کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا باشت تاجگردون را تنها خواهد گذاشت؟

5 خرداد 1396 ساعت 2:00


 احسان دری
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور حماسی مردم ایران برگزار و دکتر حسن روحانی برای بار دوم بعنوان رئیس جمهور منتخب، انتخاب گردید.
این انتخابات و رقابت حجت الاسلام رئیسی و دکتر روحانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک بهم بود و در چندین شهر استان رئیسی رتبه اول و چند شهر دیگر  روحانی حائز رتبه اول شد که در حوزه انتخابیه گچساران و باشت که غلامرضا تاجگردون بعنوان نماینده این دو حوزه در مجلس شورای اسلامی حضور دارد نیز باشت رای اول را به رئیسی و گچساران رای اول را به روحانی داد.
اما رای اول شهرستان باشت به حجت الاسلام رئیسی باعث خوشحالی اصولگرایان گردید و برخی اینگونه تحلیل کردند که نظر متفاوت باشتی ها با نماینده اصلاح طلب خود یعنی افول محبوبیت تاجگردون در باشت و حتی شاید برخی اصولگرایان مثل سید قدرت الله حسینی به پشتوانه این رای مردم باشت به رئیسی این احرکت را چراغ سبزی برای خود در جهت حضور در انتخابات مجلس یازدهم قلمداد کند.
اما آیا رای اکثریتی ساکنان شهرستان باشت را باید گواهی بر ریزش رای غلامرضا تاجگردون در این حوزه دانست؟
در واکاوی این موضوع میتوان دلایل مختلفی را بیان داشت.از جمله:
۱-برخی تحلیل گران بر این باورند انتخابات ریاست جمهوری به دلیل فراقومی بودن و اینکه یک اتفاق کشوری محسوب می شود ،نگاه های خویش و قومی تاثیر کمتری در انتخاب افراد دارد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر اینگونه نیست و ما بارها شاهد هستیم که در انتخابات مجلس و شورای شهر برخی اصولگرایان به اصلاح طلبان و برعکس رای می دهند و ملاک آنان جناحی نیست.

۲-برخی دیگر بر این باورند که حضور چشمگیر طوایف سادات در منطقه باشت باوی در رای بالا به رئیسی بی تاثیر نبوده است و سید بودن کاندیدای اصولگرایان باعث حمایت قاطع سادات منطقه گردید و شاید اگر این روند برعکس بود چه بسا کاندیدای اصلاح طلبان آرای بیشتر را کسب می کرد.
۳-تحلیل دیگر می گوید که وجود برخی مدیران و مسئولان اصولگرا در باشت و تمایل آنان برسرکار آمدن دولت کار و کرامت  و عدم تبیین صحیح دست آوردهای دولت تدبیر و امید برای مردم باعث گردید شاهد رای قاطع به حسن روحانی نباشیم.
۴-در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم بیشتر اصولگرایان حوزه گچساران و باشت معتقد بودند که اگر چهره های شاخص آنان مثل سیدقدرت الله حسینی،علیمراد جعفری،احمد خورشیدی آزاد در حمایت از کاندیداتوری علی فولادی وندا اجماع و تلاش می کردند شاهد شکست تاجگردون بودند که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شاهد بودیم این سه بزرگوار در حمایت از رئیسی در شهرستان گچساران سخنرانی و اعلام موضع علنی کردند که باز توفیق چندانی در کسب نتیجه لازم صورت نگرفت و دکتر روحانی با ۴۱۱۹۲ رای در مقابل ۲۵۸۴۲ رای ،حائز اکثریت آرا شد.
به نظر می‌رسد عدم تبیین دست آوردهای دولت تدبیر و امید توسط برخی مدیران شهرستان باشت خوشایند نیست و بهتر است در انتخاب مدیران همسو با دولت دقت بیشتری صورت گیرد و آهنگ تغییر برخی مدیران را به صدا در آورد.
در پایان باید گفت ریزش و رویش آرای کسانی که از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند در عرصه سیاست امری طبیعی بوده اما به نظر می رسد به دلیل آرای بالای اصلاح طلبی در شهرستان گچساران,اصولگرایان برای شکست کاندیدای اصلاح طلبان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی کار راحتی در پیش نخواهند داشت.


کد مطلب: 252593

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/252593/آیا-باشت-تاجگردون-تنها-خواهد-گذاشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1