کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشگیری بهتر از درمان است

5 مرداد 1396 ساعت 22:58


دکتر حسین مظاهرپور
انسان‌ها به دلیل فیزیک جسمانی‌شان هر روز در معرض بیماری‌های مختلف قرار دارند و و هر روز احتمال دارد به دلایلی ناخواسته گرفتار بیماری‌های مختلف شوند. بیماری‌هایی که خودشان هیچ نقشی در گرفتن آن نداشته‌اند و عوامل بیرونی باعث بیماری‌های مختلف در آن‌ها شده و حالا در راهروهای بیمارستان باید با پزشکان سر و کله بزنند و معلوم نیست آیا بیماری آن‌ها قابل درمان هست یا نه! مخصوصاً شهر خودمان را مثال می‌زنم که آب آشامیدنی آن کاملاً ناسالم است و بسیاری از مردم دوگنبدان از بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه رنج می‌برند و بدتر از همه این است که پزشک کلیه نیز وجود ندارد، به جز یکی، که همان یکی هم به دلیل داشتن مراجعین فراوان دچار اشتباهات بسیار زیادی در تشخیص و درمان بیماری شده و شاید وضعیت بیمار او از قبل نیز بدتر شده باشد. عوامل بیرونی دیگری که ناخواسته سبب بیماری فرد می‌شود یکی هوای آلوده، که در مورد گچساران کاملاً صدق می‌کند و هر از گاهی ریز گردها از سمت خوزستان به سمت مناطق شرقی می‌آیند و باعث مشکلات تنفسی و ریوی می‌شوند، مخصوصاً برای قشر مسن و کودکان که به دلیل ضعیف بودن بدنشان، سریع‌تر به این مشکلات دچار می‌شوند. و بسیاری عوامل بیرونی دیگر.
از عوامل بیرونی که بگذریم به عوامل درونی می‌رسیم، عواملی که خود فرد باعث ایجاد مشکل و بیماری برای خود می‌شود. برای مثال خوردن میوه و سبزیجات نشسته یا کثیف بودن فضای اتاق و تمیز نکردن آن، استحمام دیر به دیر و ایجاد چرک بر روی بدن که حتی کثیفی و استحمام نکردن بر روی مغز انسان نیز تأثیر می‌گذرد و هر کسی بعد از استحمام متوجه این مساله خواهد شد که حال مغز او بهتر از قبل کار می‌کند. تغذیه ناسالم و غذای غیر طبیعی نیز از عوامل مؤثر در ایجاد بیماری هستند. فست فودها که بسیاری از مردم از آن‌ها به عنوان غذا یا تفریحی استفاده می‌کنند، از عوامل ثابت شده در ایجاد سرطان هستند و اگر به آمار و ارقام مرگ و میر و علت‌های آن نظری بیندازیم، بعد از تصادف، سرطان دومین عامل مرگ ومیر شناخته شده است. در سرما و گرما لباس‌های مخصوص همان فصل را بپوشیم. مسواک زدن را هیچ وقت فراموش نکنیم. سعی کنیم با کسانی که بیماری‌های عفونی مثل سرما خوردگی آنفولانزا سرخک گرفته ان تماس بدنی نداشته باشیم و بسیاری عوامل دیگر که خودمان باعث آن هستیم.
با رعایت این مسائل جزی و پیش پا افتاده می‌توانیم از بیماری‌های بسیار بزرگ جلوگیری کنیم و خودمان با دست خودمان سبب ایجاد بیماری‌های بزرگ و کوچک برای خود نشویم. و نیاز به پزشک وبیمارستان و خواهش از دکتر برای درمان دردمان نشویم.
خلاصه و نهایت اینکه پیشگیری بهتر از درمان است.
تنت به ناز طبیب نیاز مند مباد
وجود نازک ات آزرده گزند مباد

متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه تهران


کد مطلب: 262974

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/262974/پیشگیری-بهتر-درمان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1