کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرت و پلا(۱)؛ چهل روز در گچساران چه گذشت؟!

29 دی 1393 ساعت 7:49


بهنام عکاشه
IMG_4450
دوری چهل روزه ام از کبنانیوز موجب نشد از کسب اطلاعات درباره مسائل مختلف در حوزه های سیاسی،شهری و اجتماعی باز بمانم. چه بسا دیدارهائی که در این مدت به دلیل بیماری و لطف دوستان داشتم، باعث شد اطلاعاتم در این حوزه ها، منصفانه و به روزتر گردد.
به هر حال سختی کسب اطلاعات و اخبار و ارائه تحلیل و گزارش، مصائبی داشته که این روزها گریبان خبرنگاران را گرفته است. سه فعال خبری گچساران در کمتر از یک ماه دچار حمله قلبی شدند و این نشان دهنده سختی و فشار این کار است.
اما در حوزه خبرنگاران خبرهای خوبی هم هست.
در هفته ای که گذشت محمد باورساد از شکایتش بر علیه یک سایت محلی گذشت و نشان داد روحیه رافت و جوانمردی هنوز در برخی مدیران وجود دارد.
سختی کار خبرنگاران بیش از اینهاست. اعتراف می کنم در دو مورد در این پنج ساله ممکن است خاطر خانواده هائی را به واسطه تصاویر و اخبار مکدر کرده باشم.
یکی درباره تصویر آقایان بخشائی؛ گرچه فقط وظیفه حرفه ای خود را به جا آوردم و خبر را در سریع ترین زمان ممکن نشر دادم ولی اعتراف می کنم امکان این وجود داشت که انتشار آن خبر به زمانی دیگر موکول(بعد از انتخابات شوراها) گردد.
درباره آقای خلیلی نیز همین گونه است و من فقط کار خبری ام را به نحو صحیح انجام دادم ولی می توانستم از آن تصاویر گذشت نموده و بگذرم.
شاید اگر کسی به من می گفت تصاویر را کار نکن، این کار را نمی کردم ولی علیرغم اینکه دادگاه حکم برائت صادر نموده، ولی عذرخواهی از خانواده خلیلی بویژه حسین خلیلی کمتر کاری است که می شود انجام داد.
صمیمانه از لطف ایشان به خاطر گذشت از ادامه پیگیری که حق قانونی اوست سپاسگزارم.
در حوزه شهری وضعیت در دوماه اخیر تغییری نکرده و شهردار همچنان پرتلاش مانده است. هر چند شاید عملکرد مدیریت شهری کاملا به پای زینل زاده نوشته شود ولی نمی توان از کنار شورای شهر گذشت.
توقعات از تیم دانشگاه رفته در شورای شهر بسیار بیش از این است که بخواهم انتخاب شهردار را تنها عملکرد آن بنامم ولی هر چه باشد همین سکوت و عدم انتقاد علنی نیز بسیار برای آنان پرهزینه و برای شهردار ذیقیمت است و شهردار باید قدر همراهی شورائیان را بداند.
در حوزه شهری انتقادات نسبت به نامتناسب بودن پرداخت های مردم با خدمات و سرویس دهی شهری همچنان حرف اول است و حرف و حدیث های فروان نسبت به پروژه ها و نظارت ناکافی بر آنها وجود دارد.
به هر روی زینل زاده به تدریج خود را به عنوان چهره ای که نمی توان از او چشم پوشید مطرح کرده است و این روزها شاید بعد از تاجگردون و رحیمی سومین فردی باشد که گچسارانی ها از او حرف می زنند.
رحیمی که حالا به نگرانی های اولیه درباره کم تجربگی اش پایان داده و برخی رفتارها را از خود دور کرده است، به فرماندار پای کار شناخته شده و حضور او و شورای تامینش در صحنه های مختلف چهره ای در کنار مردم از او به دست می دهد.
اما نفت که بی شک بی حاشیه ترین ۱۰۰ روزه بعد از رفتن رحمتی را می گذراند کماکان بدون سروصدا درون main oil line جریان دارد.
برای پورهادی که شخصیتی ماخوذ به حیا می باشد احتمالا فورکست مهم ترین برنامه زندگی اش باشد و او با مدیریت در محیطی که پر از تضاد و تناقض است توانسته به عنوان مدیری نفتی خود را مطرح نماید.
میل او به ایزوله نگه داشتن نفت و دوری از سیاست به رکن اساسی اخلاق و مدیریت او در نفت تبدیل شده است و همین موضوع موجب ناخشنودی سیاسیون دو جناح از او شده است.
میل اجتماعی پس از باورساد به مدیرعامل شدن یک گچسارانی دیگر این روزها بیشتر از هر زمان دیگریست و شاید پورهادی بتواند این شوق را با قبول پیشنهاد مدیرعاملی به منصه ظهور برساند.
