کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غفلت شورای شهر یاسوج از ظرفیت‌‌های قانونی / رنج مردم از بی‌تدبیری‌ها

18 فروردين 1396 ساعت 18:16


آزیتا حکمتی‌اصل*
شوراها به‌عنوان تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی با مشارکت شهروندان، برای بهبود مدیریت شهری به‌منظور تثبیت رشد در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کاهش بیکاری، فقرزدایی و جلوگیری از ویرانی زیستگاه در راستای افزایش رضایت‌مندی شهروندان نقش دارند.
با آگاهی بر پایه مدرنیته، اداره جامعه بر اساس یک سازگار گروهی شکل می‌گیرد و متأسفانه بعد از انقلاب تاکنون ظرفیت‌های قانون اساسی و شوراها به‌ خوبی به‌ کارگیری نشده است. از طرفی کارکرد پایین شوراها در چند سال گذشته گمان نادرست همگانی بر نقش شوراها را از مدیریت شهری، در اندازه یک کارفرما شهرداری مشخص کرده است، در حالی‌ که شوراها پاسخگوی ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های یک شهر اعم از توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و گردشگری شهرنشینان است و در عین‌ حال شورای شهر می‌تواند نقش برجسته‌ای در بهبود مدیریت عملکرد شهری داشته باشد.
شوراها در راستای توسعه ملی و نظارت بر اجرای مدیریت شهری، طرح‌ها، پروژه‌ عمرانی، بهداشتی و رفاهی نقش بنیادی در امور مدیریت شهری و شهرداری ایفا می‌کنند.
کسانی‌که نامزد انتخابات شورای شهر می‌شوند باید از مدیریت شهری، آیین‌نامه شورا و شهرداری آگاه باشند. ولی گاهی این آگاهی ناکافی است که همین امر به‌ویژه پس از انتخاب موجب گشایش سوءتفاهم در برداشت از قوانین، مصوبات و وظایف شهری می‌شود. برای رفع این کاستی، نگاه ویژه به امر آموزش به‌ویژه به نامزدهای شورای شهر و آموزش به مردم در راستا شناخت وظایف شورا برای گزینش اصلح از دید کارشناس حیاتی است.
متأسفانه از ظرفیت قانونی شورای شهر یاسوج به خوبی در راستای انجام امور محوله بر اساس قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده نشد و اکنون می‌بینیم به دلیل برخی بی‌تدبیرها و اقدامات نادرست شهر یاسوج از وجود معضلاتی همانند ترافیک بویژه در ایام خاص، نبود پارکینگ‌ها، مراکز خرید، زیباسازی، مبلمان شهری و ... رنج می‌برد و شورای شهر یاسوج نیز به خوبی نتوانست از عهده وظایف خود برآید.

*کارشناس اجتماعی و شهری و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج


کد مطلب: 241456

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/241456/غفلت-شورای-شهر-یاسوج-ظرفیت-های-قانونی-رنج-مردم-بی-تدبیری-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1