کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی گزینه‌ای دیگر برای انتخابات مجلس کهگیلویه

8 دی 1393 ساعت 16:40


محمد احمدیان*
به تازگی زمزمه هایی شنیده شده که سیدمصطفی تقوی، پسر ارشد آمیراحمدتقوی؛ روحانی سرشناس استان کهگیلویه و بویراحمد گام هایی در مسیر کاندیداتوری احتمالی در انتخابات مجلس دهم برداشته است که از آن جمله می توان به شرکت در نشست اصولگرایان سنتی در شیراز اشاره کرد.
براساس شنیده های دیگر، این عضو این خانواده روحانی شهرستان کهگیلویه مشورت هایی با برخی هم فکرانش آغاز کرده تا بتواند موضوع ورود به انتخابات مجلس آینده و پوشش جریان های سیاسی مختلف را بررسی کند. آیا این زمزمه ها می تواند واقعیت داشته باشد؟
خانواده آمیراحمدتقوی که بویژه از آغاز انقلاب اسلامی فعالیت سیاسی خود را شروع کردند تاکنون به این صورت وارد کارزارهای سیاسی نشده بودند بلکه با حمایت های خود از افراد، بویژه موحد و در یک دوره تاجگردون، در انتخابات موثر واقع شده اند.
آمیراحمدتقوی که در فقدان احزاب سیاسی فعال، نقش راهبردی در تحولات سیاسی کهگیلویه داشته است در دو دور گذشته دخالت چندانی در مسیر تحولات انتخابات نداشته است اما با ردصلاحیت موحد در دور گذشته، جریان اصولگرای میانه رو شهرستان با خطر از هم پاشیدن مواجه شده است.
جریان اصولگرای افراطی که نمود آن در جبهه پایداری است از این فروپاشی استقبال می کند و با روش های گوناگون، سعی می کند که این جریان، با کهولت سنی آمیراحمد به پایان برسد بویژه آنکه محمد موحد، چهره ای که آمیراحمد در این سال های طولانی از وی حمایت کرده بود ردصلاحیت شد و امید چندانی برای تایید صلاحیت وی در انتخابات آینده وجود ندارد.
طبیعی است که این جریان، تلاش خواهد کرد که حیات خود را تداوم بخشد و بعد از غافلگیری در دور گذشته به روزهای پیشین خود برگردد.
در این میان ممکن است چهره های مختلفی تلاش کنند که حمایت این روحانی پرنفوذ را از آن خود کنند اما حمایت از یک چهره ضعیف و با احتمال رای آوری کم و ناکارامد می تواند خدشه ای به اعتبار این روحانی و نیز جریان سیاسی منتسب به وی وارد کند.
از همین روست که احتمالا فرزند ارشد آمیراحمدتقوی که دارای تحصیلات عالی و دانش سیاسی کافی است و بسیاری از خصلت های پدر از جمله نطاق بودن، جسارت و چابکی سیاسی کافی و ... را دارد وارد کارزار شود تا بتواند جریانی که روزی در شکل گیری آن نقش محوری داشته اند همچنان حفظ کنند.
اگرچه گام برداشتن سیدمصطفی تقوی در این مسیر، چندان هموار نیست اما ممکن است با کسب ذاتی خصلت های اصلی پدر و خصلت های شخصی خودش همچون تحصیلات سیاسی و دانشگاهی بودن، بتواند این مسیر را طی کند.
یکی از مهمترین چالش های پیش رو در این مسیر، مخالفت های احتمالی حلقه یاران موحد و نیز افراد دیگری است که تلاش می کنند آرای این طیف و بویژه حمایت آمیراحمد تقوی را بدست آورند. اگرچه ممکن است خود موحد راه دیگری از حلقه اش برگزیند.
اگرچه ممکن است این روحانی مردمی به دلیل رابطه پدری و پسری، به صورت آشکار از فرزندش حمایت نکند، راهی که همه عمر آن را انتخاب کرده بود اما اگر نیرویی دورتر ولی با احتمال رای آوری بالا پیدا نکند ممکن است مشوق فرزندش برای احیای دوباره جریان سیاسی میانه روی شهرستان باشد تا افراط گرایی را دوباره به محاق ببرد.
سیدمصطفی تقوی، ۵۵ ساله، دکترای علوم سیاسی و محقق ارشد موسسه تاریخ معاصر ایران است که هم اکنون در تهران سکونت دارد. وی فرزند ارشد آمیراحمد تقوی و سیاسی ترین فرزندش نیز هست که تاکنون کتاب های زیادی در زمینه سیاست و تاریخ سیاسی ایران نوشته است.

 
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


کد مطلب: 80909

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/80909/معرفی-گزینه-ای-دیگر-انتخابات-مجلس-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1