کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جای «فروشندگان سیار» کجای شهر یاسوج است

21 فروردين 1396 ساعت 2:22


سرخاب بیینده

دست‌فروشان و وانت‌بارها در سطح شهر به شیوه سیار اقدام به فروش می‌نمایند، گرچه دست‌فروشی شغل کاذب نیست و معضل هم نیست بدتر از آن دست‌فروشی نیاز مردم است. به دلیل عدم ایجاد اشتغال در جامعه و ناتوانی در خرید، قشر جوان و بیکار از معضل بیکاری رنج برده و لذا به دست‌فروشی روی می‌آورند.
دست‌فروشی دستاورد یک شکاف طبقاتی است، شکافی میان فروشنده‌های سرمایه‌دار و ناتوان، وهمچنین خریداران پولدار و خریداران ناتوان! این شکافی است که دست‌فروشی را پدید آورده است.
سد معبر به‌وسیلهٔ دست‌فروشان بر پایه قانون ممنوع است، ماموران شهرداری که برخورد بی‌برو برگرد و جدی با دست‌فروشان و ایجادکنندگان سد معبر می‌کنند. «باید بدانیم که این قشر شغل و درآمدشان تنها از این راه است.»
از طرفی شهرداری موظف است جایگاهی شایسته برای ساماندهی این افراد در نظر بگیرد، بنا براین برپاداشتن انواع بازارها می‌تواند در راستا پشتیبانی و ساماندهی دست‌فروشان کارآمد باشد.
در عین‌ حال کوالالامپور نمونه آشکاری برای نشان دادن کار آیی این بازارهاست، دست‌فروشان در کوالالامپور بهترین پایه‌گذاری را دارند. شهرداری کوالالامپور در کشور مالزی به‌پاس ساماندهی دست‌فروشان و به‌کارگیری راستین این قوانین آوازه‌ای جهانی به دست آورده است. بازارهای شب کوالالامپور هم سرزندگی را به این شهر بخشیده و هم از جاذبه‌های گردشگری و بازرگانی این شهر به شمار می‌روند. در‌ سال ٢٠١۴ «آیین ملی» در هند به تصویب رسید که در این آیین‌نامه اجرایی جایگاه‌های اسکان دست‌فروشان پیام‌رسانی شد که در آن نقش فروشندگان خیابانی در برپاداشتن کار و تولید شناسایی‌شده است.
خلاصه؛ با ایجاد انواع بازارهای مناسب و پیوسته در سطح شهر می‌تواند در راستای ساماندهی و پشتیبانی دست‌فروشان و وانت‌بارها تاثیرگذار باشد.

*کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج


کد مطلب: 242075

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/242075/جای-فروشندگان-سیار-کجای-شهر-یاسوج

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1