کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«رونالدو» را ول کنید و «غضنفر» را بگیرید؛ فاجعه در دنا

18 اسفند 1395 ساعت 12:02


فرهمند راستگو

فرض کنید روزی در یک کانال خبری تلگرامی به خبری بربخورید که نوشته باشد«فرماندار دنا اعلام کرد به منظور تسهیل صعود همگان به قلل مرتفع دنا بزودی با حضور مقامات استان و با حضور خبرنگاران، کلنگ پروژه احداث مسیر آسفالته ی دوبانده از گردنه بیژن تا قله ی حوض دال و سپس به سمت بیژن ۱و ۲و ۳ به زمین زده خواهد شد».
طبیعی است که همه علاقمندان طبیعت و فعالان محیط زیست بشورند و واکنش نشان دهند و زنجیره انسانی تشکیل دهند و چنین استدلال کنند که دنا اکنون در فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره یونسکو ثبت شده و اینکار واکنش یونسکو را بهمراه دارد و دنیا دیگر دنا را برسمیت نخواهد شناخت و..
یا مثلاً تصور کنید شهردار سی سخت یک شبه همه درختان سطح شهر و دامنه دنا را بریده و به جای آن درخت نخل بنشاند و چنین استدلال کند که با توجه به حضور گردشگران جنوبی در سی سخت این اقدام خلاقانه باعث خواهد شد تا آنها با دیدن نخل ها احساس غریبگی نکنند!
حال تصور کنید چنین خبری که رخ دادن آن جزو محالات است بگونه ی دیگری رخ دهد! آخر چطور می‌شود؟ مگر اینکه آخرالزمان شده باشد!
بله، در خبرها آمده است که مدیران منابع طبیعی و محیط زیست استان طی مراسم باشکوهی و با حضور مقامات استانی در یک زمین بظاهر رفع تصرف شده در قلب دنا که خیر سرمان اخیرا با هزار بدبختی آنرا در فهرست ذخیرگاه زیستکره در سازمان یونسکو ثبت کرده ایم، اقدام به کاشت درختان کاج و سرو مخروطی و زینتی و چنار که اساسا هیچ ربطی به پوشش طبیعی دنا ندارد کرده اند و با افتخار کلی عکس یادگاری هم از اقدام ارزشی خود گرفته اند.
موضوع ممنوعیت کاشت گیاهان غیر بومی در جنگل ها و مراتع بدلیل به خطر افتادن سلامت ژنتیکی گیاهان و جانواران بومی و انتقال بیماری ها و آفات جدید به اکوسیستم و نیز تغییر شرایط خاک و حذف تدریجی پوشش طبیعی بعلت رشد سریعتر گونه های غیر بومی و مهاجم نسبت به گیاهان بومی و اثرات آن در نابودی پرندگان و جانوران سازگار با پوشش طبیعی و چند هزار ساله بومی از بدیهیاتی است که فقط در استان ما و به لطف وجود کارشناسان دیپلم ردی منابع طبیعی و محیط زیست شانس وقوع دارد. چرا که این ارگانها خود مسئول مقابله با کاشت گونه های غیر بومی هستند و حالا صدها نهال غیربومی کاج و سرو و چنار را بدون هیچ کنترل و قرنطینه ای تبدیل به مهمانان ناخوانده دنا کرده اند و لابد فردا در برابر خبر شیوع بیماری در درختان بلوط پارک دنا انگشت اتهام را به سمت هزار و یک دلیل بی اساس میبرند.
ابعاد این فاجعه به همین‌جا ختم نمی‌شود، منابع طبیعی تحت لوای رفع تصرف از زمینی که به شهادت همه مردم جد اندر جد متعلق به جماعتی بومی همان منطقه است، اقدام به تصرف و احداث اردوگاهی اختصاصی برای کارکنان خود در همان زمین کرده و درست در مرکز پارک ملی دنا دیواری با سنگ های زینتی کشیده و در محدوده ای چند ده هکتاری اقدام به کاشت کاج و سرو های بی هویت در اکوسیستم دنا نموده است، تا از این به بعد نگران باشیم که اگر مقامی از یونسکو خواست برای بازدید به پارک ملی دنا برود مسیر را طوری انتخاب کنیم تا با این صحنه زننده و مخرب مواجه نشود، مبادا پرونده دنا بعنوان منطقه ای از دست رفته و بی اصالت برای همیشه در یونسکو بایگانی شود.
