کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیران تاجگردونی: آنچه گذشت.. آنچه روایت شد!

17 بهمن 1394 ساعت 11:38


مجتبی قلی پور
gohar
یکی از معضلات جدی کشورهای درحال‌ توسعه نحوه گزینش مدیران و معیارهای حاکم بر این گزینش است. بر همین اساس است که ادعا می‌شود«انتخاب و انتصاب مسئولین رده‌های مختلف اداری و اجرایی، یکی از مسائل مهم و ضروری و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است»؛ چرا که مهم‌ترین عامل دوام یک نظام و حکومت، فرزانگی و شایستگی مسئولین و کارگزاران آن نظام است.

اگر مدیران شایسته و تربیت‌یافته در رأس سازمان‌ها قرار گیرند، کیفیت فعالیت‌های سازمانی به طور فزاینده‌ای بهبود خواهد یافت. زیرا مدیریت شایسته، محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها به شمار می‌آید.

بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در رده‌های مختلف سازمانی باید بر اساس معیارها و ملاک‌هایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست‌های سازمانی انتخاب و به کار گمارده شوند. این معیارها به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم‌بندی می‌شوند. معیارهای ویژه شامل: تخصص؛ تعهد؛ تجربه؛ مهارت و توانایی افراد و معیارهای عمومی شامل عدم توجه به وابستگی‌های خاص مانند روابط فردی؛ روابط خانوادگی؛ قومیت؛ نژاد؛ زبان مشترک؛ باند و رابطه بازی و حتی منزلت اجتماعی و طبقاتی افراد در انتخاب مدیران است.

با این مقدمه به سراغ ارزیابی چند تن از مدیران معرفی‌شده از سوی دکتر تاج گردون در چند سازمان مرکز استان در سال‌های وکالت ایشان در خانه ملت؛ که نقش حیاتی در راستای توسعه ملی دارند، می‌پردازیم. نویسنده با توجه به اهمیت بودجه و برنامه‌ریزی اقتصاد، توسعه پایدار زنجیره سبز، نقش پرفروغ سیستم آموزشی مطلوب در نهادینه نمودن اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش بومی، بهسازی و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها؛ و جایگاه حساس برنامه‌ریزی منابع انسانی استان؛ به ترتیب به معرفی اجمالی و ارزیابی حرفه‌ای مدیران شایسته این حیطه‌ها شامل آقایان: حسن نوروزی، جعفر گوه رگانی، هادی زارع پور، سید علی لدنی نژاد و وحید محمدی تبار، فارغ از هر پسوند و پیشوند انتزاعی می‌پردازد.

