کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دکتر چمن و علوم پزشکی در یک سالگی

6 آبان 1393 ساعت 6:08


حجت‌ کشاورز*
dr chaman1بی‌شک «شاگرد اول دولت» بهترین عنوانی است که می‌توان بر دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی گذاشت. عملکرد چشم پزشک حاذق به حدی خوب و حتی عالی بوده که اصطلاحا تحسین دوست و دشمن را سبب شده است. ایشان فارغ از مسائل سیاسی تنها با دغدغهٔ سلامت مردم توانسته است انقلابی را در حوزه بهداشت و درمان به راه بیندازد و امید می‌رود که این موفقیت‌ها تداوم داشته باشد. همین موفقیت شخص وزیر و توانمندیهای ایشان موجب شده قضاوت در مورد عملکرد معاونان و روسای دانشگاه‌ها در این وزارت خانه کمی سخت باشد.
ششم ابان ماه سال قبل بود که دکتر رضا چمن بعد از یک ماراتن دشوار و بویژه در رقابت با دکتر یزدان پناه که بیشترِ نیروهای بومی و فعال پشت سر ایشان بودند توانست نظر وزارت را به دست بیاورد. هر چند ظاهرا دلخوری‌هایی از ایشان در‌‌ همان ابتدا بوجود آمده بود و وزارت از اینکه چگونه اسرار جلسات مصاحبه به بیرون درج کرده است نگران و پیگیر بود.
نیروهای بومی صراحتا با چمن مخالفت نکردند ولی برخی از آن‌ها معتقد بودند که این حق دکتر یزدان پناه است که رئیس شود و چمن سال‌ها در استان نبوده و از وضعیت شناخت چندانی ندارد و از طرف دیگر آن‌ها می‌گفتند: چمن نیروی اعتدالی نیست که اگر اینگونه بوده است چگونه ایشان سال‌ها در دولت مهرورز احمدی‌نژاد که همه را از دم تیغ می‌گذراند توانسته بود مدیر باقی بماند. برخی نیز دوست داشتند خانم دکتر پورانصاری انتخاب شود تا حداقل زنان استان به آنچه که شایستگی‌اش را دارند برسند و مدیریت اولین زن مدیر در سطح کلان را تجربه کنند. هم خانم دکتر پورانصاری و هم دکتر یزدان پناه از چهره‌های موفق پزشکی و دارای تخصص‌های ارزشمند بودند.
اما هرچه بود در ‌‌نهایت قاضی‌زاده هاشمی پای حکم رضا چمن را امضا کرد و مراسم معارفه ایشان یکی از شلوغ‌ترین مراسمات معارفه در استان بود که بنا به اهمیت حوزه سلامت حتی شخص استاندار با چند تن از معاونانش به این جلسه رفته بودند و به چمن توصیه نمود که ورودی و خروجی را برای مردم در آینده بگوید. چمن هم خیلی سعی می‌کرد با ژست‌های متفاوت بودن خود را به رخ بکشاند و بعد هم در نطق معارفه خود به روال همیشگی‌اش سراغ تفال اشعار شاعران ایرانی رفت.
چمن کارش را شروع کرد و از‌‌ همان لحظهٔ اول فشار‌ها بر ایشان زیاد بود تا مدیر توسعه منابع انسانی آنزمان دانشگاه که گفته می‌شد کار‌ها و انتصابات مسئله دار بسیاری در زمانش انجام گرفته شده بود تغییر کند و آن موارد هم پیگیری شود، مدیر توسعه منابع انسانی علی رغم همه دوستی‌هایی که با چمن داشت از اتاق کارش رفت و همه هم خوشحال شدند گرچه بعد‌ها گفته شد او بازنشسته شده بود ولی گزارشی از پیگیری دغدغه‌ها و‌‌ همان موارد مسئله دار ارایه نشد که شاید هم اصلا تحقیقی صورت نگرفت.
دکتر چمن در ابتدای دوران صدارت خود در دانشگاه علوم پزشکی دو مشکل اصلی سازمان تحت مسئولیتش را کمبود اعتبارات و معوقات پرسنل عنوان کرد ولی به نظر می‌رسد با‌‌ همان سیاست کلان حوزه سلامت و هزینه‌هایی که سریع الوصول هستند این مشکل در حال حاضر به چشم نمی‌‌اید. البته دکتر چمن در ابتدا پیگریهایی برای رفع این معضل داشت و حتی جلسه‌ای را با سید صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی جهت حمایت از دانشگاه برگزار نمود که در جای خود جای تقدیر دارد.
اما در حوزه عزل و نصب‌ها که متاسفانه بالا‌ترین دغدغه مردم استان است و مردم بیشتر برش و برندگی مدیران را با همین فاکتور می‌سنجد چمن تغیرات زیادی را در دانشگاه علوم پزشکی در یک سال گذشته انجام داد. در حالی که طیف زیادی از نیروهای فعال ستاد دکتر روحانی در حوزه بهداشت و درمان نسبت به این انتصابات اعتراض دارند و معتقدند این انتصابات با هماهنگی کامل نمایندگان صورت گرفته است. و حتی به جد و یا کنایه گفته می‌شود چمن بدون هماهنگی با فلان نماینده هیچ کاری انجام نمی‌دهد. و یک نمونه بارز آن شهرستان کهگیلویه می‌باشد که چمن خود زمانی مدیر‌‌ همان شهرستان بود ولی تاکنون ترجیح داده است سراغ مطالبات فعالان حوزه سلامت این شهرستان نرود که علت روشن است و آنهم مخالفت آقای نماینده می‌باشد.
نکته جالب توجه در این سیاست رئیس دانشگاه آن است که ایشان در‌‌ همان اولین مصاحبه خود به رسانه‌ها گفته بود: که بنده وامدار هیچ جریان سیاسی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیستم.
یک مورد دیگر از این نوع سیاست اقای دکتر چمن وضعیت رئیس مرکز بهداشت استان و یا به عبارتی معاونی بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان است که نه تنها تغییر نکرده است که اتفاقا محکمتر از قبل بر صندلی خود نشسته است و سعی گردیده که این ابقاء به پای استاندار و برخی مسائل دونشان مدیریت نوشته شود که ظاهرا استاندار قویا دخالت خود در این موضوع را رد کرده است و بیشتر مسئله به‌‌ همان دوستی گرمابه و گلستان خود آقایان بر می‌گردد. و البته یک مورد جدید و خلاف شعارهای داده شده آن است که گفته می‌شود اخیرا هم در مرکز بهداشت استان و هم در مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه دو مورد انتصاب نسبی و سببی وجود داشته است که بویژه مورد شهرستان کهگیلویه بدون رعایت ضوابط و به صرف برخی ارتباطات خارج از اصول اتفاق افتاده است.
انصاف حکم می‌کند زمان بیشتری بگذرد و بیش از این از زوایای طرح بزرگ و ملی وزرات اطلاع پیدا کنیم تا بعد چه به صورت تحلیلی و چه در مقایسه با گذشته و سایر استان‌ها بتوانیم بگوییم دکتر چمن تا چه اندازه در مدیریت این سازمان عریض و طویل و در حوزه‌های مختلف آن موفق بوده است.

