کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هندوانه‌ و برنج در کهگیلویه و بویراحمد نکارید

12 اسفند 1393 ساعت 23:44


رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی در این استان و نیاز آبی بالای برخی محصولات، گفت: متأسفانه برخی‌ها با هر قیمتی به دنبال پرداخت اقساط بانکی خود با کاشت و فروش هندوانه هستند.gohrgani

به گزارش کبنانیوز از یاسوج، جعفر گوهرگانی بعد از ظهر امروز در کارگروه آب و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد:‌ با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام شد، کاشت برخی محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته و کشت محصولات پر مصرف به لحاظ آبی که از طریق چاه آبیاری می شوند، به طور کامل ممنوع است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خشکسالی، وضعیت بحرانی سطح آب‌های زیرزمینی و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی ادامه داد: باید محصولاتی که نیاز به آب بالایی دارند و از طریق چاه آبیاری می‌شوند، در این استان کشت نشوند و این موضوع از سوی این سازمان به کرات اعلام شد.

وی گفت:‌ عمده افرادی که با بی‌اعتنایی به سیاست‌های جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مثل هندوانه، خربزه و حتی برنج می‌کنند، افراد غیربومی بوده که برای سود و منفعت موقت مزارع این استان را اجاره می‌کنند و بدون برنامه منابع آبی را هدر می‌دهند.

قطع آب و پروانه بهره‌برداری متخلفان از سیاست‌های جهاد کشاورزی

وی تأکید کرد: آب، برق و پروانه بهره‌برداری چاه آب، مزارع متخلفی که سیاست‌های دولت و جهاد کشاورزی را نمی‌پذیرند، حتی در مرحله گل‌دهی نیز قطع می‌شود و این موضوع بسیار جدی و حیاتی است.

متولی بخش کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تأمین آب در بخش کشاورزی از وظایف وزارت نیرو و شرکت امور آب منطقه‌ای در استان‌ها است، افزود: مسئولان بخش کشاورزی مصرف بهینه آب را از وظایف خود می‌دانند و در این موضوع با سیاست‌های وزارت نیرو همراه و هماهنگ هستیم.

وی گفت: موضوع آب یک موضوع جهانی و ملی است و کشاورزان زحمت‌کش این استان نیز جدا از سازمان جهاد کشاورزی و سیاست‌های آن در حوزه آب نیستند.

گوهرگانی تصریح کرد:‌ استفاده اصولی از منابع خدادادی چون آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که برای تحقق این مهم، مشارکت و همکاری همه عوامل مؤثر به ویژه رسانه‌ها ضروری است.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گسترش شبکه آبیاری تحت فشار

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه همکاری افراد و کشاورزان با سیاست‌گذاران بخش کشاورزی به نفع همه خواهد بود، خاطرنشان کرد:‌ رعایت این سیاست‌ها، در دراز مدت به نفع کشاورزان خواهد بود چرا که اگر کالای استراتژیک آب را اصولی و منطقی مصرف نکنیم و چاهی خشک شود، چندین خانواده با مشکل مواجه می‌شوند.

وی عدم بارش مؤثر باران در بیش از ۹۰ روز در عمده ایام سال را خسارت‌زا و نگران‌کننده خواند  و گفت: برای کشت بهاره توجه به مصرف بهینه آب لحاظ می‌شود و از نظر جهاد کشاورزی، کاشت محصولات پر مصرفی که با چاه آبیاری می‌شوند، ممنوع است.

وی تلفات آب در بخش کشاورزی را بالا خواند و ابراز داشت: افزایش راندمان آبیاری با گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار این سازمان است.


کد مطلب: 93463

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/93463/هندوانه-برنج-کهگیلویه-بویراحمد-نکارید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1