حسن نوروزی: ایشان دانش‌آموخته اقتصاد از معتبرترین دانشگاه‌های ایران، نخبه علمی در حوزه برنامه‌ریزی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد بوده و تجربه گران‌بهای فعالیت در سازمان پر سابقه مدیریت و برنامه‌ریزی را در کارنامه خویش دارند. ایشان فارغ از نگاه‌های سیاسی و قومیتی با انتصاب معاونین خویش در سه حوزه انتصابی در سطح استان و با ساماندهی کارشناسان و متخصصین خبره، وضعیت برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و استراتژیک را در سطح استان بهینه نمودند. ایشان هم‌چنین با باز تعریف، اصلاح و عادلانه سازی شاخص‌های توسعه و برنامه‌ریزی، نه‌تنها به کمک دکتر تاج گردون توانستند زمستان سرد عدم افزایش اعتبارات را بشکنند، بلکه هم‌راستا با افزایش بی‌سابقه اعتبارات در سطح استان؛ تلاش مستولی خویش را جهت جذب اعتبارات بیشتر دریغ ننموده و به یمین حضور دکتر تاج گردون؛ امکان جذب اعتبارات بیشتر با مطلوب شدن وضعیت بودجه‌ای در سطح ملی را محقق نمودند.
 هادی زارع پور: فرهیخته‌ای متین و فرهنگی پر سابقه که توانست در اولین سال مدیریت خود؛ قریب به ۵۰ میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان بزرگوار در سطح استان را با همکاری و همیاری صمیمانه دکتر تاج گردون از وزارت متبوع جذب و پرداخت نمایند. بر همین اساس است که ایشان را "پیر خردمند" نامیده‌اند. نکته دیگر در عدالت محوری و مدیریت حرفه‌ای ایشان به انتصاب معاونین در سازمان تحت مدیریتشان برمی‌گردد که از ۷ معاون مشغول به فعالیت در این سازمان، تنها یک نفر به حوزه شهرستان محل اقامتشان یعنی گچساران و باشت تعلق دارد و این شایسته‌سالاری را برای ایشان معنا می‌نماید. ایشان هم‌اکنون به دنبال پیاده‌سازی نسل سوم از آموزش‌های انسانی شامل مدارس هوشمند و ربات یک در سطح استان هستند.
 جعفر گوهرگانی: به جرأت می‌توان ایشان را مدیر شجاع در سطح استان دانست. در روزهایی که جهاد کشاورزی استان جزء روزمرگی و اضمحلال فعالیتی وانمود دیگری نداشت، انتصاب مدیری شجاع و پرتجربه از سوی دکتر تاج گردون نیاز بود تا بتواند این در هم گسستگی را چاره نموده و جلایی به چهره فرسوده جهاد کشاورزی در استان دهد. ازآنجاکه ایشان اصلاح‌طلبی مضاعف و مدیری برجسته هستند، توانستند سازمان ورشکسته و بدهکار جهاد کشاورزی استان را باتدبیری خردمندانه بر روی ریل توسعه برگردانده و چنان تحولی در سازمان متبوع با تدبر و فرهیختگی علمی‌شان به وجود آوردند که بیش‌ترین تعداد از پروژه‌های افتتاحی و کلنگ زنی در دهه مقدس فجر ۹۴ را با دستان توانمند و پر تدبیر خویش به هم استانی‌های همیشه در صحنه تقدیم نمایند. پروژه‌هایی که امکان زنجیره سبز پایدار را در اکثر نقاط استان؛ به خصوص در مناطقی که امکان ایجاد کشاورزی و تولید محصولات متبوع نبوده است و اما امروز زیرساخت‌های لازم برای این مهم محقق شده است.
 سید علی لدنی نژاد: چهره علمی و خبره ملی که سال‌ها در پایتخت ایران اسلامی در پروژه‌های آب و فاضلاب تهران بزرگ، کوهی از تجربه را با خود اندوخته بود. ایشان بنا به ضرورت نیاز به منابع انسانی خبره در اداره متبوع در سطح استان، در دیارمان امکان حضور یافته و با عنایت حق‌تعالی، تجربه ارزشمندشان و رهنمون‌های دکتر تاج گردون؛ جانی دوباره به شبکه‌های فرسوده آب مرکز استان دادند. ایشان هم‌چنین توانستند معوقات سازمان آبفای استان را تسویه نموده و تلاشی مضاعف برای قطع حداکثری انشعابات غیرمجاز آب‌نمایند. به عنوان مثال؛ فعال‌سازی پروژه‌های آب و فاضلاب در شهرستان گچساران و پروژه مطالعات در سطح شهرستان باشت ازجمله اقدامات کلیدی و محرز ایشان است.
 وحید محمدی تبار: اصلاح‌طلبی عمل گرا، فرزندی خردمند، مدیری جوان و شایسته که این روزها نقش کلیدی‌ترین مهره سیاسی و توسعه‌ای را دارا هستند. ایشان با کوله باری از دو دهه فعالیت تشکیلاتی حرفه‌ای و یک دهه تجربه فعالیت کارشناسی در وزارت کشور، بنا به نیاز حیاتی استان در مناصبی همچون مدیریت منابع انسانی استان و تحول اداری استان در روزهای نا مطلوبیت سیستم منابع انسانی استان وارد شدند تا با یک تدبیر نوآورانه و با حمایت اندیشه فرهمند دکتر تاج گردون؛ در قامت یک مدیر ارشد استانی به مثابه یک معاون استاندار وظیفه هدایت و برنامه‌ریزی تشکیلاتی مجموعه مدیران استانی را با نقشی مؤثر به عهده گرفتند و توانستند نه‌تنها پایشی بی‌سابقه در سیستم منابع انسانی استان ایجاد نمایند، بلکه با پیاده‌سازی برنامه‌ریزی بلندمدت، معضلات و چالش‌های فرا روی سیستم انتخاب و انتصاب منابع انسانی در سازمان‌های دولتی و خصوصی استان را حل‌وفصل نمایند. محمدی تبار ازآنجاکه پختگی سیاسی‌شان از خردمندی‌شان فزونی دارد، توانستند در سطح استان و حتی در سطح ملی با معرفی نخبگان و جوانان شایسته حوزه انتخابیه خود، توجه مدیران کشوری را به خود جلب نمایند. تا جایی که از ایشان به عنوان ذخایر مدیریتی برای شرایط بحرانی یاد می‌گردد. ایشان پس از بهینه‌سازی سیستم مدیریت منابع استانی، به صلاحدید مدیران حرفه‌ای در سطح استان و کشور؛ پس از انحلال حوزه ستادی مدیریت منابع انسانی در استانداری به نظارت بر طرح‌های حیاتی توسعه‌ای زنجیره سبز که از مهم‌ترین ارکان توسعه ملی در احکام دائمی توسعه پایدار ایران هستند، تغییر مأموریت یافته و همگام با این مأموریت خطیر، نقش فوق‌العاده حیاتی در بهسازی و تداوم بهینه جو سیاسی حامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در شهرستان‌های گچساران و باشت با حمایت قاطع از دکتر تاج گردون؛ یار خردمند و پرتجربه خویش؛ ایفا می‌نمایند. این در حالی بوده است که ایشان حضور در کنار دکتر تاج گردون و تقویت جبهه خدمت بی‌منت را بر پیشنهادهای منصبی بالا مرتبه مانند معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، معاونت سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداری یکی از شهرهای حوزه فارس، ترجیح دادند. هرچند ایشان در پس این اقدام خردمندانه؛ از سوی عده‌ای نااهل آشنا و ناآشنا مورد ملامت و زخم‌زبان‌های منفعت‌طلبی و کینه‌توزانه قرار گرفتند، اما طعم شیرین حمایت از تاج گردون و بسترسازی توسعه دیار سرافراز خویش را درمان یلدای بی‌فروغ نااهلان قراردادند.