اما هر چه تمام یونیت های بهره برداری گچساران مثل ساعت کار می کنند ولی کوک فوتبال نفت چندان کوک نیست و اتفاقات و دودستگی های پارسال کمتر که نیست حتی بیشتر هم شده است.
تغییرات قانونی در حوزه فوتبال نفت و تغییر حوزه های مدیریتی موجب نوسان در رفتارهای مدیران ورزشی شده و این خطری بالقوه برای ورزش گچساران است.
مشخصا در فوتبال که پدیده ای فرانفتی است و اخیرا سیاسی و اجتماعی نیز شده است تداخل آرا به مرز خطر رسیده است و بی میلی پورهادی برای دخالت در فوتبال این امر را تشدید کرده است.
حمایت های اجتماعی و رسانه ای از تیم نفت می تواند مدیران نفت را به حضور جدی تر در امور این تیم ترغیب نماید. در حال حاضر مشخص نمودن وظایف و اختیارات و حوزه نفوذ هر شخص در تیم می تواند از نان شب واجب تر باشد.
سه سال پیش با تیتری عصبی از نفت انتقاد کردم و فردای آن روز اکرمی به نفت برگشت و در نهایت تیم به دسته یک صعود کرد.
امکان ندارد فوتبالی باشی و ندانی که شرایط تیم با دو سه سال پیش فرق کرده و امروز با تیمی روبرو هستیم که رسانه ها و مردم به آن حساس تر بوده و بهترین بازیکنانش کوچ کرده اند و دستمان خالی خالی است.
باندبازی احتمالا مشکل اصلی در هقته های آتی خواهد بود. بازگشت سعید غلامی به تیم در کنار حضور ابوالحسن غلامی نمی تواند اخبار خوشایندی برای سکوها و نیمکت باشد.
هر دو به عنوان مدیرانی که اتفاقا در حوزه ورزش تسلط کافی دارند شناخته می شوند و شاید نشستی عاطفی بین همه ارکان باشگاه بتواند امکان هم افزائی مدیران قدرتمند نفت را که پیشینه خوبی در فوتلا نیز دارند مهیا نماید ولی به فول معروف:«چشمم آب نمی خورد»
دانشگاه آزاد گچساران هم اگرچه این روزها اخبار خوبی از آن به گوش می رسد ولی برخی انتصابات و مکان و نحوه برگزاری امتحانات دچار مشکلاتی بود. اگرچه عملکرد نسبتا خوب دکتر ملک زاده تحت الشعاع این مسائل قرار نگرفته است ولی می تواند هشداری به او برای آینده باشد.
با مدیریت ملک زاده دانشگاه از روزهای بحران فاصله گرفته و با سیاست سختگیرانه به لحاظ مالی به استانداردهای لازم رسیده است ولی تثبیت اوضاع با روش های فعلی و ادمه آن قطعا میسر نخواهد بود.
آموزش پرورش بر خلاف شش ماهه اول سال در شش ماهه دوم، روزهای نومید کننده ای را پشت سر گذاشت.
تغییرات در سطح مدیران ارشد و میانی به هر حال تبعاتی داشته و بخشی از آن طبیعی است ولی اختلافات بین مدیران ارشد آموزش و پرورش تاثیر فراوانی بر عملکرد کلی مجموعه گذاشته و نتیجه نیز کاملا مشخص است.
کشاندن اختلافات میان برخی مدیران به حوزه های میانی و حتی مدارس امکان بازخورد منفی اجتماعی را بوجود آورده و خروجی آموزشی و حتی فرهنگی دانش آموزان گچساران را مورد تهدید جدی قرار داده است.
دخالت مقامات بالاتر یکی از راهکارهائی است که این روزها از آن سخن به میان می آید ولی این روزها با حاشیه هائی که برای زارعپور در مرکز بوجود آمده، ورود به حاشیه ای دیگر کمتر امکان پذیر است.
فساد این روزها مورد تاکید ویژه مسئولین کشور قرار گرفته است.
پرواضح است که فساد مورد نظر نه فقط در مرکز که در پیرامون نیز وجود داشته و دارد. زمین خواری، فساد اداری، اختلاس، تغییر کاربری زمین ها و... بخشی از فسادهائی است که در استان وجود داشته و کبنانیوز آمادگی دارد در این زمینه اخبار و اطلاعات مستند را منتشر نماید.
توجه بیش از اندازه مردم و رسانه ها به سازماهای بزرگ نباید موجب غفلت از بانک ها و موسسات مالی و ادارات کوچکی شود که زمین ها، امکانات، تسهبلات بانکی را در اختیار دارند و امکان فساد در آنها بیش از هر نهاد دیگری نهفته است. از اخبار و اطلاعات مخاطبین دراین باره استقبال می کنیم.
بخش ۲ پرت و پلا که به مسائل انتخاباتی استان می پردازد به زودی منتشر می شود.


کد مطلب: 84285

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/84285/پرت-پلا-۱-چهل-روز-گچساران-گذشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1