کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اثرات اعتیاد مواد مخدر در نابسامانی خانوادگی

17 بهمن 1393 ساعت 15:22




کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از آثار و عوارض اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نابسامانی خانوادگی و محدود شدن روابط خانوادگی از آثار اعتیاد به مواد مخدر است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ عبدالسجاد حکمت زاده، افزود: مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرون اخیر شناخته شده، به طوری که اعتیاد هزینه های زیادی را به افراد معتاد و جامعه ای که در آن زندگی می کند، تحمیل می کند.
وی ادامه داد: اعتیاد نه تنها منجر به آسیب های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد معتاد می شود، بلکه آسیب های اجتماعی مانند افزایش طلاق، بزهکاری و بیکاری را نیز به دنبال دارد.
وی در خصوص عوارض اعتیاد افزود: عوارض ناشی از اعتیاد جنبه های متعددی را نظیر عوارض زیستی جسمی، روحی روانی، خانوادگی، اجتماعی، شغلی و اقتصادی، شامل می شود.
عوارض جسمی اعتیاد
حکمت زاده، ادامه داد: ضعف جسمانی و کاهش شدید وزن بدن، عقیم نمودن مردان و نازایی زنان، کاهش تمایلات جنسی، اخلال در کار دستگاه عصبی در صورت تداوم مصرف، تنبلی کبد، ابتلاء به یرقان و اثرات ناگوار بر دستگاه گوارش، ورم کلیه ها و اشکال در دفع ادرار توام با درد، از عوارض جسمی اعتیاد می باشد.
وی در ادامه عوارض جسمی اعتیاد افزود: التهاب مزمن تارهای صوتی، احتمال ابتلا به برونشیت ها، آسم، سل و تپش قلب، تنگی نفس و دوران سر، خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها و خطر ابتلاء به انواع سرطان و سکته قلبی، ناشناخته ماندن دیگر بیماری های خطرناک به دلیل کاهش احساس درد، از دیگر عوارض جسمی اعتیاد است.
عوارض روحی  روانی اعتیاد
حکمت زاده افزود: برهم خوردن تعادل روانی، عدم توجه به اصول و مقررات جامعه، ضعف اراده، از بین رفتن احساس مسوولیت، ایجاد احساس بی کفایتی، ایجاد احساس خصومت زا، اخلال در خواب، بروز انواع بیماریها و اختلالات روانی،  از عوارض روحی  روانی اعتیاد می باشد.
عوارض خانوادگی اعتیاد
وی خاطرنشان کرد: نابسامانی خانوادگی و محدود شدن روابط خانوادگی، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده، گسترش طلاق و کاهش آمار ازدواج، از عوارض خانوادگی اعتیاد می باشد.
وی یادآور شد: اعتیاد منجر به عوارض اجتماعی و نشر بیماریهای خطرناک و واگیر دار مثل ایدز و هپاتیت، هم چنین عوارض اقتصادی و عوارض شغلی جبران ناپذیری می شود.۷-۱۵-۱۴۲
خبر: مهران قاسمی
 


کد مطلب: 85887

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/85887/اثرات-اعتیاد-مواد-مخدر-نابسامانی-خانوادگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1