کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه کسانی برای انتخابات مجلس حوزه کهگیلویه نامزد می‌شوند؟

1 آذر 1393 ساعت 1:40


افشین کوشا*
تجربه رقابت های انتخاباتی گذشته در حوزه انتخابیه کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده ثابت کرده که عوامل گوناگون و متعاملی در شرکت چهره های مختلف برای انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد و این چهره ها، از یک سال مانده به انتخابات ممکن است کار خود را آغاز کنند و در آخرین ماه ها یا هفته های مانده به انتخابات تکلیف نهایی آن روشن شود. با این وجود از هم اکنون نام برخی افراد در محافل سیاسی و رسانه ای برای شرکت در این انتخابات بر سر زبان ها افتاده است که احتمالا نماینده آینده مردم این حوزه انتخابیه از میان این افراد خواهد بود.KOH.RASTAD.BZOR.HASHMI
اگرچه به غیر از افراد زیر، طرفداران چهره هایی مانند آقایان لاهوتی، منطقیان و موحد هم از این افراد به عنوان چهره های احتمالی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نام می برند، اما با توجه به اینکه این سه شخص در ادوار گذشته نتوانستند از نظر شورای محترم نگهبان، صلاحیت لازم برای شرکت در انتخابات را کسب کنند و همچنان هیچ نشانه ای هم برای تغییر وضعیت این فعالان سیاسی وجود ندارد، بنابراین قاعدتا گمان جدی می رود که شرایط همچون گذشته باشد. از این رو ما در این یادداشت ذکری از آنها به میان نیاورده ایم؛ اما بدون تردید حمایت این افراد از نامزدهای حاضر در تحولات سیاسی مربوط به انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی تاثیرگذار است.
(اسامی افراد به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی آنها مرتب شده است.)
حجت الاسلام سیدعلی محمد بزرگواری
سید علی‌محمد بزرگواری (زاده ۱۳۳۶ در شهرستان کهگیلویه) نماینده کنونی حوزه انتخابیه کهگیلویه ،بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ‌است. آقای بزرگواری نماینده دورهای هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی است. البته پیش از آن نیز سه بار در این انتخابات شرکت کرده بود اما نتوانست به مجلس راه یابد. مهمترین رقیب وی حجت الاسلام سیدمحمد موحد بود که به جز یک دوره در همه دوره ها به مجلس راه یافت. در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد از حامیان جدی دولت وی بود اما با روی کارآمدن دولت روحانی از سخنرانان مخالف کابینه وی در مجلس بود و این سخنرانی اش خبرساز شده بود. آقای بزرگواری تحصیلات دانشگاهی ندارد.
دکتر سیدمصطفی تقوی
سید مصطفی تقوی متولد ۱۳۳۸ در شهرستان کهگیلویه است. او فرزند ارشد آمیر احمد تقوی، روحانی برجسته و معروف استان است. تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی و در دانشگاه های شهید بهشتی و تهران گذرانده است. تقوی پژوهش های زیادی در حوزه تاریخ سیاسی معاصر ایران داشته و شش کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است و معمولا به عنوان چهره ای رسانه ای شناخته می شود به گونه ای که در بیشتر شبکه های سراسری درون مرزی و برون مرزی صداو سیمای جمهوری اسلامی به عنوان کارشناس ارشد تاریخ سیاسی حضور داشته است.
با وجود فعالیتهای پررنگ و موثر او در گذشته ی سیاسی کهگیلویه و نطق های مشهور و آتشین وی در آن دوران و نقش کلیدی وی در جریان سازی و ایجاد یکی از قدرتمندترین جریانات سیاسی استان، اما حضور او در سال های اخیر بیشتر در پشت پرده تحولات و جریان های سیاسی استان و بویژه در شهرستان کهگیلویه رقم خورد. شنیده شده که در ماه های اخیر برخی فعالان سیاسی اصولگرا و اعتدالگرای استان و شهرستان از وی دعوت کرده اند که نامزد انتخابات این دوره مجلس شود. این افراد می گویند در صورت حضور تقوی در کارزار انتخابات، وی که از خانواده ای خوش نام و سرشناس و چهره ای دانشگاهی است، می تواند نامزد جدی اعتدال گرایان (اصولگرایان و اصلاح طلبان میانه رو) در انتخابات مجلس باشد. او از طایفه سادات رضا توفیق، دکتری علوم سیاسی، ساکن تهران و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است و در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی نیز تدریس می کند.
سردار عدل هاشمی پور
“عدل هاشمی پور” متولد شهرستان کهگیلویه، پاسدار، مدیرعامل سابق قرب قائم و گروه تخصصی نیروگستر وابسته به قرار گاه خاتم الانبیاء می باشد. وی که در آغاز انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران مشغول به کار شد کار خود را به عنوان محافظ آمیراحمد تقوی که رئیس حوزه علمیه کهگیلویه و روحانی شاخص و با نفوذ منطقه بود آغاز کرد.
او که به رابطه گرم با موحد و آمیراحمد تقوی معروف است شهرتش را مدیون فعالیت در قرارگاه خاتم الانبیاء و تلاش برای پیشرفت پروژه های عمرانی در کهگیلویه و بکار گیری شهروندان این دیار در این پروژه هاست. در ماه های اخیر شنیده شده است که وی نیز قصد نامردی در این دور از انتخابات را دارد.
لطیف رستاد
لطیف رستاد، پیش از این یک بار شانس خود را برای راه یابی به مجلس امتحان کرده بود. گفته می شود او در دور هشتم انتخابات مجلس حتی پوسترهای انتخاباتی هم مهیا نکرده بود اما با رد صلاحیت منطقیان، مورد حمایت این سیاستمدار اصلاحطلب قرار گرفت و به این ترتیب توانست بدون اینکه یک هفته قبل حتی خود وی تصورش را کرده باشد نفر دوم انتخابات شود. او به تازگی آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرده است.
رستاد سابقه مدیریت و اشتغال در سازمان شیلات استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه را در کارنامه خود دارد. او از ایل دشمن زیاری است و در صورت تایید صلاحیت این اصلاحطلب، آرای وی به عواملی از جمله میزان حمایت طیف های مختلف اصلاحطلبان از وی بستگی دارد. او در دوره نهم در این انتخابات نامزد نشده بود.
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


کد مطلب: 74435

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/74435/کسانی-انتخابات-مجلس-حوزه-کهگیلویه-نامزد-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1