کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نامه‌ی یک فرهنگی به تاجگردون؛ نظرتان در باره این صحبت وزیر چیست؟

28 بهمن 1396 ساعت 1:17


متن ارسالی:

نماینده محترم شهرستان گچساران جناب آقای غلامرضا تاجگردون
ضمن عرض سلام و ادب و احترام به محضر مبارک شما، و تقدیر وتشکر از حضرتعالی در زمینه عمران و آبادی شهرستان و بخش‌های تابعه و ایجاد زیر ساخت‌های توسعه شهری و عمران روستایی امیدوارم همچنان فعال و پرتلاش پیگیر مطالبات به‌حق مردم شهر و دیارمان باشید.
اماهدف از مرقومه زیر سوالاتی است که در ذهن این حقیر و همکاران فرهنگی ایجاد شده است که ازحضرتعالی به‌عنوان رییس کمیسیون تلفیق بودجه انتظار داریم پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای دریافت داریم.
همانطوریکه اطلاع داریدمعلمان محترم در هر جامعه‌ای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. آموزگاران کسانی هستند که نوجوانان و جوانان جامعه را آموزش می‌دهند، آن‌هایی که به نوبت رهبران نَسل آینده‌ی ملت خواهند شد؛ آموزگاران کسانی هستند که دانش را در سال‌های تأثیرپذیر و حساس زندگی افراد به آن‌ها منتقل می‌کنند؛ آنچه بچه‌ها در کلاس‌های درس از دبیران خود فرا می‌گیرند، به احتمال زیاد در مابقیِ زندگیشان با آن‌ها خواهد ماند. بنابراین، معلمان، اثر چشمگیری بر رشد و پرورش فرزندان ما خواهند داشت، زیرا که به ایشان کمک می‌کنند دانش و معلوماتشان را گسترش دهند تا این‌که بتوانند مسیرِ خود را در زندگی پیدا کرده و اعضای فعال و متعهد جامعه‌ی خویش باشند.
آموزش و پرورش اگر در مسیر درستی گام بردارد می‌تواند نسلی را برای امروز و آینده پرورش دهد تا جامعه به مکانی امن و قابل اطمینان برای زندگیِ اشخاص حقیقی و حقوقی خود تبدیل گردد.
دانش‌آموزان قویاً تحت تأثیر عشق و محبت، مَنش، کاردانی، و تعهد اخلاقی دبیران خود قرار دارند. چنانچه یک معلم محبوب، سرمشقی برای دانش‌آموزان گردد، آن‌ها سعی می‌کنند از رفتار، پوشش، آداب معاشرت و سبک محاوره‌ای او پیروی کنند. به عبارتی، آن معلم، کمالِ مطلوب یا نمونه‌ی ایده‌آل دانش‌آموزان است.
دانش‌آموزان گرایش دارند در طولِ آموزش آغازین خود از طریق مشورت با معلمان، اهدافشان در زندگی و برنامه‌های آینده را مشخص سازند. بنابراین، یک معلم خوب و رهبریِ بینش‌وَرانه‌ی او، می‌تواند نقش مهم و ارزشمندی در ساختنِ آتیه‌ی دانش‌آموزان ایفا کند.
نظر به این‌که دانش‌آموزان کم‌تجربه، ناپخته و آسیب‌پذیر هستند، یک معلم از آن‌ها محافظت و مراقبت می‌کند. مدرسه، یک جامعه‌ی کوچک است و آموزگار، نقش کِشاورزی را بر عهده دارد که می‌تواند دانه‌های روشنگری دینی، ارزش‌های انسانی، سلامتی و تندرستی و مانندِ آن را در ضمیر مخاطبین خود کاشته و نسل فردا را از مفاسد اجتماعی و زشتی‌های جامعه دور نگاه دارد.
اهمیت معلمان در مقامِ معماران نسل آینده‌ی ما، ایجاب می‌کند تا فضایی فراهم شود که خردمندترین و کاردان‌ترین افراد جامعه در این شغل شریف، احساس رضایت و خوش‌بینی داشته باشند. نباید فضای شغلیِ فرهنگیان و جایگاه اجتماعی آن‌ها به سمت و سویی برود که بهترین‌های علمی و نخبگان، اشتیاقی به پذیرش مسئولیت معلمی نداشته باشند. برای معلمی که درگیر دغدغه‌ی حقوق و معیشت خویش باشد، بسیار سخت خواهد بود که از عهده‌ی مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان جامعه به درستی برآید.
اگر فرهنگیان عزیزِ ایران اسلامی ناگزیر باشند برای تأمین نیازمندی‌های اساسیِ زندگی خویش به شغل‌هایی روی آورند که با جایگاه اجتماعی آنان سازگار نباشد، این امر خود موجب خواهد شد که نگاه جامعه به منزلت والای فرهنگیان نگاه کریمانه‌ای نباشد. تنزّل جایگاه معلم در هر جامعه‌ای مساوی است با بی‌ارزش شدن فرهنگ، دانش و آگاهی در آن جامعه. برای یک فرد آگاه و خردمند که به تعلیم و تربیت فرزندان ـ چنانچه ممکن باشد ـ علاقه دارد، پای‌بندی و تعهدی بسیار بزرگ لازم است تا حرفه‌ی پزشکی یا مهندسی و مانندِ آن را کنار گذارد و از معلمی و تدریس جانبداری کند. از این‌رو، زمان انتخاب کردن یک معلم خوب، لازم است که علاقه‌مندان به این شغل، فرصت‌ها، چشم‌اندازها و امکانات بهتری که به دبیران پیشنهاد می‌شود را به خاطر آورند. به عبارتی دیگر، فضایی فراهم شود که نخبگان در میان گزینه‌های مختلف، مشتاق آن باشند که به معلمی روی آورند. اگرچه این اتفاق دور از دسترس است ولی عاقلان می‌دانند که فایده‌های ایجاد چنین فضایی برای فرهنگیان در جامعه بسیار بیشتر از هزینه‌های آن خواهد بود.
