کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اکبات گرایان و اخبات طلبان چه کسانی هستند؟

12 دی 1395 ساعت 0:45


حجت الاسلام محمد ادریسی

جامعه وانسان ناقص و پرتحول است. تصحیح عقاید رسالت ماست اما تعویض عقاید فقط کار خداست. زندگی انسان‌ها در مدل انتخاب آنهاست که خلاصه می‌شود.
از حواشی بگذریم. درمتون ما برای سنجیدن و انتخاب مسیر درباره‌ی چهره‌ها و تیپ‌های مختلف سخن به میان آمده است مثلاً بامسلمانان، مومنین، کافران، منافقین، متقیان، محسنین وغیره، پس بنابراین نخست باید صادق و رو راست باشیم و تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم و ببینیم که در کدام یک از این گروه‌ها قرار داریم و متناسب با روزگار و احوال خودمان آیات و روایات را انتخاب و بررسی کنیم و چه بسا با یک آیه و یا یک روایت یا یک کلمه از آن‌ها بتوانیم یک عمر زندگی کنیم و زندگی بسازیم.
اکبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن کریم می‌خوانیم که: (إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏ کُبِتُوا کَما کُبِتَ‏ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ)؛ کلمه «کبت» به معناى خوار کردن و پایین کشیدن است و مکبت‌ها یا منکبت‌ها کسانی هستند که فقط برای خود سنگ به سینه می‌زنند ودر حقیقت می‌روند که رفته باشند حتی اگر هم به جایی نرسند و در خانه با خود می‌جنگند.
مشاوره و محاسبه و تدبیرشان کار گشا نیست و یا اینکه برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و حقوق و حدود و خط قرمز‌ها برایشان بی‌معناست و تا آنجا پیش می‌روند که نه تنها بندگان خدا را گرفتار که با خدا و رسولان و جانشینان او هم دشمنی می‌کنند چون دوستدار کسانی هستند که دشمن‌اند و دشمن کسانی می‌شوند که دوست‌اند.
اکبات طلبان ذلت سازند خواسته یا نا‌خواسته چون به آن‌ها گفته شد ممنوع اما عبور کردند، شعله ور‌ها دیدند و خاموش نکردند، به آن‌ها اعتماد شد خیانت کردند، دست دراز شد نگرفتند، سفره پهن شد شکمبارگی کردند، نصحیت شنیدند و عمل نکردند، جرم وفساد دیدند و چشم پوشیداند، کم‌ها را زیاد دیدند یا که بلعکس و خلاصه اینکه که داده‌ها را با پست داد‌ها مقایسه نمی‌کنند و این نتیجه‌ی گرایش و خواست خود آنهاست.
اخبات گرایان چه کسانی هستند؟! در قرآن هست که: (فَلَهُ اسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِین)؛ کلمه «خبت» به معنای تواضع کننده وگوش به فرمان متواضع است و مخبتین کسانی هستند که بهتر طلب‌اند نه بیشتر طلب و برای رسیدن به خواسته‌هایشان از هر دری وارد نمی‌شوند، مغرور به امکانات و داشته‌ها و نا‌امید در نداشته‌ها نیستند.
پناه برای بی‌پناهان هستند، صبور در بحران‌ها و مشکلات می‌شوند، نگهبان می‌شوند. هماهنگ هستند. مدافع‌اند.‌‌ رها نمی‌کنند و خدا در مشکلات و بحران‌ها و این انکسارنگهبان و مدافع آنهاست و نا‌امید ر‌هایشان نمی‌کند.
اخبات طلبان آنهایی هستند که بینات و میزان‌ها را دیدند و معیار‌ها گرفتند و پذیرفتند. در راه انسانیت خطر‌ها را به جان خریداند، آزاد از آزادی شدن و به بندگی روی آوردند، خود را خرج بی‌ارزش‌ها نمی‌کنند، لِه نمی‌کنند و لِه نمی‌شوند و می‌دانند که غذای لذیذ، دفع. لباس شیک، نخ نما. آتش شهوت، خاموش و سقف‌ها ویران می‌شود و آنکه تنها و بی‌وطن می‌ماند روح آدمی است پس فرمان بر او می‌شوند.
این یک طرح بحث بود نه یک نتیجه گیری کامل که با تحلیل‌ها و عبرت از حوادث باید ببینیم طرز تفکر و اجرا ی اخبات گریان و اکبات طلبان و تفاوت آن‌ها در طلب‌ها و گرایش‌ها چیست که این‌ها نقطه مقابل هم نیستند و آیا برای همه‌ی وضعیت‌ها و افراد زن و مرد و حتی جریانات دیروز، امروز و فردا است یا نه و لازمه‌ی آن انصاف و استدالال و نگاهی به متون اصلی و تاریخ خودمان و دیگران و گفتگو و کسب نظر است و درباره نشانه‌ها و مراحل و آثار و زمینه‌های اکبات و اخبات در فرد و جامعه‌ای که در آن بازار نقد‌ها و ایسم‌ها و تئوری‌های گذرا همچون بازار مسگر‌ها است شاید ناگفته‌ها و حرف‌های در افکار و اندیشه‌های میدان ندیده قبل از در گور خوابیدن پیدا شود.


کد مطلب: 220262

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/220262/اکبات-گرایان-اخبات-طلبان-کسانی-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1