کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سید باقر و تاجگردون از سرمایه‌های ملی هستند

27 مهر 1393 ساعت 18:33


rastad'مهندس لطیف رستاد از شخصیت‌های فعال اصلاح طلبان استان می‌باشد که در انتخابات مجلس هشتم حضور موفقی در کهگیلویه داشت و علیرغم فرصت کوتاه تبلیغات توانست آرای بسیاری به دست آورد.
رستاد سابقهٔ مدبربت در سازمان شیلات استان، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه، مدیر شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی استان و.... را در کارنامه خود دارد.
او در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری قائم مقام ستاد دکتر روحانی در استان بود و حالا نیز مهم‌ترین دغدغه‌اش وحدت و اجماع اصلاح طلبان در استان می‌باشد.
در این مصاحبه نظر رستاد را پیرامون وحدت اصلاح طلبان و وضعیت سیاسی کشور و استان جویا شدیم. البته ایشان تمایلی چندانی به صحبت پیرامون مسائل انتخاباتی نداشت و معتقد بود برای ورود به مسائل انتخاباتی زود است اما در ‌‌نهایت با رستاد در اتاق زیر زمین خانه‌اش قرار ملاقات گذاشتیم و از هر دری با هم سخن گفتیم.

حاصل مصاحبه با مهندس رستاد را تقدیم خوانندگان عزیز می‌نماییم؛
آقای مهندس سوال اول پیرامون استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس است؛ برنامهٔ این جریان برای انتخابات مجلس چیست؟
برای ورود به مباحث انتخاباتی خیلی زود است البته این به معنای تعطیلی فعالیت سیاسی و اظهارنظر سیاسی نیست بلکه با توجه به فاصلهٔ زمانی زیادی که تا انتخابات مانده است و احتمال هر اتفاقی وجود دارد شاید تحلیل و پیش بینی نسبت به آن دشوار باشد. اما بدون شک اصلاح طلبان در تمام کشور برای این انتخابات برنامه دارند و قطعا اجماع و تبعیت از خرد جمعی شبیه عمل شایستهٔ دکتر عارف در انتخابات گذشته که به نفع دکتر روحانی کناره گیری کردند موجب خواهد شد که اکثریت مجلس آینده از آن جریان اصلاحات و اعتدال باشد.
به نظر شما آیا اصلاح طلبان به یک لیست واحد خواهند رسید و می‌توان به اجماع امیدوار بود؟
پانزده ماه دیگر تا انتخابات مانده است هیچ تضمینی برای هیچ طرح و برنامه‌ای وجود ندارد ولی تردید نداشته باشید همهٔ دغدغه و تلاش اصلاح طلبان در جهت وحدت و ارایه یک لیست مشترک خواهد بود. هفته قبل اصولگرایان با محوریت آقای مصباح دور هم جمع شدند که معلوم نیست این گردهمایی به وحدت ختم شود یا خیر چرا که در همین گردهمایی هم جای خالی خیلی از گرو‌ها و چهره‌های این جریان به چشم می‌آمد.

در میان اصلاح طلبان هم مدت هاست فعالیت‌ها شروع شده ما در عید غدیر کنگره حزب اعتماد ملی را داشتیم و بقیه احزاب نیز در تدارک آغاز فعالیت و هم اندیشی بیشتر هستند اما آنچه که در این میان مهم است وحدت و تبعیت از خرد جمعی است. شورای اصلاح طلبان در سطح کشور با محوریت آیت الله هاشمی‌رفسنجانی، سید محمد خاتمی، دکتر عارف و سید حسن خمینی باید هم اندیشی و نشست‌های خود را ادامه دهند و در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نیز طرح‌های مشابه کلید زده شود تا بتوان به یک استراتژی محکم و هدف دار رسید. خوشبختانه همه جریان‌ها هم دغدغه‌های مشترک دارند صحبت‌هایی هم که حول اختلاف و یا برخی دلخوری‌ها می‌شود ابدا صحت ندارد.

