کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جوابیه‌ای به منتقدان صفدر پناهی

13 آبان 1394 ساعت 10:40


سیدعلی موسوی
بعد از انتشار مطلب «سخنی با شیخ صفدر پناهی»[کلیک کنید] در سایت خبری کبنانیوز یکی از مخاطبان به این مطلب واکنش نشان داد.
استان کهگیلویه و بویر احمد در کنار تمام مهربانی‌ها و عطوفتی که در خود دارد، همچون دیگر جوامع، سرشار است از کینه های طولانی مدت در میان افراد و قبایل و جریانات سیاسی. در طول صدها سال، تنها قشری که اقدام به حل این کدورت ها و کینه ها در میان افراد و قبایل می کرده است جامعه معظم روحانیت استان بوده است. اینکه مدتی است در رسانه های استان در کمال بداخلاقی، این سرمایه ی چند صد ساله عشایر مورد هجوم قرار گرفته است جای سوال دارد.IMG_4034
جناب آقای حجت الاسلام پناهی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که چند مدتی است حسب وظیفه قانونی و شرعی خود( که در قانون فعالیت شوراى سیاست‏گذارى ائمه جمعه آمده است) و در پی درخواست حکمیت در جریان اصول گرا، قدم های خیری در این مسیر برداشته اند توسط اشخاصی که  - ظاهرا- نیت شان نه دلسوزی برای اسلام و قانون و روحانیت که بر اساس کینه های شخصی و دعواهای سطحی جناحی است(که این بر مردم پوشیده نیست) نوک حمله خود را به سمت ایشان گرفته‌اند و البته این تحرکات نتوانسته است اندکی از همت ایشان در مسیر وظایف قانونی و شرعی شان  بکاهد. با این حال وظیفه دانستم در خصوص مطلبی که در سایت وزین کبنانیوز در خصوص ایشان انتشار یافته است نکاتی را به عرض خوانندگان برسانم:
نگارنده در ابتدای مطلب نوشته اند:« آقای تقوی رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه کشور مهمان استان کهگیلویه و بویراحمد بودند و به گرمی و به حرمت شأن بالای امامان جمعه مورد مهمان‌نوازی قرار گرفت، انتظار میرفت حداقل این سفر برای یک جناح خاص مصادره نشود. ولی آقای پناهی، تقوی را به جلسه اصولگرایان برد...»
ایشان در این قسمت مطلب شان به گونه ای نوشته اند، که گویی جناب آقای پناهی ، آقای تقوی را در یک عمل انجام شده قرار داده اند. در حالی که اینجانب  در تماسی که با آقای پناهی داشتم، جویای این مطلب شدم، که آیا آقای پناهی در هنگام ورود به یاسوج از این برنامه  ها بی اطلاع بوده اند؟ که جناب آقای پناهی اعلام داشتند، طی دعوت نامه ای رسمی که قبل از سفر به یاسوج خدمت جناب آقای تقوی ارسال شد ریز برنامه های سفر ذکر شده بود، در یکی از بندهای دعوت نامه برگزاری همایش عاشوراییان و در یکی از بندها تشکیل جلسه با اصول گرایان ذکر گردیده بود و ایشان در جریان تمامی برنامه های سفر به یاسوج بودند.
لذا روشن است که نویسنده بدون تحقیق در این خصوص (که البته بعید است مناسبات سفرهای استانی در این سطح را ندانند) با ایراد تهمت تلاش نموده است تا به اهداف خویش برسد.
در ادامه نویسنده مطلب با به وسط کشیدن اختلافات جناب آقای دهراب پور و جناب آقای زارع (که هیچ وقت هم علنی نشده و ظاهرا ایشان از همه چیز خبر دارند!!) آورده اند:« تاکنون یکبار بین آقای زارع و دهراب پور که اصولگرا هستند پادرمیانی نکرده است چه رسد به اصلاح طلبان». نویسنده مطلب به این مساله توجه نکرده است که ایجاد حکمیت بین دو جریان یا دو گروه تنها در صورتی توسط شخص سومی شکل می گیرد که توسط هر دو طرف ماجرا مورد قبول و البته دعوت قرار گیرد و سوالی که اینجا پدید می آید این است که آیا تاکنون جناب حاج زارعی و جناب دهراب پور درخواستی از جناب آقای پناهی به جهت حکمیت داشته اند؟ جواب این سوال مشخص است!
