کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خط کش تفرقه بین لر و فارس

22 تير 1394 ساعت 10:19



محمدعلی وکیلی*

با خبر شدیم که وزارت کشور با تحقیقات کامل، یکی از نیروهای معتدل و با تجربه اجرایی بالا در سطح معاون وزیر را که تصادفاً لر زبان است به عنوان استاندار فارس در نظر گرفته؛ این اقدام با واکنش عجیب برخی نمایندگان محترم آن استان روبرو شد و بعضاً در نقد گزینه پیشنهادی، مسائل قومی ونژادی را بر زبان آوردند که موجب بهت و حیرت همگان شد. vkile
سال هاست عده ای خط کش به دست به دنبال تعیین مرز لر و فارس در استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد هستند ولی فرهنگ در هم تنیده این دو قوم و نزدیکی اجتماعی و سیاسی مانع تحقق این رویا بوده است؛. تاسف بار این است که امروز خط کش در دست کسانی است که به حکم جایگاه یا مسئول امنیت هستند و یا در جایگاه وکالت مردم. گروهی تلاش دارند با خاکستر مسائل قومی و خط کش تفرقه سرپوش بر عملکرد خویش بگذارند و استان فارس را همچنان به عنوان ملک طلق در گروگان خود داشته باشند.
در طول تاریخ لرها و فارس ها در کنار هم فرصت ساز بوده اند. تشکیل لشکر ۱۹ فجر متشکل از رزمندگان شجاع لر و فرماندهان غیور شیرازی نماد یکپارچگی فرهنگی و اخلاقی بین دو استان بود.
از ابتدای انقلاب تا کنون استان کهگیلویه و بویر احمد با آغوش باز میزبان مدیران شیرازی در جایگاه استاندار و معاون استاندار و مدیر کل بوده است؛ به طور مثال آقای رجاء، شیرازی الاصل حداقل ۶ سال استاندار استان کهگیلویه و بویر احمد بود، آقای شورانگیز دیگر شیرازی الاصل بدون تجربه مدیریت سال ها با بردباری و سعه صدر مردمان لر در آن استان، استاندار بود و رزومه قابل قبولی برای خود تدارک دید.
بافت اجتماعی شیراز و برخی شهرهای اصلی استان، لر زبان می باشند. قلب پزشکی فارس در سینه فرزندان کهگیلویه و بویراحمد می‌تپد. درهم تنیدگی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد آنچنان شدید است که وقتی مردم یاسوج باخبر شدند قرار است از مبدآً سد تنگ سرخ در استانشان آب آشامیدنی فارس تدارک دیده شود با آغوش باز استقبال نمودند و بر خلاف مناطق دیگر فریاد سهم خواهی برنیاوردند.
بازارهای استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین بازار مصرف تولیدات و مرکبات و ... استان فارس می باشد.
بی شک اگر سرشماری نژادی در شیراز انجام بپذیرد لر زبانها در این شهر در اکثریت می باشند. آنچنان که حضورشان در کنار برادران ترک زبان خود و فارس زبانان دلیل مهم بر جذابیت های شهر تاریخی و تمدنی شیراز بحساب می آید.
بی شک لرهای ساکن شیراز برای فارس فرصت ساز و همجواری فارس برای کهگیلویه و بویر احمد مغتنم و فرصت ساز و تهدید سوز می باشد. نباید کاری کرد که این فرصت ها به تهدید تبدیل شوند. گفتمان های پان لُری و پان فارسی همچون پان ترکی و پان عربی در سرزمین ایران محلی از اعراب نخواهند داشت و تاثیری بر وحدت سرزمینی و همبستگی ملی نخواهد گذاشت. آنچه از رهگذر این انحراف کور عاید لیدرها و صحنه گردان های تفرقه انداز خواهد شد، رو سیاهی و انزوا می باشد. اما نکته مهم در ارتباط با دولت دکتر روحانی است. این دولت ظرف مدت استقرار تاکنون دست به هر اقدام اصلاحی زده با غوغا سالاری و شانتاژ دلواپسان روبرو بوده است.
اگر دولت نتواند بر تصمیمات خود ثابت قدم بماند و با غوغا سالاران همراهی نماید و پا عقب گذارد نباید امیدی برای گام برداشتن به جلو داشته باشد. دولت بر تصمیمات کارشناسانه خود راست قامت بایستد و خود را پاسخگوی مردم بداند. تمکین دولتمردان نسبت به فشار گروه های خاص زمینه ساز آنارشیسم خواهد شد.


* روزنامه ابتکار-دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۲۵ رمضان ۱۴۳۶


کد مطلب: 115044

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/115044/خط-کش-تفرقه-بین-لر-فارس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1