کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی در باب سخنان تاجگردون در حمایت از زارعی

20 اسفند 1393 ساعت 23:05


 
پریماه دانش پذیر*
پیرامون خبر کبنانیور (کد: ۹۳۸۹۸)[کلیک کنید] در تعریف و تمجید دکتر تاجگردون و مطالبه وی از مردم بویراحمد جهت مداومت بر حمایت از نماینده خود و به موازات آن تمجید یکی از نزدیکان نماینده بویراحمد از ایشان در جلسه عشایر بویراحمدی مقیم گچساران، نکاتی چند درخور تأمل است؛taj_hdait_mosavi_zaree
۱) قبل از هر چیز، چنین تمجیدهای را می توان به فال نیک گرفت و مبتنی بر حُسن نیت طرفین و تجلیل از زحمات و شایستگی های یکدیگر دانست که امری پسندیده است و لذا نوعی اخلاقی نگریستن در عرصه سیاست است که لازمه تلطیف فضای سیاسی و توجه به عملکردهاست نه نگرش های سیاسی و ...
۲) این مسئله صرفاً تعارف و اصطلاحاً «خوش و بشی» مخصوص جلسات مرسوم و مختص فرهنگ و سبک زندگی مردمان ما می باشد که در محفلی سیاسی نیز، نمود یافته و اما در واقع شاید ماهیتی غیر از این داشته باشد و اصطلاحاً، «نوشابه باز کردنی از نوع دیپلماتیک» باشد.
۳) این احتمال (هر چند کم) وجود دارد که تاجگردون به عنوان نماینده ای که فراتر از هم سلکان خویش توانسته در سطح کشور و استان حضوری پررنگ در عرصه های «چیدمان مدیریتی» و «بودجه ای»، داشته باشد، ظهور نمایندگانی در قامت خویش را تحدیدکننده عرصه مانور سیاسی خود بداند و لذا به وضعیت موجود بسنده کند؛ در این باب دو نکته محل بحث است:
۱-۳) از منظر نخست، باید گفت که با توجه به پیشینه سیاسی بویراحمد در عرصه پارلمانی خصوصا از مجالس پنجم تا هشتم (۴ دوره)، دوران ظهور نخبگان سیاسی در قامت نمایندگانی فرامنطقه ای و تا حدودی ملی از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا بوده است که پا به پای جریان های سیاسی هم سویِ خود در دوران نمایندگی، با رؤسای جمهور وقت قرابت داشته اند و گاه تا بدانجا رسیده اند که با مقام عالی قوه مجریه نیز سرشاخ شده اند. بدون تردید در این دوران با توجه به پتانسیل نمایندگان مرکز استان، چیدمان مدیریتی و ... با رویکردی خاص بوده و در این دوران احتمالاً بر حوزه انتخابیه دکتر تاجگردون کم لطفی هایی رفته که نمی بایست این گونه می بود. این آسیبی بود که باید امروز تاوان آن داده شود. بلاشک از منظر سیاسی چهار دوره گذشته مجلس، دوران شکوفایی جریان های سیاسی بویراحمد در کسوت ظهور نخبگان پارلمانی بوده که هم اکنون به افول گرایده و از جایگاه نمایندگانی با قامت ملی به سطح عادی نمایندگی، فروکاسته است.
در چنین فضائی و با چنین نگاهِ نازلی، حضور نماینده ای نه در حد ملی بلکه در حد فرامنطقه‌ای نیز، تهدیدی برای میدان داری تاجگردون در عرصه عمل سیاسی استان خواهد بود؛ که انشاءالله چنین نگاهی صرفا در حد یک فرضیه باشد و با منشی که از ایشان سراغ می رود، صحت این فرضیه مخدوش گردد.
۲-۳) از منظر دوم؛ بی شک روش سیاسی تاجگردون و پتانسیل های وی، مجال کوچک اندیشی به وی نمی دهد و همت وی بلندتر از آن است که برخی (چون ما) می اندیشند و همچنان که روش و عمل سیاسی ایشان در حوزه انتخابیه اش حتی سرسخت ترین مخالفین سیاسی خود را به تعامل و دوستی کشانده است و به گونه ای عمل می نماید که حساسیت و فشاری بر طیف مخالف خود نیز وارد نمی نماید تا آنها را در جهت گیری با خود مصمم نماید، بلکه با آنها از درِ تعامل برآمده و برای آبادانی حوزه انتخابیه خود، هم پیمان می شوند. در این فراگرد سیاسی (در پیش ایشان)، دوستان و همراهان که جای خود را محفوظ دارند.
به تبعِ تدبیر و عقلانیت سیاسی تاجگردون، مدیران منتسب به وی نیز، عمل گرایی سیاسی را مشی خود نموده اند، ضمن حفظ ارتباط با دوستان خود، درصدد تعامل با نیروهای مناطق و جریان های متفاوت استان هستند و از تنش در حوزه های مدیریتی خود اجتناب می کنند که تا به امروز تا حدودی مطلوب افتاده است. در حالی که در بویراحمد عرصه عمل به گونه ای دیگر است و در باب برخی مدیران بویراحمدی، چنین امری محقق نشده است.
النهایه با تمام توصیفات، باید دانست در کنار بزرگان، همت ها بلندتر می شود و بیشتر می توان برای استان کهگیلویه و بویراحمد چانه‌زنی نمود. چنین سفارشاتی از آنجایی که خارج از قالب های «گفتمان سیاسی-طیفی» است و نیز با توجه به نگرش های مرسوم، شاید نوعی دخالت در امور سایر مناطق استان محسوب شود که می تواند آفاتی داشته باشد. لذا توصیه می شود با توجه به جو نامناسب سیاسی استان و وجود ذهنیت های منفی، از چنین اظهارنظرهایی (با هر انگیزه ای) پرهیز شود که برای حیات سیاسی هر سیاستمداری مفیدتر است.

*وکیل دادگستری


کد مطلب: 95137

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/95137/یادداشتی-باب-سخنان-تاجگردون-حمایت-زارعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1