کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

من نبودم؟!

6 آذر 1394 ساعت 18:52


زریر حجتی*

ماجرای کاندیدای نهایی جریان اصولگرایان شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مرحله فینال باز هم حاشیه‌ساز گردیده و چالش هایی را به صورت درون گروهی ایجاد کرده است.BOYER

شورای حکمیت یا در دسترس نیستند و یا برخی حاضرین با رد تماس های هواداران جریان، پاسخ به هر گونه سئوال و ابهامی را با پیام کوتاه« از دبیر مؤتلفه بپرسید!» ارجاع می دهند و از بیان ماهیت موضوع ابا دارند.

عده‌ای تصمیمات سیال، بی ثبات و عدم وفاق را غالباً ناشی از ساختار غلط شورا، گزینشی و وجود رگه های نفاق می دانند که همواره با چنین اقداماتی در پی موقعیت و مطامع خاص خود هستند که این یعنی کوبیدن میخ به تابوت اصولگرایی، در حالی که جریان اصولگرایی با ارزش های انقلاب عجین گردیده و محدود به چند نفر نبوده و نیست بلکه دامنه آن به عظمت انقلاب اسلامی است.

تشکیل جلسه در پشت درهای بسته مدعیان اصولگرایی و یا دفاتر احزاب خاص بی توجه به ذائقه سیاسی مردم راهکار حل چنین موضوع مهمی نبوده بلکه نیازمند یک مجمع عمومی در گستره ی بویراحمد و دنا بود.

هر چند در رأس این شورا افراد متعهد و دلسوزی است و چندمین کاندید خروجی کار آنان نیز به لحاظ سوابق، قابل تکریم است و می طلبد به خاطر حفظ انسجام، وحدت و مصلحت های جریانی وی را همراهی کرد اما وقتی که شورای ۹ نفره به هم مظنون اند و هر کس بر طبلی می کوبد چه انتظاری از توده های مختلف مردمی دارند، زیرا با این شرایط، بازنده بودن این جریان در انتخابات دهم نیز از پیش مشخص است مگر آنکه اتفاق دیگری بیفتد و «‌کلهم ملاقلی» نباشند.

سایت های مجازی استان با درج خبر اجماع شورای ۹ نفره در عصر پنجشنبه بر گزینه آقای پیشوا در قصه پر غصه کاندید نهایی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم توجه همه را به خود معطوف و به شیوه ای عدم ثبات در تصمیم گیری و بلکه «تغییر» های پیاپی را به سخره گرفتند که به لحاظ روانی موضوع کمی نیست.

انکار و واکنش های مختلف و در عین حال تعجب برانگیز « من نبودم» توسط برخی کاندیداهایی که میثاق نامه شورای حکمیت را امضاء نموده یا از همان اوایل، خروج از آن را به دلیل ادعای عضویت مشاورین و اتاق فکر استاندار اصلاحاتی دولت اعتدال در امر حکمیت، غیرقابل اطمینان برای اصولگرایی اعلام نموده بودند کار را پیچیده نموده است زیرا اساساً طیف وسیعی از این کاندیداها یا اعضای شورا و هوادارانشان با دیده ابهام به ساختار شورا می نگرند و یا حداقل با طرح سوابق مدیریت قومی و نگاه های منطقه ای شان آنها را به دیکتاتورهایی تشبیه می کنند که بانی شکست جریان اصولگرایی و حذف هدایت خواه و حسینی با ایجاد رمندگی در مردم می دانند که اکنون نیز نقش آنان را نوعی بازیگری در راستای دوگانه اصولگرایی و اعتدالی می نامند. تردید کنندگان به خروجی شورای حکمیت چنین استدلال می نمایند که آقایان هدایت خواه، حسینی، خلقی پور و نیکبخت شامگاه چهارشنبه یاسوج را به مقصد سفر معنوی اربعین حسینی ترک کرده اند حال آنکه در خبر سایت های کبنانیوز، بویرنیوز و عصر دنا و ... قید شده که شورای ۹ نفره در عصر پنجشنبه جلسه گذاشته اند و بدین جهت تردید ایجاد کرده و در واقع آن را جمع نقیضین می دانند. از این رو معتقدند باید با رویکرد حفظ وحدت و انسجام، منتظر نظر قطعی دو لیدر اصلی این جریان پس از این سفر معنوی ماند و شرایط محیطی را نیز به ارزیابی گذاشت تا شخصیت سیاسی و اجتماعی کاندید خروجی نیز در فرجام امر مخدوش نشود.۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱

عده ای چون آقایان روشنفکر و فدایی که در ابتدای امر، سیاستی مشروط را در رابطه با حکمیت پیشه کرده اند از پیشتازان تعرض به خروجی حکمیت بوده و در گام های بعدی دکتر خرامین، مسعودی و جانی پور که هر کدام وزنی در این میدان برای خود قائل هستند با شیوه های دیگری بر آن پای فشرده اند و در واقع « من نبودم و نیستم» خود را متجلی نموده اند. هر چند بوده اند عده دیگری که با اما و اگرهای جدید یا تعهد به امضاء از بایدها و نبایدهای خاصی سخن می رانند که در مجال این بحث نمی گنجد.

به هر حال انتخابات است و بازی های سیاسی با پستوهای فراوان معامله گری، اخلاق شکنی و به تعبیر برره ای « نامی از خود به در کردن» که امروزه اگر این واژه ها در قالب فارسی را پاس بداریم قرار گیرد شاید همان « شهرت طلبی » توسط عده ای باشد که اصالتاً مردم معتقدند آنان در قد و قواره جایگاه نمایندگی مجلس نیستند ولی از حیث تمایل به جاه و مقام، دین و جریان را لقلقه زبان نموده و گرهی به کار مردم می زنند که باز کردن آن در پدیده ای چون شورای حکمیت به سرنخ کلاف پیچیده ای می ماند که جویندگان را کلافه می نماید. واضح است که آقای پیشوا از چهره های فرهیخته، حقوقدان و اصولگرایی است که سالیان زیادی جریان اصولگرایی را همراه و همگام بوده و حمایت از وی از حیث توانمندی هایش و مصلحت های جریانی در سطوح منطقه ای و ملی به شرط قطعیت موضوع لازم است اما هزینه کردن وی با شرایط برشمرده شده و عدم ائتلاف گروه حکمیت با دهها نکته ناگفته دیگری که رقبایش مطرح می کنند، بعید نیست که جایگاه حقیقی و حقوقی وی نیز مخدوش گردد و از این جهت باید حساب شده عمل نمایند که حرکتش مصداقی از آب در هاون کوبیدن نباشد.


*عصر انتظار


کد مطلب: 142351

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/142351/نبودم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1