اخیرا دیدم آقای مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی از تشکیل کمیتهٔ راهبردی انتخابات مجلس دهم در مجمع مشورتی اصلاح طلبان به ریاست خاتمی‌سخت گفته بودند و همین نوع نگاه در دستور کار سایر گروه‌ها و تشکل‌های اصلاح طلب نیز قرار دارد‌.
اصلاح طلبان با سرلیستی عارف در انتخابات شرکت می‌کنند یا ناطق و یا شخص دیگری؟
این موضوع ابدا اولویت اصلاح طلبان نیست مهم‌‌ همان اجماع و اشتراک در لیست نهایی میان همهٔ گروه‌ها خواهد بود آقای ناطق پیش‌تر در مشهد گفته بودند لیست دادن از سن ایشان گذشته است. برای آقای عارف نیز قطعا مهم‌تر از سر لیستی و یا سهم خواهی در سطح کشور‌‌ همان موضوع وحدت و موفقیت اصلاح طلبان اولویت خواهد داشت. نباید اجازه داد تجربه تلخ انتخابات هشتم مجلس و نهم ریاست جمهوری و چند دستگی در میان اصلاح طلبان تکرار شود.
آیا اصلاح طلبان استان به این خرد جمعی که حضرتعالی می‌فرمایید تمکین خواهند کرد. مثلا در کهگیلویه سال هاست اختلافات شدیدی حاکم است آیا امیدی به بهبود وضعیت در آنجا هست؟
چرا نباشد؟ اختلافات درون گروهی در تمامی‌احزاب و جریانات سیاسی دنیا وجود دارد. آنچه که در کهگیلویه اتفاق افتاد مورد قبول هیچ کس نبوده و نیست و دود این وضعیت فقط به چشم مردم می‌رود. قصد برگشتن به گذشته و نبش قبر ندارم که مقصر کی بوده و چه کرده؟ بلکه اعتقاد دارم که باید نگاه‌مان رو به جلو باشد و به وحدت و همراهی تمام نیروهای این جریان با هم بیندیشیم.
جای بسی خوشحالی است که بعد از سال‌ها آقایان منطقیان و لاهوتی به هر علت و بهانه‌ای که بوده است کنار هم نشسته‌اند و امیدوارم این روند استمرار داشته باشد و همهٔ بزرگان جریان در شهرستان تمرکز خود را بر نزدیکی بیشتر و رفع کدورت‌ها بگذارند.

هر چند کماکان برخی فرصت طلبان منفعت خود را در انشقاق می‌دانند و بعضا با طرح مسائل پوچ و فرسوده‌ای چون قوم گرایی، تلاش می‌کنند تا این گسست تداوم داشته باشد و این دو دستگی جز عقب ماندگی و ایستایی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کهگیلویه حاصلی نخواهد داشت. هر دو بزرگوار از سرمایه‌های اصلاحات در منطقه هستند که باید ارج گذاشته شوند.
اقای لاهوتی در سال ۱۳۸۶ از شما حمایت نکردند بواسطه عدم حمایت، شما از ایشان دلخوری ندارید؟
ضرورتی برای پرداختن به این مسئله نمی‌بینم و خواهش دارم از نیروهای دلسوز و فعالان حوزه رسانه که زیاد این مسائل را شلوغ و بزرگ نمایی نکنند و به همگرایی و وحدت جریان کمک کنند.
برای رفع دلخوری‌ها و نگرانی‌ها شما حاضرید پیش قدم شوید؟
در کارهای تشکیلاتی دلخوری به آن شکل محلی‌اش وجود ندارد و در عین حال هم بنده برای اجماع و وحدت هر کمکی از دستم بر آید دریغ نمی‌کنم.
آقای مهندس وضعیت مدیریتی استان و بویژه عملکرد شخص آقای استاندار را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
طبیعی است که ما هم انتقاداتی داریم بویژه نسبت به پاره‌ای انتصابات و عدم استفاده از نیروهای ستاد دکتر روحانی در استان و نیروهای اصیل و زحمت کشیده جریان. بنده باور دارم که آقای استاندار در عزل و نصب‌ها باید تعامل و مشورت بیشتری به عمل می‌آوردند. ولی از آن طرف نیز باید پذیرفت که فشار بر آقای دکتر خادمی‌زیاد است نمایندگان وشخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و حتی ریش سفیدان هر کدام یک نظر متفاوت و گزینه جداگانه‌ای دارند و این کار را سخت می‌کند.