مدتی پیش که در فصل پاییز از فراز ارتفاعات دنا به پایین دست خیره شده بودم، در هارمونی و هماهنگی زیبای طبیعت با باغات اندرسا و رنگهای زرد و اخرایی درختان انگور و سیب، این تنها اردوگاه خصوصی منابع طبیعی بود که با آن درختان بیگانه و دیوار مرمرین جلف ، دنا را بی هویت و زشت و بد ترکیب جلوه می‌داد. نمیدانم کدام عقل غیر سلیمی این خیانت به دنا را مهندسی کرده است ، و بسیار مشکوکم که اینکار عامدانه و با هدف تخریب جذابیت دنا برای گردشگران و حذف درآمد ناچیز مردم بومی از رونق گردشگری است یا نه؟
والله قسم این روز درختکاری بلای جان طبیعت ایران شده است. چرا برای گرفتن عکس حین درختکاری برای پروفایل های مجازیتان، طبیعت را قربانی می‌کنید ؟ ما فعالان محیط زیست روز درختکاری تشریفاتی نخواهیم باید به کی بگوییم. بجایش روز ملی سلفی با درخت مصوب کنید تا هم پروفایل هایتان جذاب تر باشند هم طبیعت قربانی نشود.
بدتر اینکه این دو ارگان ضد مردمی برای پوشاندن اقدامات ضد اجتماعی و خلاف اخلاق خود و اخیرا اقدام غیر علمی خسارت بار، همواره پشت سر روحانیون ارزشمند استان قایم می‌شوند تا با دعوت از این عزیزان، خود و اقدامات سخیفشان را موجه جلوه دهند و هزینه اشتباهات خود را به این بزرگواران تحمیل کند. خوب اگر واقعا شما ارّه به دست های مست از قدرت سازمانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه را باور دارید و احترام می‌کنید لااقل به تذکرات مشفقانه آنها در خصوص مایوس نکردن مردم از دولت و نظام با این اقدامات نسنجیده و قلدرمابانه خودتان ترتیب اثر دهید.
کاش بجای اینکه اداره منابع طبیعی و محیط زیست به بهانه رفع تصرف دست به زمینخواری دولتی بزنند و با پول بیت المال برای خود چهار دیواری اختیاری و آلاچیق و سوئیت تحت عنوان اردوگاه احداث کنند ، همان زمینخواری که مردم، پدربزرگش و پدر ِ پدر بزرگش را حین زراعت در آن زمین دیده اند و بخاطر سپرده اند، ارث پدری اش را بعنوان زمینخواری تصرف میکرد و باغی زیبا به باغات اندرسا اضافه میکرد، آخر تابلوی زیبای باغات اندرسا زیبا تر است یا این مترسک جعلی و بدترکیب و تومور بدخیم طبیعت دنا که اسمش را اردوگاه منابع طبیعی گذاشته اند؟
دلم برای دنا، مادر مهربان طبیعت ایران میسوزد که باید به این ننگ تن دهد و ناچار است این نهال های بیگانه با خونش را همچون فرزندانی نامشروع در دامنش بپروراند و تحمل کند.
در برابر این فاجعه ملی بلکه بین المللی و ظلم آشکاری که به یکی از غنی ترین و کم نظیرترین ذخیره گاههای زیستکره رفته است تنها میتوانم فریاد بزنم که رونالدو را رها کنید و غضنفر را بگیرید!

*فعال محیط زیست


کد مطلب: 235299

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/235299/رونالدو-ول-کنید-غضنفر-بگیرید-فاجعه-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1