کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مقایسه کاندیداهای بویراحمد از زاویه‌ای دیگر

1 اسفند 1394 ساعت 20:12


دانشی*
گُفتمان، به معنای مجموعه یا دستگاهی بینشی است، که از راه واژگان و گفتارهای نهادینه شده، بر ذهنیت‌ها اثر می‌گذارد و‌گاه حتی بر آگاهی یک دوران تاریخی نیز سایه می‌اندازد بی‌آنکه کاربران همواره بر این ذهنیت و خصلت خاص تاریخی آن خودآگاه باشند. Hdait
در زیر به بررسی گفتمانهای موجود در عرصه انتخابات بویراحمد می‌پردازیم:
۱- غلام محمد زارعی: جریان زارعی دچار بحران هویت است. او به سمت قدرت می‌چرخد فرقی نمی‌کند احمدی‌نژاد باشد یا هاشمی. گاهی خود را به اعتدال می‌چسپاند. گاهی به چپ و گاهی به راست وگاهی هم به دور خود می‌چرخد. حال به نظر می‌آید دچار سرگیجه سیاسی شده است. گفتمان جدیدی را وارد عرصه سیاسی استان کرده است، بنام گفتمان گیج که این گفتمان نه تنها دردی رادرمان نکرده بلکه درد سرگیجه را هم به دردهای نخبگان ومردم اضافه کرده است ودرمان آن فقط یک ضربه محکم کاری ویک شوک بزرگ است که مطمئنا میدان خشن سیاست به خوبی این کا را خواهد کرد.
۲- محمد بهرامی: او را همه به عنوان شهرداری موفق می‌شناسند. عدم حضور سید باقرموسوی و خالی شدن میدان سیاست از شخصیت کاریزما و بی‌رقیب اصلاحات، جوان جویای نام و البته صاحب تجربه را به وسوسه رهبری اصلاحات انداخت. عدم پشتیبانی سید باقر موسوی به عنوان پدر اصلاح طلبی استان باعث سرخوردگی طرفداران و شخص مهندس بهرامی شده است. شکست در جذب و آرای اصلاح طلبان که به سمت دیگر کاندیدا‌ها رفته‌اند باعث شد که گفتمان ایشان برای جبران آرای مورد نیاز رنگ و بوی قومی وقبیله‌ای بگیرد و این امر امید بوجود آمده در میان نخبگان برای ایجاد دوقطبی در سطح اندیشه یعنی اصلاح طلب واصولگرا را تا حد زیادی به ناامیدی مبدل کرده که از این چهره زیرک انتظار می‌رود دراین چند روز باقی مانده روند جریان خود را بشکلی واقع بینانه‌تر جهت دهی کند.
۳- مهدی روشنفکر: علم مدیریت، رهبر را به عنوان عامل تاثیر گذار برپیروان جهت رسیدن به هدف می‌داند. جایگاه یک رهبر، در میدان سیاست به میزان تاثیر گذاری او برپیروان بستگی دارد. متاسفانه قدرت تاثیر حاج روشنفکر، فقط در میان بخشی از طایفه بزرگ تاهمرادی است و گفتمان او عامل محرکی برای نخبگان نشده است. بنظر می‌رسد برای پذیرش وی توسط توده مردم و طوایف و سلایق مختلف راه درازی در پیش دارد و نیازمند کسب تجربه و شناخت بیشتری از میدان سیاست و شناخت مولفه‌های تاثیرگذاری است و باید باتاسف گفت گفتمان ایشان در سطح یک گفتمان طایفه‌ای باقی مانده است.
۴- ستار هدایت خواه: گفتمان ستار هدایت خواه تنها گفتمان قابل ارزش گذاری و در تراز آرمانهای ملی، انقلابی و اسلامی است. فقدان این گفتمان در عرصه فعلی سیاست بویراحمد، می‌توانست ضربه‌ای سهمگین بر فرهنگ و سیاست بویراحمد وارد کند.
گفتمان او گفتمان وحدت است به این سند که شاید تنها گفتمانی است که احترام تمامی سلایق و قبایل وطوایف را برانگیخته است و بدون شک انتخابات را از گرداب خطرناک بویراحمد علیا و سفلی نجات داده است، و به قول سید باقر موسوی از بازگرداندن بویراحمد به ده‌ها سال قبل جلوگیری کرده است.
ناسیونالیسم‌های قومی محدود، بکلی با دیدگاه اسلام و با دیدگاه بلند و بازی که همه ما به آن احتیاج داریم منافات دارد (مقام معظم رهبری۲۷ /۲/ ۸۸). دردیدگاه انقلاب برجسته کردن خصوصیات قومی دمیدن در آتش قوم گرایی، کارهای خطرناکی است بازی با آتش است. (مقام معظم رهبری ۱۵ /۱۲/ ۹۲). هدایت خواه تنها کاندیداتوری است که با درک این مساله رمز برخورداری از حیات اجتماعی سالم را ترویج گفتمان وحدت آمیز میان همه گروه‌ها وطوایف می‌داند و این نظر بلند او عامل مهمی در قدرت تاثیر گذاری و ساختن چهره‌ای کاریزماتیک از اوست. درنگاه هدایت خواه صداقت و صراحت موج می‌زند او در تمام جلساتش وظایف نماینده، یعنی تقنین و نظارت را بخوبی تبیین می‌کند و انگار به تغییر نگاه مردم نسبت به وظایف و جایگاه نمایندگی، جهت بالا بردن جایگاه وارزش قانون به عنوان حلال تمام مشکلات می‌پردازد. وعده‌های پوچ و توخالی
نمی‌دهد. مردم او وگفتمانش راباور کرده‌اند ورقیبانش به او، به دیده احترام می‌نگرند.
۵-نیکبخت: دکتر نیکبخت درد‌ها را بخوبی می‌داند برای مردم و شعورشان احترام قایل است و در جلسات وسخنرانی‌هایش راهکار ارایه می‌کند. صداقت و دلسوزی را می‌توان بخوبی لمس کرد. گفتمان ایشان در درازمدت می‌تواند گفتمان مقبولی باشد ولی صبر وزمان در عرصه سیاست دو معیار تعیین کننده‌اند.
۵- خرسندیان: علی رغم همه احترامی که برای دوست و استاد عزیزم جناب خرسندیان قایلم. ایشان عضوی شناخته شده و قابل احترام در جریان اصولگرایی هستند وآینده سیاسی ایشان تنها با بازگشت به خانه‌ای که خود در آبادی‌اش نقش داشت قابل تصور است.
*مدرس دانشگاه


کد مطلب: 167660

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/167660/مقایسه-کاندیداهای-بویراحمد-زاویه-ای-دیگر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1