در مجموع عملکرد و پیگیری‌های شخص دکتر خادمی ‌برای توسعه استان به خصوص پیگیری پروژه‌های نیمه تمام را قابل تقدیر می‌دانم. ضمنا بایستی آقای دکتر نسبت به بکارگیری نیروهای دلسوز، متعهد و همسو با دولت دکتر روحانی در مناصب مدیریتی استان حساسیت بیشتری به خرج دهند و نظارت دقیق تری بر عملکرد برخی مدیران انتصابی‌اش داشته باشند.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما مدیرانی هستند که صرفا دنبال زد و بند شخصی و به کارگیری نیروهای نا‌همسو با دولت هستند و دستورات را از جاهای دیگر می‌گیرند اما از آن طرف باید دولت و آقای استاندار هزینهٔ عملکرد آن‌ها را در افکار عمومی‌پرداخت نمایند.
شما از ابتدا از آقای خادمی‌حمایت کردید دلیل این حمایت آیا همکار بودن در سازمان جهاد کشاورزی می‌باشد؟
ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از دولت حمایت کنیم و دکتر خادمی‌و یا هر استاندار دیگر دولت باید حمایت شوند البته تا جایی که استاندار در چهارچوب سیاست‌ها خط و مشی‌ها و در راستای تحقق اهداف، شعار‌ها و وعده‌های دولت گام بردارد‌. ما مدت‌ها با دکتر خادمی‌در سازمان جهاد کشاورزی استان همکار بودیم اما مبنای حمایت‌های ما فکری و دغدغه‌های استانی و مردمی‌بوده.

دوستانی هم که در ابتدا روی استانداری آقای دکتر خادمی‌ حرف داشتند از نیروهای دلسوز و هزینه دادهٔ جریان می‌باشند و دغدغه و نگرانی آن‌ها وحدت، انسجام و توسعه استان بوده که خیلی از آن عزیزان علی رغم نقدهایی که کماکان دارند اما هر مساعدتی هم که از دستشان بر آمد برای رشد استان و حمایت از استاندار بومی‌دریغ نورزیدند چرا که ناموفق بودن استاندار به معنای شکست نیروی بومی‌تعبیر خواهد شد و این برای اینده نیروهای استان مطلوب نیست.
نظر شما راجع به صحبت‌های سید باقر موسوی چه بود و عملکرد آقای تاجگردون در مجلس را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
خیلی نبایستی به این مسائل ورود نمود بلکه باید در راستای وفاق و همدلی و هم افزایی نیروهای تاثیر گذار و کلیدی استان تلاش کرد. در کل باور من این است که نگاه ما باید فرا منطقه‌ای و رو به جلو باشد آقای موسوی و آقای تاجگردون هر دو از جمله سرمایه‌های ملی استان هستند و هیچ کس نمی‌تواند نقش و جایگاه این دو بزرگوار را انکار نماید.

سید باقر از نیروهای خوش فکر، شجاع، مردمی‌ و خوش نام استان می‌باشند که در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. از طرفی آقای تاجگردون نماینده مجلس هستند و ریاست مهم‌ترین کمیسیون مجلس را بر عهده دارند و توانسته‌اند در عرصه ملی برای استان مفید باشند. با توجه به اینکه درمسائل استان و انتخاب مدیران فعال و پیگیر هستند لذا طبیعی است که در مسائل و عزل و نصب‌ها از ایشان نظر خواسته شود. گر چه نباید از توقعاتی که از ایشان در حوزه انتخابیه‌شان وجود دارد چشم پوشی کرد اما آقای تاجگردون و سایر نمایندگان و مدیران هم استانی که بویژه در این دولت توانستند به مناصب درخوری دست پیدا کنند باید بیش از این برای رشد و توسعه استان به خصوص توسعهٔ نیروی انسانی تلاش کنند.

