کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم تغییر فرمانداران ناهمسو با دولت اعتدال

24 فروردين 1394 ساعت 9:40


احمد کشاورز
از همان ماه های اول شروع به کار دولت تدبیر و امید مسئله ای که مدام از سوی دلسوزان و حامیان دولت نسبت به رسیدگی به آن تذکر و هشدار داده می شد موضوع انتخاب فرمانداران همسو با دولت و برنامه های دولت بودfarmandaran.
هر چند با معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور که یک نیروی تحمیلی بود از همان ابتدا هم ناامیدی در این حوزه وجود داشت واین ناامیدی و بی تدبیری در انتخاب فرمانداران بیش از هر جای دیگری نمود پیدا کرد  دولت یا فرمانداران به جا مانده از دولت قبل را تغییر نداد و یا هم نیروهایی را جایگزین کرد که خیلی ها گفتند خدا بیامرزد پدر قبلی را.
کهگیلویه و بویراحمد نه تنها از این اتفاق استثناء نبود که یکی از ضعیف ترین کارنامه ها را در تغییر فرمانداران دارد. زد و بند سیاسی با نمایندگان از یک طرف و نگاه های قومی از طرف دیگر در انتخاب فرمانداران دخیل بود. اوج این ضعف عملکرد در چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به عنوان یک حوزه انتخابیه به چشم می‌آید.
در دو شهرستان گچساران و باشت با توجه به همراهی نماینده با مجموعه دولت نه در معرفی و نه در عملکرد مشکل خاصی بوجود نیامد. اما در دنا و بویراحمد هر چند شرایط به حادی چهار شهرستان حوزه انتخابیه کهگیلویه نبود و نیست اما باز هم اعمال نفوذ نماینده که بعد از پیروزی دولت اعتدال خود را به دولت نزدیک کرد و مانع از معرفی نیروهای توانمند و وابسته به جریان دولت و فعال در ستاد دکتر روحانی شد و نیروهای وابسته به خود البته با گرایش اصلاح طلبی معرفی گردید. البته در مجموع این دو فرماندار عملکرد قابل قبولی داشته اند.
اما در جایی که نماینده مجلس نه تنها با دولت همراه نبود که بیشترین مخالفت ها را با دولت داشته است و با توجه به مقاومت ایشان و ضعف مجموعه تصمیم گیرنده از همان اول بنا بر استفاده از نیروهایی گذاشته شد که هم اصولگرا بودند و هم اصلاح طلب و از کسانی استفاده گردید که در گذشته هم به اصلاح طلبان رای داده بودند و هم به آقای بزرگواری.
و حتی گفته می شود دو تای از این فرمانداران محترم در انتخابات قبلی ریاست جمهوری در ستاد آقای جلیلی فعال بودند و به این ستاد کمک مالی کردند. و این خود از عجایب روزگار است که با شعار فراجناحی از نیروهای ناهمسو در یک جایگاه کاملا سیاسی استفاده گردد.
البته همه مشکل این نوع رفتار نیست به هر حال اگر نیرو توانمند و شایسته باشد شاید بشود بر موضع سیاسی چشم پوشی کرد اما مشکل آنجاست که این حضرات متاسفانه نه رزومه ای داشتند و نه هم بعد از ابلاغ حکمشان توانستند کارنامه قابل قبولی ارایه دهند و جای سوال دارد که اولا مکانیزم انتخاب این آقایان چه بوده و ثانیا دلیل این همه چشم پوشی بر ضعف شان چیست؟
و حال که در سال انتخابات مجلس به سر می بریم و با توجه به آن که فرمانداران تاثیر گذارترین افراد در انتخابات می باشند آیا زمان آن نرسیده است که این مسئله تعیین تکلیف گردد و امیدواریم اخباری که از گوشه و کنار مبنی بر برخی تغییرات به گوش می رسد صحت داشته باشد و شاهد حضور نیروهای توانمند و دلسوز دولت در مناصب فرمانداری های شهرستان باشیم.
در کنار سه فرماندار لنده، بهمئی و چرام که انتقادات زیادی به آنها وجود دارد بحث تعلیق و بلاتکلیفی فرمانداری کهگیلویه معضل دیگری است که به نظر اراده ای برای حل آن وجود ندارد  کریمی تنها کسی بود که در کوران انتخابات ریاست جمهوری در ستاد روحانی فعال بود و رئیس این ستاد در شهرستان کهگیلویه بود. بعد هم از سوی نیروهای حامی دولت به عنوان گزینه ی فرمانداری معرفی گردید ولی از همان ابتدا اعتراض علیه او وجود داشت و منطقی بود که از ایشان در جای دیگر استفاده می شد ولی لج بازی سیاسی در نهایت سبب شد این وضعیت برای شهرستان بوجود بیاید و نه تنها حمایتی از سوی استاندار از ایشان صورت نگیرد که ظاهرا پرونده فرمانداری ایشان در حال بسته شده می باشد.
موضوع فرمانداران همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و چند بار نیز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به این موضوع تذکر دادند و از دولت و وزارت کشور خواستند که نسبت به این مسئله حساس باشد. فرمانداری جایگاه حساس و مهمی است و در راس همه تشکیلات و امورات دولت در یک شهرستان می باشد. قوت این جایگاه به توسعه و پیشرفت منجر خواهد شد و ضعف آن جزء عقب گرد نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
فرمانداری میدان فوتبال نیست که هر کس مورد آزمون قرار گیرد و مدام فرصت های گل را از دست دهد و بعد بگوییم طرف جوان است و نیاز به تجربه و درس دارد. فرماندار باید از اول مدیر باشد و مدیریت هم تنها حساب بردن و امتیاز دادن به برخی افراد نامربوط نیست. فرماندار باید سواد مدیریت داشته باشد و سواد هم تنها کپی کردن از روی ویکی پدیا و سعی در متفاوت نشان دادن خود نیست.


کد مطلب: 99469

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/99469/لزوم-تغییر-فرمانداران-ناهمسو-دولت-اعتدال

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1