ولی با این وجود نباید ازصدای اعتراض مردم نسبت به برخی اتفاقات در بیمارستان‌های استان و کمبود امکانات و پزشک متخصص به سادگی گذشت. فقط در مورد بیمارستان امام سجاد (ع) هر هفته یک تیتر از حواشی و مشکلات آن بر روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد و هیچ اراده‌ای هم برای رسیدگی به این وضعیت دیده نشده است.
چمن نیروی جوان و علاقه‌مند به رشد و کار سیاسی است و تجربه کار سیاسی هم دارد. او پیش‌تر در سال ۷۸ و همزمان با رقابت درون گروهی بین جریان اصلاحات دهدشت بین لاهوتی و منطقیان که به قول یکی از مزاح گویان برای دومی و سومی می‌جنگیدند به کرات در کمپین قادر لاهوتی سخنرانی ایراد نمود.
حالا هم در آشفته بازار انتخاباتی این حوزه که انگار خیلی‌ها عزم جزم کرده‌اند تا در انتخابات آینده ثبت نام کنند دیده می‌شود برخی از دوستان و نزدیکان چمن در قسمت نظرات مخاطبان در سایت‌های استان و در سطح جامعه القا می‌کنند که او می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای کهگیلویه در مجلس باشد و کسی که بتواند شهرستان را نجات دهد تنها اوست، البته معلوم نیست در ‌‌نهایت در این شهرستان چه اتفاقی بیفتد ولی هر چه باشد دکتر چمن پزشک دارای mph و متخصص اپیدمیولوژی همچون خیلی از ما ایرانی‌ها بدش نمی‌آید بیشتر از او بگویند و بیشتر بنویسند.

*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


کد مطلب: 70375

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/70375/دکتر-چمن-علوم-پزشکی-یک-سالگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1