کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات اسفندماه بویراحمد و دنا

31 مرداد 1394 ساعت 8:38


سجاد محرابی
کمتر از هفت ماه دیگر از انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و کاندیداها از هم اکنون خود را برای حضور در این صحنه سیاسی آماده می کنند. یکی از حوزه های انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد که همیشه نتیجه آن غیر قابل پیش بینی است حوزه بویراحمد و دنا می باشد. در این حوزه سیاسی مباجث مختلفی بر نتیجه انتخابات اثرگزار بوده و نمیشود با قاطعیت گفت مردم این دو شهرستان بیشتر گرایش به کاندیداهای اصلاح طلب دارند یا اصولگرا.
شاید بتوان این حوزه را همیشه همراه با سیاست های ملی دانست و به عبارتی دیگر بگوییم که همیشه جو قالب بر سیاست ملی بر سیاست این دو شهرستان نیز حاکم می باشد.entkhab
موضوعی که در این دوره از انتخابات بسیار اثرگذار می باشد حضور چهره های شاخص در انتخابات است که باید منتظر ماند آیا می توانند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند یا نه.
چهره‌های شاخص که در این دوره از انتخابات بویراحمد و دنا احتمال حضورشان هست را به ترتیب تحلیل خواهیم کرد:
محمد بهرامی:
بهرامی شهردار اسبق شهر یاسوج که سابقه حضور در انتخابات گذشته مجلس را دارد و توانست بیست هزار رأی نیز کسب نماید. بهرامی که زمانی عضو ستاد هدایتخواه بوده و با حمایت شورای اصولگرا توانست شهردار یاسوج شود در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی با شعار اصلاح طلبی وارد صحنه شود که موفق نشد بتواند با توجه به گذشته خود نظر اصلاح طلبان را جلب نماید. شهردار اسبق شهر یاسوج برای اینکه بتواند اصلاح طلبان را قانع به حمایت از خود نماید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ریاست ستاد انتخاباتی دکتر عارف را در کهگیلویه و بویراحمد پذیرفت ولی این نیز با واکنش برخی از اصلاح طلبان مواجه شد. اصلاح طلبان معتقد هستند که اگر بهرامی میخواهد بعد از گذشته خود اصلاح طلبان را قانع کند که میتوان ایشان را اصلاح طلب دانست باید مطیع جریان اصلاح طلب در استان باشد و خودسرانه اعلام کاندیداتوری نکند . البته بهرامی اگر بدون نظر اصلاح طلبان قصد کاندیداتوری دارد هیچگونه حمایتی را نیز از جریان اصلاحات نخواهد داشت. وی در مباحث جدید میان فرماندار اصلاح طلب دنا با امام جمعه پاتاوه نیز با حضور در دفتر امام جمعه پاتاوه از ایشان حمایت کرد و این نیز موجب شد تا جریان اصلاح طلبی نسبت به اقدامات ایشان نگران بوده و حتی شعار اصلاح طلبی را نیز ترفند انتخاباتی بهرامی میدانند.
ستار هدایتخواه:
ستار هدایتخواه که هشت سال نمایندگی این مردم را در کارنامه خود دارد خوب میداند همچون الآن تاجگردون با توجه به ارتباطات خوبی که با دولت احمدی نژاد داشت و بودجه های فراوان آن دوره نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد. توان بالای این استاد اخلاق دانشگاه را حامیانش در بیان قوی و سخنوری می دانند اما نمیدانند که کهگیلویه و بویراحمد برای آبادانی به عمل نیاز دارد نه به سخنران. به قول ضرب المثل معروف به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. البته لازم به ذکر است که خود ستار هدایتخواه تاکنون تدبیر و تحلیل خوبی انجام داده که قصد دارد وارد صحنه انتخابات به عنوان کاندیدا نشود چون می داند اولا مردم دیگر اعتمادی به آنها نخواهد کرد و از طرفی حضورش در مجلس با توجه به خط فکری ای که دارد یعنی مقابلگی با دولت و این به منزله متضرر شدن مردم بویراحمد و دنا به خاطر تفکرات نماینده خود در صورت پیروز شدن.
غلام محمد زارعی
