کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کتابداران را دریابید؛ مستضعف اما وظیفه‌شناس

28 آبان 1393 ساعت 15:53


فرهاد وفایی**۱۳۴۶۸۵۰۳۴۰
در هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم ضمن تبریک این هفته به کتابداران عزیز مطالبی را به عرض مسئولان می‌رساند.
بی‌شک فرهنگ یکی از مولفه‌های مهم و اساسی وز یربنایی هر کشور و حکومتی است. در کشور ما برنامه‌ها و حوزه فرهنگ در حد حرف و شعار باقی مانده و جنبه عملیاتی و اجرایی به خود نمی‌گیرند که این خود نیاز به برسی و کنکاشی علمی و پژوهشی دارد.
در این بین اختصاص تنها کمتر از ۷ درصد بودجه سالانه کشو به امور فرهنگی وضعیت این حوزه مهم را فاجعه امیز کرده است. عدم مطالعه و کتابخوانی در ایران فاجعه امیز و اسفناک است دراین بین کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان سربازان جنگ نرم و مشاوران امین نقش بسیار مهمی در رشد آگاهی‌ها و معلومات عمومی و ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند و اگر می‌خواهیم کشور را در برابر جنگ نرم و رسانه‌های گروهی دشمنان بیمه کنیم می‌بایست به کتاب و کتابخوانی و کتابداران و ناشران توجه داشته باشیم.
وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور و ساختار و بودجه این نهاد صدر صد فرهنگی و هم چنین مشکلات سخت افزاری و فیزیکی و نرم افزاری و ضعیت سرانه مطالعه درایران در مرز هشدار قرار داد اکثر کتابخانه‌های عمومی کشور فاقد کارایی، فرسوده و دارای مشکلات سرمایشی و گرمایشی و نبود امکانات اولیه و لازم برای اداره کتابخانه‌ها می‌باشد.
وضعیت معیشتی و رفاهی و حقوقی کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بسیار پایین و درشان و منزلت این قشر مهم فرهنگی نیست و همین امر باعث شده است که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت تهران در همایش تکریم کتابداران که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، وزیر ارشاد، معاون ریس جمهور و تنی چند از نمایندگان مجلس برگزار شد بغض گلویش را گرفت و گریه کرد.
می‌انگیت دریافتی این قشر مظلوم ۷۵۰ هزار تومان است و در این نهاد فرهنگی از بهره وری، حق شیفت، اضافه کاری، حق مسکن، حق ماموریت، امنیت شغلی، ارتقا گروه و رتبه شغلی، وام خرید خودرو و مسکن و در ‌‌‌نهایت خبری از قانون مدیریت خدمات کشور ی نیست معلوم نیست که این قشر کارمند هستند یا کارگر.
دراین بین سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از شهرداری‌ها نیز قوز با لا قوز شد است و عملا شهرداران این حق قانونی را پرداخت نمی‌کنند.
نیر وی انسانی هر سازمان به عنوان موتور محرکه ان سازمان محسوب می‌شود ولی متاسفانه به دلیل اینکه حقوق و مزایای شغلی کتابداران در وضعیت اسفناکی است انگیزه و راندمان کاری این قشر باسواد و وظیفه‌شناس را به پایین‌ترین وضع موجود کاهش داده است. ولی این عامل باز هم سبب نشده است که کتابداران دلسرد شوند.
۶۵۰۰ کتابدار کشور از دولت تدبیر و امید و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که وضعیت معیشتی و حقوقی کتابداران را سرو سامان دهند تا ان‌ها بتواند به عنوان مشاوری امین و کتابداری دلسوز وظیفه سازمانی و عرفی خود را به بهترین نحو انجام دهند. در پایان از برادر گرامی اقای دکتر تاجگردون انتظارداریم در این راستا به کمک کتابداران بیایند.
**کتابدار و کار‌شناسی ارشد علوم سیاسی


کد مطلب: 74016

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/74016/کتابداران-دریابید-مستضعف-اما-وظیفه-شناس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1