باری، آموزگار می‌تواند با جِدیت در فعالیت‌های اجتماعی که جامعه را در مسیرِ درست و سازنده پیش خواهد برد، شرکت داشته باشد. ورودِ معلمان در مسائل اجتماعی و همراهیِ دانش‌آموزان و خانواده‌ها با ایشان در این مسیر، یکی از نیازهای اساسیِ جامعه‌ی امروز است. مسائلی چون حفاظت از محیط زیست، مهرورزی و کمک به هم‌نوعان، آگاهی از مسائل دینی و اعتقادی، آشناییِ مردم با حقوق شهروندی و قانون‌مداری، مواردی هستند که فرهنگیان امروز می‌توانند نقش بسیار مهمی در آموزش و آشناییِ جامعه با آن‌ها داشته باشند.
کسانی که فرزندان ما را به نیکی آموزش می‌دهند، می‌باید نسبت به والدین بیشتر ارج نهاده شوند، چراکه پدر و مادر صرفاً زندگی می‌بخشند، در حالی که آن‌ها [معلمان] هنرِ خوب زندگی کردن را، دنیا درحال یادگیری مادام‌العمر است و عاملان این یادگیری معلمان هستند. از این رو توجه به منزلت و جایگاه معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.” مقاله‌ای که در یکی از روزنامه‌های معتبر بین‌المللی درباره لزوم تامین مالی معلمان چاپ شده است،:” در این مقاله، سی و چهار هزار نمونه‌ی آماری در حدود سی سال در میامی مورد بررسی قرار گرفته است و این پژوهش اعلام می‌کند که استرس فقر, به مغز آسیب می‌رساند. این بدین معنی است که باید تامین مالی معلمان به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر توجه به کرامت و جایگاه والای معلمان باید به بحث معیشت معلمان نیز پرداخته شود. معلمی که معیشتش تامین نشود به‌لحاظ ذهنی تمرکز لازم را برای آموزش نخواهد داشت. به راین اساس و با توجه به نقش ارزشمند معلمان در ایجاد آینده‌ای بهتر برای جامعه و در سطح وسیع‌تر لازم است در مورد منزلت معلمان، تعیین جایگاه واقعی آنان، شاخص‌های معلمان واجد شرایط که لازمه جامعه‌ی دانش بنیان هستند و نیز در خصوص وضعیت معیشتی معلمان، توجه ویژه مبذول شود
جناب تاجگردون حال سوال اینجاست؟
۱-علت عدم افزایش مناسب حقوق فرهنگیان در کمیسیون تلفیق چیست؟
باتوجه اینکه خود وزیر آموزش پرورش اذعان نموده حقوق معلمان کمتراز بقیه کارمندان هست
۲- علت اینکه شخص جنابعالی به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق در امسال و سنوات گذشته پیشنهاد مناسب وراهکار عملی درزمینه افزایش حقوق فرهنگیان نداشته‌ای چیست؟
۳-نظر شما در مورد این صحبت وزیر آموزش و پرورش چیست و معلمان باید تاکی تاوان این سیاست بازی بین دولت‌ها و مجلس را بپردازند؟
در بحث حقوق معلمان، مسئله سیاسی شده است و مجلس می‌گوید دولت پیشنهاد بدهد تا ما افزایش دهیم و دولت هم می‌گوید ما بودجه‌ای به اندازه سه برابر کردن حقوق معلمان را نداریم و اگر مجلس راست می‌گوید، راه آن را خودش پیدا کند. در حال حاضر پرداختی به معلمان در کشور ما جزو پایین‌ترین پرداخت‌ها در قیاس با سایر کشورهاست. معلم باید از نظر معیشتی در رفاه باشد تا بتواند تمام حواس خود را به دانش آموزان دهد. در میان حقوق کارمندان دولت، معلمین یکی از پایین‌ترین حقوق‌ها را دارند.
۴-شما در بررسی بودجه در کمسیون تلفیق پیشنهاد دادید که حقوق‌های ۵ میلیونی افزایش نداشته باشند (حقوق بنده و همکارانم زیر ۵ میلیون هست) این کجاش عدالت هست؟ کسی که زحمت کشیده درس خوانده و سنوات یشتری دارد باید افزایش بیشتری داشته باشد. بجای این کار کاهش نجومی بگیران تا یک مبلغ خاص را در نظر می‌گرفتید جناب تاجگرون فاصله حقوق‌ها با این ۱۰ تا ۲۰ درصد به این زودی‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.
۵-چرا مجلس به‌طور شفاف در مود اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان و اقدامات انجام شده اطلاع رسانی نکرده است؟
۶- چرا سهم نهادهای فرهنگی غیر رسمی از نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش رسمی کشور بیشتر است؟
شما به‌عنوان مسئول کمسیون تلفیق چه توضیحی در باره این بودجه‌ها دارید و نقش مجلس در بعد نظارتی و چگونگی هزینه‌ها به چه شکل است.
دانستن حق ماست باتشکر فراوان
----------------------------------------------------------------------------------------
جهانبخش حشمتی- دانشجوی دکتری مدیریت- دبیر مدارس شهرستان گچساران
 


کد مطلب: 317576

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/317576/نامه-ی-یک-فرهنگی-تاجگردون-نظرتان-باره-این-صحبت-وزیر-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1