کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سنت غلطی که مردگان کهگیلویه و بویراحمد درست کردند

10 اسفند 1393 ساعت 1:45


سید اسماعیل میری
هیچ کجای دین مبین اسلام ننوشته که از گذشتگان و رفتگان به نیکوی یاد نکنید حتی آیه شریفه قرآن مجید مبنی بر اینکه «آنانکه در را خدا کشته شده‌اند را مرده مپندارید بلکه آنان زنده هستند و نزد خداوند خود روزی می‌خورند» تاکید بر به یاد گذشتگان دارد.
صحت این ادعا طی ماه گذشته با تلنگری که در گلزار شهدای روستای «مونه» از توابع بخش «موگرمون» در شهرستان لنده زده شده که این موضوع نمودی عینی یافته است.postr
باشد که ما از این آئینه‌های عبرت الگو برداری شایسته داشته باشیم و از تجملات در معرفی گذشتگان خود دست برداریم.
متاسفانه با ورود چاپخانه‌ها که فقط ابزاری شده جهت چاپ، تبلیغات و بنر ترحیم در سطح شهرستان لنده و حتی سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد تقویت روحیه مادی‌گرایی در سطح منطقه و عادت زشت چشم و هم چشمی می‌باشیم.
بنرهایی که در ابعاد و اندازه‌های مختلف باعث تراشیدن هزینه‌های سنگین برای خانواده‌های فقیر می‌شود که در پیروی از این سنت غلط باید حرکت کنند.
این درحالی است که همه معتمدین و افراد صاحبنظر و روحانیون منطقه تاکید زیادی بر فاصله گرفتن از سنت‌های غلط  را دارند.
برخی اعتقاد دارند هرچه تعداد بنرها و بلندگوها و خواننده‌های مراسم ترحیم زیاد باشد ارزش و منزلت اجتماعی آن مراسم پُر رنگ تر از سایر مراسمات خواهد بود و بازخورد اجتماعی آن در سطح جامعه دوچندان خواهد بود که گاهاً برخی از هزینه‌های مصرف شده در این قبیل مراسمات عین اسراف و حرام شرعی می‌باشد.
با یک حساب سر انگشتی هر متر بنر ساده ترحیم با هزینه نصب حدود شصت هزار تومان می‌شود که اگر این مبلغ را به ازای ۱۰ نفر مرده در طول ماه حساب نمایم، ماهی ۶۰۰ هزار تومان می‌شود و جالب توجه این است که این بنر با آیه‌های قرآنی یا حتی نام مرده بعداً توسط رفتگران خدوم شهرداری در زباله‌دان‌ها جمع می‌شود و یا برای سایبان خودروها یا زیرانداز استفاده می‌شود که وجه اجتماعی مناسبی نخواهد داشت.
از طرف دیگر ضمن فضاسازی بد در سطح منطقه با نصب بدون مجوز و بی‌جا در مسیرهای تردد عابران یا وسایل نقلیه موتوری خطر تصادف را در سطح شهر دوچندان می‌نماید.
حال با علم به اینکه روزی مرگ دامن همه ما را خواهد گرفت و اقوام خود شاید رعایت ننمایند، شایسته است تا ضمن فرهنگ‌سازی در مجامع عمومی خصوصاً نماز دشمن شکن جمعه توسط شهرداری و راهنمایی و رانندگی در جلسه شورای ادرای مصوبه‌ای تصویب گردد تا به نحوی شایسته با این مسئله برخورد شود چرا که هر چند تبلیغ داشته باشیم ولی باید مصداق این شعر باشیم تا ابدی به یادگار بمانیم:
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز/مرده انست که نامش به نکویی مبرند



کد مطلب: 92737

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/92737/سنت-غلطی-مردگان-کهگیلویه-بویراحمد-درست-کردند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1