کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقش مبلمان شهری در منظر و فضاهای شهری

2 ارديبهشت 1396 ساعت 8:23


نرگس زارعیان آبدهگاه
قبل از ورود به بحث مبلمان شهری بهتر است تعریفی دقیق وجامع از این مقوله در حوزه خدمات شهری که از وظایف اصلی و اولیه هر شهرداری می باشد برای خوانندگان عزیز عرض کنم مبلمان شهری واژه ای فرانسوی است و در شهرسازی به مجموعه اثاث دکوراسیون کلیه عناصر(تابلوها،روشنایی،محل استراحت،سرپناه،تندیس،کیوسک غذا،.....) که در چشم انداز شهر وجود دارد و نیز مجموعه ای از تجهیزات و تسهیلاتی است که کیفیت و کارایی زندگی را در محیط شهری شامل شده است گفته میشود.
با این تعریف به سراغ درجه اهمیت مقوله مبلمان شهری و تاثیر آن درکیفیت زندگی شهروندان شهر می رویم، مبلمان شهری یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط شهر با شهروندان بوده و از اصلی ترین مفاصل ارتباطی شهر با شهروند می باشد، ابزاری است که رفع نیاز کرده، خاطره می سازد و احساس رضایت ایجاد می کند. در این میان چیدمان و انتخاب مبلمان شهری علمی خاص است که دارای استانداردهایی می باشد.
بعضی از این قوانین و استانداردها از دل فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر بیرون می آید. این مبلمان علاوه بر خاطره انگیز بودن باید پاسخگوی نیازهای فیزیولوژیکی و فیزیکی انسانها نیز باشد، مبلمان شهری یکی از از فرآیندهای زیبا سازی در شهرهاست که این زیبا سازی به ارتقا کیفیت محیط شهری و ارتباط بیشتر شهر و شهروند می انجامد.
در مورد هماهنگی عناصر مبلمان شهری با یکدیگر باید گفت که فضا و مکان و رنگ هرکدام در جایگاه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد یکی از ویژگی های فضاهای مطلوب شهری، هماهنگی و متناسب بودن هر یک از اجزای مبلمان شهری با یکدیگر و با فضایی که در آن قرار میگیرند، می باشد و در اصل میتواند به محیط شخصیت بدهد و جنبه های مثبت آن را ارتقاء دهد واین مهم در صورتیست که بتوان این مبلمان را بر اساس مقیاس، رنگ، جنس و.... با محیط و عناصر اطراف آن هماهنگ کرد. و امانشستگاه  در مبلمان شهری یک شهر، محل تمرکز بسیاری از فعالیت هاست مکانی است برای میانسالان و سالخوردگان تا درد دلهای خود را در برابرآفتاب زمستان و یا زیر سایه تابستانی درختان، با هم سن و سالان خویش رد و بدل کنند.بهترین جاست برای دانش آموزان و دانشجوی اهل مطالعه، منظر مناسبی است برای آنان که آرزوها و برنامه های زندگی مشترک آینده را مرور می کنند و برای مادرانی که ضمن زیر نظر داشتن فرزند خود با دوست جدیدشان صحبت کنند و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته ی فروشنده ای دوره گرد.
در آخر باید عرض کنم که مبلمان شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و این مقوله از فعالیت های اصلی و اولیه دستگاه شهرداری می باشد در چند مورد ویژگی های این مبحث را در وظایف شهرداری عرض میکنم.
۱_مبلمان شهری باید زیبایی بصری محیط را بدنبال داشته باشد.
۲_باید آرامش روحی و روانی ساکنین را علاوه بر کاربری و خدمات رسانی فراهم کند.
۳_باید به گونه ای طراحی شود که امکان استفاده برای همه ی اقشار جامعه اعم از زن،مرد،پیر،جوان, معلول و جانباز...... فراهم آید.
۴_برای داشتن مبلمان و خدمات شهری خوب می توان با سلیقه و طراحی صحیح،هنرمندانه از امکانات محلی و مصالح بومی بهره ی لازم را برد.
۵_در طراحی مبلمان شهری باید به نکات ظریف هنری از جمله جنس مصالح، رنگها و مسائل اقلیمی توجه ویژه داشته بهره ی لازم را برد.
 


کد مطلب: 244677

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/244677/نقش-مبلمان-شهری-منظر-فضاهای

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1