کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

میراث قاجار و صفویه در حال تخریب است+تصاویر

7 دی 1393 ساعت 8:47




خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران قاجار و صفویه در شهرستان لنده وجود دارد که دور از چشم مسئولان در حال تخریب است.


 شهرستان لنده یکی از شهرهای تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که آثار تاریخی و باستانی را در خود جای داده است.

یکی از این آثار تاریخی خانه‌ای است متعلق به دوران صفویه و قاجار که دارای سبک معماری خاصی است و از سالیان دور و دراز مورد استفاده خوانین و ملاکان این شهرستان قرار می‌گرفت.

 
در شالوده‌‌ این بنا از سنگ و گچ استفاده شده، دیوار از خشت خام و پلاستر گچ و قسمت داخلی ساختمان با گچ و خاک سفیدکاری شده و درب و پنجره‌ها از چوب بوده ولی متأسفانه بر اثر گذر زمان آن‌ها متلاشی شده و به دور انداخته شده است.

 
در این ساختمان پنجره‌ها از کف اتاق پایه‌گذاری شده‌اند، سقف اطاق‌ها از تیر چوب و سنگ‌های نازک ساخته شده، نقشه این خانه‌ قدیمی به گونه‌ای طراحی شده که طبقه‌ اول آن به شکل سرداب و بیش از دو متر پائین‌تر از سطح حیاط ساختمان بنا شده است.

 
سقف این خانه شکاف برداشته و دیوارهای آن در حال فرو ریختن بوده و هم اکنون کسی در این خانه سکونت ندارد ولی این بنای تاریخی که سراسر حرف و حدیث و سخن برای گفتن دارد در حال تخریب بوده و فریادرسی ندارد.

مردم و دوستداران مواریث کهن بارها به میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کرده و خواستار تعمیر و نگهداری آن شده‌اند ولی متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

مسئولان برای جلوگیری از تخریب تاریخ و قدمت این استان و شهرستان بناهای تاریخی را با جدیت و پشتکار بیشتری حفاظت و حراست کنند تا شاید آیندگان بهره‌ای از معماری و سبک زندگی در شهرها و روستاهای قدیم نیز ببرند.

 
این خانه قدیمی در محله مور (قدیمی‌ترین محله شهر لنده) و رو به روی قدیمی‌ترین حسینیه و مسجد این شهرستان بنا شده و متعلق به خوانین گذشته بوده است./فارس

انتهای پیام/


کد مطلب: 80681

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/80681/میراث-قاجار-صفویه-حال-تخریب-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1