لازم به ذکر است که جناب آقای پناهی چندی پیش در رسانه ها اعلام آمادگی کردند که خارج از وقت اداری آماده حکمیت در میان گروهها و جریانات، خارج از وقت اداری هستند. پس این سوال را باید از اصلاح طلبان و دیگر عزیزان پرسید که چرا برای حل مسائل پیش آمده از این ظرفیت قانونی و شرعی استفاده نمی کنند.
نویسنده  در جای دیگری از مطلبشان آورده اند:« شایسته بود شیخ پناهی دست نگه می‌داشت و  اجازه میداد فضای همدلی که آقای خادمی در حضور تقوی از آن صحبت کرده بود حداقل به شکل ظاهری حفظ می‌شد نه اینکه سریع او را به جلسه ی اصولگرایان ببرد»
از این قسمت مقاله، نوع نگاه نویسنده به فضای سیاسی کشور به خوبی هویداست. نویسنده فرض کرده است، حکمیت در جریان اصول گرا توسط رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه (که وظیفه ای قانونی و شرعی ست)مخالف فضای همدلی ست! نگارنده توجه نکرده است که با این جملات هم به استاندار محترم جناب آقای خادمی، هم به جناب آقای تقوی و هم به شعور مردم توهین کرده است. نگارنده علاوه بر اینکه در جهالت های سیاسی غرق شده است تلاش کرده تا دیگران را هم به اندازه خودش پایین بکشد.
در جای دیگری از مطلب، جهالت و نادانی نگارنده در خصوص جایگاههای سیاسی و اجتماعی نمود پپیدا می کند و می نویسد:«وقتی رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه حق فعالیت جناحی را برای خود قائل است پس آقای استاندار و معاون سیاسی و امنیتی اش که ید بیضایی در همراهی با ائمه محترم جمعه دارند هم می‌توانند مواضع سیاسی خود را آشکارا بیان کنند و از نامزدهای هم جناحی شان حمایت کنند »
نگارنده اگر اندکی توجه به قانون فعالیت شوراى سیاست‏گذارى ائمه جمعه می انداختند( که در وب سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است و چندی پیش در رسانه های استان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت)  و همچنین به قوانین مربوط به انتخابات و نقش و وظایف  عوامل اجرایی آن توجه می نمودند، متوجه می شدند که از لحاظ قانونی هر نوع دخالت مجریان انتخابات ( استاندار  و معاونت سیاسی و امنیتی و ...) منع شده است و از آن طرف در قانون فعالیت شوراى سیاست‏گذارى ائمه جمعه، حکمیت در جریانات سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی برای رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه  به عنوان وظیفه ای قانونی و شرعی آمده است.
فارغ از همه این مسائل، همانگونه که جناب آقای پناهی در شورای اداری استان گفتند، حتی یک نمونه از دخالت امامان جمعه در انتخابات مجلس گذشته نمی توان یافت و ایشان تاکید کردند که در انتخابات پیش رو هم، امامان جمعه(همچون گذشته) هیچ دخالتی درانتخابات در جهت حمایت از شخص یا جناح خاصی نخواهند داشت.
و البته باید توجه داشت که وظایف روسای شورای سیاستگذرای ائمه جمعه  طبق قانون فراتر از وظایف امامان جمعه است و متاسفانه برخی از نویسندگان به دلیل جهالتی که دارند(یا شاید هم عامدانه) این دو را یکی در نظر می گیرند!
در هر حال اگر چه مردم فهیم استان، نیت اشخاص را به خوبی تشخیص می دهند اما به عنوان دوست داران استانمان وظیفه داریم نگهبان سرمایه های آن باشیم و با دست خودمان سرمایه هایمان را نسوزانیم.


کد مطلب: 136283

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/136283/جوابیه-ای-منتقدان-صفدر-پناهی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1