علاوه بر بزرگواران نامبرده در فوق؛ جا دارد از استاندار محترم استان کهگیلویه و بویراحمد، معاونت سیاسی و امنیتی استاندار، مسئولین و کارکنان سازمان‌های توزیع نیروی برق، علوم پزشکی، صنعت و معدن، هلال‌احمر، شرکت گاز، تربیت بدنی، جامعه دانشگاهی، روحانیت و بسیج، نیروهای انتظامی و نظامی، سپاه مقدس پاسداران، نهادهای درمانی و خدماتی موجود در استان و دیگر عزیزانی که با تدبر و فرهیختگی خویش، امکان توسعه و خدمت بی‌منت را در سطح استان و به خصوص مسئولین و سازمان‌هایی که امکان این مهم را در سطح شهرستان‌های گچساران و باشت فراهم آورده‌اند، صمیمانه تقدیر به عمل آید. اکنون با وجود چنین سازمان‌های بهره‌ور و مدیران شایسته و فرهمندی، هم چنان عده‌ای بر طبل خودخواهی و فردان دیشی خویش می‌کوبند و با تفکرات و دست‌نوشته‌هایی از تدین و تعلق؛ به مثابه اصحابی که قرآن به نیزه می‌نمودند، جلوه بهینه کاری را سر می‌دهند. به راستی این جماعت به عقل و به حقیقت کافر شده چه می‌پندارند که نغمه پایداری و توسعه سر می‌دهند؟. آیا وقت آن نرسیده که به جای تشکیل نهضت ضد ارزش‌ها، با رویکردی جامع‌تر و اندیشه‌ای خردمند به ارزیابی و بررسی محیط خویش و دارایی‌های شهر و دیارشان بپردازند؟. باشد تا شاید مورد لطف و امتنان قصد این مردم فرهمند قرار بگیرند.
در انتها برای بزرگواران نامبرده در این متن، دکتر تاجگردون-یار فرهیخته و فرزند فرهمند همیشه در صحنه-، سایر مدیران و مسئولین گران‌قدر استانی و شهرستانی؛ و به خصوص برای مردم شریف و همیشه در صحنه استانم؛ کمال سعادت، رفاه و بهروزی را از ایزد منان خواستارم.
و سلام علیکم و رحمه‌الله


کد مطلب: 159670

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/159670/مدیران-تاجگردونی-آنچه-گذشت-روایت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1