ضمنا باید یادآوری کنم اصلاح طلبان کهگیلویه در انتخابات به صورت فردی و گاهی گروهی از تاجگردون حمایت کردند.
برخی هم به بزرگورای رای دادند، آقای بزرگورای مدعی است که ۶۰ درصد آرایش از آن اصلاح طلبان است؟
این حرف برای ایجاد اختلاف است. قبول دارم برخی دوستان به واسطهٔ برخی ملاحظات قومی‌و منفعت طلبی‌های شخصی به ایشان و سایر نامزدهای غیر همسو رای دادند و حتی در میتینگ‌های انتخاباتی آن‌ها سخنرانی کردند که این درس بزرگی برای همهٔ دوستان بود و البته خیلی‌ها الان پشیمانند.

دوستان در کار سیاسی باید پختگی بیشتری به خرج دهند. برخی از دوستان ما در انتخابات ریاست جمهوری هم دچار تحلیل اشتباه شدند. که البته همین دوستان الان در این دولت داعیه دار همه چیز شده‌اند و خود را اعتدالی می‌دانند.
نظر شما نسبت به نگاه‌های قومی‌ و قبیله‌ای در استان چیست؟
از صحبت کردن پیرامون این مسائل بیزارم و آرزو می‌کنم روزی برسد که فکر و اندیشهٔ قوم گرایی بویژه در میان نخبگان بر چیده شود.
در سطح کلان وضعیت را چگونه تحلیل می‌فرمایید؟
وضعیت کشور ما بالتبع متاثر از وضعیت جهانی است و امروزه پدیده تروریسم و بویژه داعش یک خطر بزرگ برای جهان و ما به حساب می‌اید. داعش با دلارهای کشورهای عربی ساخته شده تا منطقه را ناامن کند و برخی مطامع این کشور‌ها را تامین نماید ولی به نظر می‌رسد این هیولای ساختگی دامن خودشان را گرفته باشد و‌‌ همان طور که از ابتدا پیش بینی می‌شد ائتلاف هم یک کارناوال بی‌اثر است و تنها می‌توان به خود ملت‌ها امیدوار بود و اینکه ملت‌ها بتوانند در مقابل این توحش مقاومت کنند و خود را درگیر جنگ‌های فرقه‌ای و توطئه‌های بیرونی نکنند و در مسیر مردم سالاری گام بردارند.
در داخل کشور نیز چند مسئله اساسی داریم یکی موضوع اختلافات و چند دستگی‌هایی است که متاسفانه برخی‌ها نمی‌خواهند آنرا تمام کنند و مدام با برچسب زدن و متهم کردن دیگران کاسبی راه انداخته‌اند و علی رغم خواست مردم می‌خواهند یک جریان را از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محروم نمایند و تا چه زمان می‌خواهند این رویه را ادامه دهند خدا می‌داند. اما مسئله بعدی بحث تحریم‌ها و مسائل معیشتی مردم است. که در این زمینه نیز به دیپلماسی کشور و بویژه شخص رئیس جمهور و جناب آقای دکتر ظریف و هم چنین طرح‌های اقتصادی دولت بسیار امیدوارم.

البته فشار و لابی‌های اسرائیل و کشورهای عرب منطقه نیز وجود دارد اما کشور ما الان در عرصه روابط خارجی دارای اقتدار بالایی است و دیدید که چه استقبالی از رئیس جمهور در نیویورک شد و سران کشور‌های بسیاری تقاضای دیدار با هیئت ایرانی داشتند. سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی‌نیز یک سخنرانی تاریخی و بیانگر عزت، حکمت و مصلحت جمهوری اسلامی‌ ایران بود.
ضعف دولت را در چه می‌بینید؟
ایرادات را نمی‌توان نادیده گرفت ولی باید یادمان باشد که این دولت میراث دار دولتی است که خیلی پایبند ضوابط و قوانین نبود، بحث بورسیه‌های غیر قانونی، استخدام‌های بی‌حساب و کتاب، اختلاس‌های گسترده و... از جمله مشکلاتی است که برای این دولت به جا مانده است و مردم انتظار دارند که برای رفع آن‌ها چاره اندیشی شود ولی از آن طرف فشار‌ها زیاد است که البته این موضوع نباید سبب شود دولت از وعده‌هایی که به مردم داده است عدول نماید.