شاید بتوان لقب صبورترین شخصیت سیاسی استان را به ایشان داد و بعد از دو شکست باز کوتاه نیامد و بلآخره موفق شد کرسی حوزه بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نهم را از آن خود نماید. زارعی بهتر از هرکسی می داند اگر حمایت اصلاح طلبان را از خود نداشت هیچگاه نمیتوانست نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی باشد اما بعد از گذشت سه سال نتوانست اصلاح طلبان را از سیاست های خود راضی نگه دارد. شاید زارعی از پیروزی در انتخابات آینده مجلس به خاطر رد صلاحیت شدن اصلاح طلبان و حمایت مجدد از خودش اطمینان خاطر دارد اما نمیداند که جمع زیادی از اصلاح طلبان دیگر حاضر به همراهی زارعی نمی باشند. زارعی شاید در بحث سرکشی از حوزه انتخابیه، شرکت در مراسمات مردمی و پیگیری مشکلات توانست عملکرد تقریبا قبولی داشته باشد اما در مجموع مردم شهرستان های بویراحمد و دنا دوران نمایندگی وی را همچون سیدمسعود حسینی یک دوره ای می دانند.
خلیفه خلقی پور
معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت نهم نیز گزینه ایست که قصد کاندیداتوری مجلس دهم شورای اسلامی حوزه بویراحمد و دنا را در برنامه های خود دارد. خلقی پور را بسیاری با نام مسئول کانون قلم چی در استان می شناسند و قبلا نیز از طریق رسانه ها به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان مطرح شده است اما وی چهره ای نیست که بتواند حتی درصد زیادی از اصولگرایان را به خود جلب نماید. خلقی پور در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نیز قصد کاندیدا شدن داشت که با حضور ستار هدایتخواه دیگر وارد صحنه انتخابات به عنوان یک کاندید نشد.
سیدباقر موسوی جهان آباد
موسوی جهان آباد گزینه ایست که این روزها در تمامی محافل سخن از حضور مجدد وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای حوزه بویراحمد و دنا می باشد. وی سابقه نمایندگی مردم بویراحمد و دنا در مجالس پنجم و ششم شورای اسلامی را در کارنامه درخشان خود دارد . شاید بتوان گفت اگر سید باقر موسوی بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند سایر کاندیداهای محترم باید شکست خود را حتمی بدانند. اما موضوعی که بسیار جای سؤال دارداین است که تأیید شدن ایشان بسیار دشوار است اما خود وی با قاطعیت اعلام کرده است که مشکلی برای تأیید صلاحیت دارد.
قوام فروزان
قاضی فروزان از نیروهایی هم استانی با گرایش سیاسی اصلاح طلبی است که سالها در تهران پست های قضایی متعددی نیز داشته است . عملکرد بسیار قوی، داشتن روابط بسیار قوی در سطح ملی و اخلاق مداری این شخصیت موجب شده است تا اصلاح طلبان وی را بهترین گزینه انتخاباتی اصلاح طلب در کنار سیدباقر بدانند. البته خود سید باقر موسوی جهان آباد و دکتر مندنی پور نیز خواستار حضور قوام فروزان در کنار سید باقر به عنوان گزینه بعداز سیدباقر برای جریان اصلاح طلبی می باشند. هرچند این روزها درخواست هایی از سوی اصلاح طلبان شهرستان گچساران برای کاندیداتوری فروزان در گچساران شده است ولی به احتمال زیاد ایشان دعوت سیاسیون اصلاح طلب بویراحمد و دنا را پذیرفته و در مرکز استان کاندیدای مجلس شورای اسلامی شود. لازم به ذکر است قوام فروزان در حال حاضر رئیس مجتمع قضایی شهید فهمیده تهران و از چهره های برجسته قضایی کشور می باشد و ایشان در زمان دانشجویی به عنوان دانشجوی برتر کشور انتخاب و توسط رئیس جمهور وقت جناب آقای هاشمی رفسنجانی لوح تقدیر دریافت نمود.
دکتر محمدعلی وکیلی
دکتر وکیلی از چهره های ملی و مدیرمسئول روزنامه ابتکار می باشد. این روزنامه نگار سیاسی بارها در دانشگاه ها و محافل مختلف با چهره های اصولگرایی همچون ستار هدایتخواه مناظره هایی نیز داشته است. وکیلی البته بین کاندیدا شدن در بویراحمد و دنا با تهران در شک و تردید است اما با توجه به اینکه سالها در تهران زندگی کرده است و مردم بویراحمد و دنا زیاد شناختی از وی ندارند به احتمال زیاد در تهران کاندیدای مجلس شورای اسلامی شود. محمدعلی وکیلی در حال حاضر رئیس انجمن روزنامه نگاران آزاد کشور است که به همراه شریعتمداری توسط محمود احمدی نژاد لوح تقدیر دریافت کرده است.


کد مطلب: 121152

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/121152/تحلیلی-انتخابات-اسفندماه-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1