کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرپوش بر خیابان بلادیان گچساران یا خیلی از مسائل!!!

20 خرداد 1394 ساعت 21:25


ghachsaran سعید رحمانی‌اصل
(لذت نگاه به شهرم را با دنیا عوض نمیکنم …) بی‌شک این جمله یکی از معروف‌ترین و ماندگارترین جملات و تصاویری است که اکنون در عرصه مجازی در بین مردم گچساران دست به دست می چرخد جمله ای که پشت زمینه آن عکس تقاطع غیر همسطح شهید تندگویان ( یا همان زیر گذر ) می باشد.
تجسم احساس شهروندانم در انتشار این تصویر خیلی سخت نمی باشد ، نه به خاطر اینکه ساخت آن می تواند نماد توسعه این شهر باشد بلکه حکایت از این دارد که حق مردم این دیار خیلی بیشتر از این هاست و فاصله ما با ادای این حق نیز بسیار.
علی‌رغم تمامی تلاش‌ها از دیرباز تاکنون در جهت زدودن چهره محرومیت از شهرمان باز هم شاهد مشکلات و نواقصاتی هستیم. یکی از کاستی های موجود که بخش بزرگی از مردم این دیار با آن سر و کار دارند بحث بافت فرسوده برخی مناطق شهر می باشد.
سالیان متمادی است که بافت فرسوده شهرستان گچساران و معضلات و خطرات احتمالی آن در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. خطر بالقوه ای که مردم این مناطق را تهدید می کند ضرورت یک نگاه ویژه در جهت حل این معضل را طلب می نماید.
شاید تعبیر زیبای یکی از اصحاب رسانه در این خصوص مبنی بر اینکه این «شیر خفته روزی بیدار خواهد شد» گویای وظیفه خطیری است که در این خصوص بر دوش همگان احساس می شود.
اما نکته ای که درخور توجه می‌باشد این است که در مساله بررسی بافت فرسوده به یکباره، بحث زیبا سازی ! و سنگفرش نمودن خیابان شهید بلادیان مطرح گردید و این طرح طی فرایندی بسیار جالب!! امکان سنجی و مطالعات آن به یک شرکت خاص!! واگذار گردید.
شاید امروز می‌بایست مخاطب این نوشتار، نماینده محترم، جناب آقای تاجگردون قرار می گرفت چرا که در طی ۳ سال اخیر عکس های تبلیغاتی فراوان گرفته و مصاحبه های متعددی در باب مساله بافت فرسوده انجام داده اند.
اما وقتی که شرکت اجرا کننده طرح و مشاور آن، خواهرزاده ایشان می‌باشد! پس انتظار خاصی نیز نباید از ایشان در باب انتقاد از سنگفرش نمودن خیابان داشت.
حال مشخص نیست وقتی که زیر ساخت‌های لازم فراهم نمی‌باشد و بنا به گواه اکثریت کارشناسان دلایل متعددی وجود دارد که سنگفرش نمودن خیابان شهید بلادیان یک اشتباه بزرگ است چرا ما شاهد اصرار فراوان بر اجرای آن هستیم!!
اگر بخواهیم تنها به برخی از ایرادات اشاره نماییم می توان گفت:
الف) باتوجه به اینکه این خیابان در واقع مرکز اصلی خرید مردم محسوب می‌شود، قاعدتاً دستیابی آسان به مراکز خرید دغدغه مردم می‌باشد و چون در صورت اجرای طرح شاهد عدم تردد خودرو در طول خیابان خواهیم بود بنابراین می بایست مکانهایی برای پارک خودروها وجود داشته باشد.
حجم عظیم تردد روزانه خودرو در این مسیر به گونه ای است که در اطراف این خیابان حداقل وجود ۳ الی ۴ پارکینگ با ظرفیت بالا کاملاً ضروری است در حالی که…؟؟؟
ب)در صورت اجرای طرح سنگفرش و بستن خیابان،  تردد خودروها و دسترسی به مرکز اصلی شهر از طریق خیابانهای اطراف ( شهید کیامرثی و امینی و … ) امکانپذیر خواهد بود که عرض ۶ متری این خیابان‌ها عملاً سبب ایجاد ترافیک سنگین خواهد بود که تصور آن حتی در ذهن می تواند ملال آور باشد.
حال خود قضاوت کنید اگر در این زمان یک بیمار نیازمند انتقال به بیمارستان باشد یا آتش سوزی در نقطه‌ای از این مناطق رخ دهد تکلیف چه خواهد بود!!
ج)خیابان شهید بلادیان که تنها خیابان اصلی شهر می باشد خود در میان یک محدوده بافت فرسوده قرار دارد که در میان انبوهی از ساختمانهای فرسوده کوچه های اطراف محصور شده و از طرفی قدمت برخی از مغازه ها نیز به چندین دهه بر می گردد که طبق اصول مهندسی دیگر فاقد ایمنی لازم می باشد حال اگر این تصور در ذهن اجرا کنندگان طرح وجود داشته باشد که خیابان فرسوده را به مکانی لوکس با نورپردازی و کاشت درخت و مبلمان شهری تبدیل کنند این سوال به ذهن می رسد که آیا مصداق ( کبک و سر به زیر برف بردن ) تداعی نمی شود؟
د) ….
آنچه که در سطور پیشین بیان شد تنها بخشی از ایرادات وارد بر طرح می باشد در صحبتهای به عمل آمده با برخی از کارشناسان و همچنین مردم عادی و کسبه بازار آنها نیز مخالفت خویش را با این طرح اعلام می نمودند و علی‌الظاهر در جلسات تشکیل شده نیز این موارد را به مسئولین انتقال داده بودند ولی انگار اراده ای خارج از خواست عموم مردم در این بین وجود دارد!!
در پایان باتوجه به اهمیت این موضوع و تبعاتی که می تواند اجرای این طرح برای شهروندان در پی داشته باشد بنابراین از امام جمعه محترم و همچنین شهردار مجرب و اعضای محترم شورا و سایر دستگاههای مسئول تقاضامندم که با بررسی همه جوانب و استماع اظهارات کارشناسان مجرب و بالحاظ قرار دادن خواست عمومی از اجرای شتابزده و غیر کارشناسی این طرح جلوگیری به عمل آورید چرا که سر پوش کردن خیابان شهید بلادیان به این شکل در واقع سرپوش نهادن بر مشکلات این شهر و مردم خواهد بود.
بنابراین لذت نگاه کردن به شهرمان را با تمامی نواقصاتش را فدای برخی مسائل نکنید ! هر چند که مردم خود بهترین قضاوت کنندگان خواهند بود.
(شهر من بوسه بر خاکت استواریت را می‌ستایم … )


کد مطلب: 109924

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/109924/سرپوش-خیابان-بلادیان-گچساران-یا-خیلی-مسائل

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1