چند ایراد اساسی بر دولت وارد است یکی‌‌ همان تنها بودن رئیس جمهور در مقابل فشار‌ها است و ظاهرا سایر وزرا و مشاوران ایشان رغبتی برای ورود به این قضیه ندارند. در حالی که بنده معتقدم اصلاح طلبان حتی کسانی که خارج از قدرت هستند در این زمینه دولت و شخص رئیس جمهور را باید کمک کنند. اصلاح طلبان نیز باید مطالباتشان از دولت را تعدیل و شرایط را در نظر داشته باشند.

دولت یک دولت کاملا اصلاح طلب نیست و کابینه از جریان‌های مختلف شکل گرفته است. مشکل دیگر بحث اطلاع رسانی و ضعف در ارتباطات دولت با مردم است در همین کهگیلویه و بویراحمد مشکلی که بیش از هر چیز به چشم می‌آید انفعال روابط عمومی‌و رسانه‌های حامی‌دولت می‌باشد و آقای استاندار و نزدیکان ایشان لازم است برای این معضل چاره اندیشی نمایند مضافا اینکه نباید موضوع عدم توجه و استفاده از نیروهای جوان به عنوان یک ایراد در این دولت را فراموش کرد.
دولتی‌ها می‌گن که فرصت آزمون و خطا نیست؟
همه مشکل این نیست به هر حال در سطح مشاور و یا روابط عمومی‌که می‌شود از جوانان استفاده کرد. قبول دارم که دولت قبل به صورت افراطی به این حوزه ورود کرد اما باید جوانان دیده شوند و بی‌توجهی به آن‌ها موجب یاس و ناامیدی خواهد شد.
خود حضرتعالی در راستای بهره گیری از جوانان چه کارهایی انجام داده‌اید؟
ما که فعلا خودمانیم و همین زیر زمین که هر روز هم در خدمت دوستان هستیم و اعتقادم هم استفاده از جوانان است و ارتباط خوبی هم با جوانان دارم منتها آقای استاندار و معاونان و مدیران کل ایشان باید حساسیت بیشتری در این مورد داشته باشند و چترحمایتی خود را باز کنند و از جوانان خوش فکر استان در مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی استفاده کنند.
آقای مهندس به عنوان سوال آخر؛ آیا قصد کاندیداتوری در انتخابات آینده مجلس را دارید؟
عرض کردم برای ورود به این مباحث خیلی زود است و باید منتظر تحولات کشور و شهرستان در طی یک سال آینده باشیم ولی آنچه که مهم است و اشاره شد و باید به آن پایبند باشیم توجه به کار تشکیلاتی و تمکین به خرد جمعی است.

بنده نیز مطیع تصمیم بزرگان شهرستان و استان و البته مهم‌تر از هر چیز خواست و نظر مردم هستم. آنچه که همهٔ ما باید برای آن تلاش کنیم پیروزی جریان اصلاحات در شهرستان هست و انتخاب نیرویی که بتواند مدافع حقوق مردم این شهرستان باشد. بنده به نوبه خود آمادهٔ هر نوع مساعدتی در این مسیر هستم
اولین چیزی که در مورد کلمات زیر به ذهنتان می‌آید را بفرمایید:
حسن روحانی: شیب ملایم
سید ضیاءالدین رضا توفیقی: معلم سخت گیر
کتاب: دوست فراموش شده
فتاح محمدی: آزاده سرافراز
واتس آپ: وقت گیر
تفریح: کوه


کد مطلب: 69054

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/69054/سید-باقر-تاجگردون-سرمایه-های-ملی-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1