کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سخنی با شیخ صفدر پناهی

11 آبان 1394 ساعت 12:09


نصیب‌الله ایمانی

IMG_4034
تاکنون بارها و بارها در مورد عملکرد رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفته‌اند و نوشته‌اند. و از جناحی عمل کردن ایشان انتقاد گردیده است. ولی این نصایح و انتقادات نه تنها اثری نداشته است که در جدیدترین مورد در حالی که آقای تقوی رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه کشور مهمان استان کهگیلویه و بویراحمد بودند و به گرمی و به حرمت شأن بالای امامان جمعه مورد مهمان‌نوازی قرار گرفت، انتظار میرفت حداقل این سفر برای یک جناح خاص مصادره نشود. ولی آقای پناهی، تقوی را به جلسه اصولگرایان برد و در رفتاری حتی خارج از عرف سیاست از تقوی خواست تا از «هدایتخواه» بخواهد نامزد شود. شکی نیست در جامعه سیاست زده ما افراد یا اصولگرایند و یا اصلاح طلب. ولی برخی مناصب هست که ایجاب می‌کند حداقل به صورت ظاهری حرمت نگه داشته شود. از جمله این مناصب جایگاه معنوی ائمه جمعه است که باید ملجأ و تکیه‌گاه همه‌ی مردم و گروه‌ها باشد. از قدیم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دو چهره‌ی ارزشمند و فراجناحی حوزوی را به خاطر دارند که در موعد مشکلات و تنگناهای خود به آنها  مراجعه  می‌کردند. حضرت آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی و حضرت حجه‌الاسلام سید علی‌اصغر حسینی امام جمعه محترم شهر یاسوج از قدیم محل رجوع مردم بودند و هم اینک نیز آیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی این نقش و جایگاه ارزشمند را دارند و اینان هرگز حاضر نشدند شأن و جایگاه خود را هزینه هیچ گروه و جریان سیاسی نمایند.
اما متاسفانه در سال‌های اخیر شیخ صفدر پناهی به سیاسی و خطرناک تر آن جناحی شدن این جایگاه کمک کرده است که این رویه بدعت خطرناکی است و حتی ممکن است این رفتارها به اعتقادات  مردم ضربه وارد کند و اعتماد مردم را از ائمه جمعه کم کند.

آقای پناهی که اصولگرایی‌اش هم در حمایت از «هدایتخواه» خلاصه می شود بعد از بروز اختلاف در این جبهه در شهرستان بویراحمد با ورود به این قضیه و تشکیل شورای حکمیت در اولین گام، اقدام به اصرار از «هدایتخواه» جهت حضور کرد که این موضوع سبب اعتراضات شدیدی در همان زمان حتی در میان خود اصولگرایان شد و این رفتار را اشتباه خواندند. البته در این میان کسانی بودند و هستند که جهت تبرئه خود و یا نزدیکی به شیخ که اتفاقاً دارای نفوذ و قدرت خوبی در جریان اصولگراست این کار شیخ را قانونی خواندند و حتی در مقالاتی از جناب آقای پناهی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درخواست کرده بودند که به وظایف قانونی شأن همچون گذشته اهتمام داشته و ذره‌ای از وظایف شرعی، عرفی و قانونی شان عدول نکنند. آنها میانجیگری را وظیفه شیخ دانستند.

ولی شیخ جز برای «هدایتخواه» جایی دیگر خودش را هزینه نکرد و حتی تاکنون یکبار بین آقای زارع و دهراب پور که اصولگرا هستند پادرمیانی نکرده است چه رسد به اصلاح طلبان.

از ابتدای اعلام سفر آقای تقوی به استان کهگیلویه و بویراحمد هم کاملاً روشن بود که هدف سفر چیست چرا که خود آقای تقوی در سطح ملی نیز اقدام کننده‌ی اصلی وحدت اصولگرایان است و بانی نشست‌های آنان بوده است ولی هر چه بود بعد از مهمان نوازی آقای استاندار که از این فرش قرمزها خوب پهن می‌کند و ظاهراً موفقیت جریانی که او را استاندار کرده‌اند برایش اولویت نیست و همین که کسی حرفی علیه اش نزد، بزرگترین موفقیت است شایسته بود شیخ پناهی دست نگه می‌داشت و  اجازه میداد فضای همدلی که آقای خادمی در حضور تقوی از آن صحبت کرده بود حداقل به شکل ظاهری حفظ می‌شد نه اینکه سریع او را به جلسه ی اصولگرایان ببرد و بعد هم فقط یک مسئله برایش اصل باشد و آنهم قانع کردن هدایتخواه به آمدن و دعوت تقوی از هدایتخواه.

نگارنده یقین دارد این مطلب نه بر رفتار شیخ پناهی تاثیر دارد و نه باعث به خود آمدن اقای استاندار و فتاح محمدی و محنایی خواهد شد که کار سیاسی را با تعارف اشتباه گرفته‌اند ولی شکی نیست که خروجی عملکرد رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه دو چیز خواهد بود:

۱-وقتی رئیس شورای سیاستگذرای ائمه جمعه حق فعالیت جناحی را برای خود قائل است پس آقای استاندار و معاون سیاسی و امنیتی اش که ید بیضایی در همراهی با ائمه محترم جمعه دارند هم می‌توانند مواضع سیاسی خود را آشکارا بیان کنند و از نامزدهای هم جناحی شان حمایت کنند هر چند حتی اگر این مجوز قانونی هم بود بعید بود این آقایان خود را هزینه کسی نمایند.

۲- رفتار شیخ پناهی به عنوان کسی که وظیفه نظارت و مدیریتی ائمه جمعه را دارد سبب می‌شود آن نگاه فراجناحی به ائمه جمعه با تشکیک مواجه گردد و من بعد نصایح دلسوزانه ی امامان جمعه اثرگذاری اش کمتر شود.

به گزارش کبنانیوز، صفدر پناهی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست اصولگرایان بویراحمد که شامگاه شنبه ۹ آبان ماه در مسجد و حسینیه امام علی (ع) یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: در نشست قبلی اصولگرایان و با نظر شورای حکمیت آقای هدایت‌خواه به عنوان گزینه نهایی این جریان انتخاب شد ولی تاکنون ایشان تمکین نکرده است که از آیت‌الله تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور می‌خواهیم که از آقای هدایت‌خواه بخواهد در انتخابات حضور پیدا کند.

برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.


کد مطلب: 135846

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/135846/سخنی-شیخ-صفدر-پناهی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1