کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کهگیلویه و بویراحمد جایگزین استان‌های تولیدکننده لیموترش می‌شود

25 دی 1393 ساعت 14:36


مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با مطالعات انجام شده استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند قطب تولید لیموترش کشور شود.
 ابوالقاسم حسن‌پور ظهر امروز بعد از پایان سفر دو روزه خود به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع مسئولان و فعالان بخش خصوصی حوزه باغبانی اظهار کرد: با تهدیدی و خساراتی که بیماری جاروک در  باغات مرکبات کشور به ویژه لیموترش استان‌های مختلفی چون هرمزگان، فارس و جنوب کرمان به وجود آورده است، که باید به فکر جایگزینی برای تولیدکنندگان لیموترش باشیم.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: با مطالعاتی که انجام شده است، استان کهگیلویه و بویراحمد جایگاه بالایی در مرکبات دارد چرا که هم رودخانه‌های پر آبی دارد و هم اراضی شیبدار و خاک‌های حاصل‌خیزی دارد.حسنپور
تأمین مالی هزینه‌های تأمین آب اراضی شیبدار کهگیلویه و بویراحمد
وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر نیز موجب افزایش جمعیت حشرات ناقل بیماری جاروک شده است، تصریح کرد: این مشکلات موجب کاهش شدید تولید لیموترش کشور شده است که می‌طلبد در استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف جبران کاهش تولید، باغات مرکبات به خصوص لیموترش را توسعه دهیم.
حسن‌پور شرایط توسعه باغات در این استان را با توجه به وجود رودخانه‌های پر آب و میزان مطلوب بارندگی‌ها مساعد دانست  و تأکید کرد: در بازدیدهایی که در این دو روز از این استان داشتیم ظرفیت‌های بالای باغبانی و توسعه باغات مرکبات و زیتون کاملا محسوس است.
وی از افزایش سهم یارانه نهال استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: برای ایزوله ماندن این استان باید سیاست سازمان جهاد کشاورزی در عدم وارد کردن نهال از استان‌های مجاور تداوم داشته باشد.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و بعد از شنیدن برنامه‌های آتی این استان در بخش کشاورزی ابراز داشت: برای تأمین آب احداث باغات در اراضی شیبدار اعتبارات لازم را تخصیص می‌دهیم.
وی از برگزاری جلسه‌ای ویژه به همین منظور در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی به موضوع تأمین آب اراضی شیبدار را با جدیت پیگیری می‌کنیم
 


کد مطلب: 83836

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/83836/کهگیلویه-بویراحمد-جایگزین-استان-های-تولیدکننده-لیموترش-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1