کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حضور ترک‌های گچساران با «لیست باز» در انتخابات شوراها

7 ارديبهشت 1396 ساعت 2:02


مخاطب کبنانیوز
با اعلام افراد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین نزدیک شدن به موعود آغاز این ماراتن داغ و هیجانی، رفته‌رفته فضای شفاف‌تری از این رقابت حساس ایجاد می‌شود.
این روزها گچساران نیز همانند سایر نقاط استان مشغول دید و بازدیدهای سیاسی از همه جریان‌های سیاسی و طایفه‌ای بوده و در این بین بیشتر نگاه‌ها به تصمیمات قوم بزرگ ترک در شهر دوگنبدان می‌باشد چرا که در همه انتخابات‌ پیشین تصمیمات این قوم بر فضای سیاسی شهر تأثیر به سزایی داشته است و شاید در این انتخابات، تصمیم جمعی آن‌ها بیشتر از همیشه تعیین‌کننده معادلات مربوطه باشد.
پیش‌ازاین زمزمه‌هایی بر اعلام لیست از طرف ترک‌ها به گوش می‌رسید که بیانیه‌ چند روز گذشته غلامرضا تاجگردون باعث گردید تا بزرگان این طیف برای انتشار فهرستی واحد تامل بیشتری نموده و به بخش های مختلف این پیام با ظرافت بیشتری بنگرند چرا که به طور مثال تاجگردون در بخشی از پیام خود آورده است که به متخصصین متعهد و انسان‌های مجرب و موجه و به ترکیبی شایسته رای دهید. در مجموع نگاه نماینده مردم گچساران و باشت به شورا، یک نگاه تخصصی در مباحث مدیریتی و شهرسازی بوده که همین جمله، اقبال نیم بیشتری از کاندیداها را کمرنگ می نماید و در همین راستا بزرگان قوم ترک در این اندیشه فرو رفته و یا ترغیب گردیده اند که متخصصین موجه خود را وارد این کارزار حساس سیاسی و اجتماعی نمایند، به گونه ای که از برچسب قوم گرایی نیز در امان بمانند.
آنچه که پیش از این و حتی در انتخابات این دوره مجلس کاملاً‌ به نظر می رسید، دو دستگی بسیار پررنگ بین قوم ترک برای انتخاب بین فولادی و تاجگردون بود. اما به نظر می رسد دسته سومی برای انتخابات شورای شهر در حال شکل گرفتن می باشد که مصلحت قوم ترک را بر هرچیزی ارجح تر می دانند.
بنا بر شنیده‌های موثق، قاطبه این قوم به این نتیجه رسیده‌اند که دست‌به‌کاری نو زده و یک لیست پنج-شش نفره منتشر و یکی-دو جای خالی را باز گذاشته که طبق تصمیم آن‌ها این لیست چند مزیت دارد: نخست آنکه یک لیست باز بوده و جای یکی-دو نفر را در آن خالی گذاشته تا طرفداران این قوم بتوانند افرادی دیگر از هر طایفه و یا قومی در برگه رأی وارد کنند. مزیت دوم این کار این است که با انتشار لیست و حمایت از آن، سه تا چهار نفر در بین کرسی نشینان شورا داشته باشند و به‌طورکلی در معادلات سیاسی شکست نخورند، چرا که به‌خوبی می‌دانند درصورتی‌که این قوم به لیست واحد نرسند قطعاً شکست سختی را تجربه خواهند کرد. مزیت سوم این لیست آن است که با این کار در تیررس بحث قوم‌گرایی قرار نخواهند گرفت، چرا که این لیست باز بوده و رأی‌دهندگان می‌توانند از سایر اقوام نیز گزینه‌هایی را وارد کنند؛ و مزیت چهارم آنکه لیست موردنظر از چند طایفه ترک بوده و ضمن ایجاد وحدت یکپارچه می‌توانند متخصصین و افراد باتجربه و تحصیل‌کرده خود را به شورا بفرستند که قطعاً در انتخاب شهردار آینده و سرنوشت شهر نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
اما بنا بر شنیده‌ها تاکنون افراد زیر توانسته‌اند نظر اکثریت این طیف را به خود جلب کنند و از میزان کف رای خوبی برخوردار باشند:
- رمضان عباسی (در صورت تأیید شدن): مهندس عمران-شهردار اسبق
- رضا قشقایی: دکترای معماری و شهرسازی-هیات علمی دانشگاه آزاد و عضو فعلی شورای شهر
- علی‌محمد آقایی: کارشناس ارشد فقه و حقوق-کارمند شهرداری
- سعید کردلو: مهندس عمران-شاغل در را ه و شهرسازی
- آرمان پناهپوری: کارشناس ارشد مدیریت-روابط عمومی دانشگاه علمی و کاربردی
- سعید دلاوری: دکتری مهندسی شیمی-استاد دانشگاه
در آخر آنکه باید تا انتهای هفته آینده منتظر تصمیمات قوم ترک نشست، چرا که تصمیماتشان تعیین کننده بسیاری از معادلات انتخابات پیش رو و نیز تعیین کننده میزان نقش سیاسی شان در آینده خواهد بود.


کد مطلب: 245619

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/245619/حضور-ترک-های-گچساران-لیست-باز-انتخابات-شوراها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1