کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به بهانه خداحافظی استاد پایدار

23 مهر 1393 ساعت 23:46


نعمت رادی*
حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز شاهد رشد و نموّ طلاب و علمایی بوده که همت خود را بر تبلیغ و روشنگری دین مبین اسلام و گسترش و تعمیق ولایت امیرم ومنان علیه السلام نهاده اند.paidar
این در حالی بود که طلاب حوزه علمیه استان به برکت حضور آیت الله ملک حسینی و آقا سید احمد همواره از ممتازترین دانش آموختگان حوزه ها و مبلغان بوده اند اما بعلت همراه شدن انقلاب اسلامی با ایام هشت سال دفاع مقدس و گسیل شدن طلاب و روحانیون به جبهه ها از تشکیلات منسجم سازمانی فاصله گرفت و این امر برای طلاب هم استانی بسیار سخت و گران تمام شد و در امور مختلفی طلاب می بایست راهی قم می شدند تا بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.
مرحوم حضرت آیت الله ملک حسینی در سال ۱۳۸۷، یکی از روحانیون شناخته شده هم استانی را برای مدیریت حوزه علمیه استان تعیین کرد، «حجت الاسلام و المسلمین محمد پایدار» روحانی برجسته ای که کرسی تدریس وی در برخی حوزه های استان و دانشگاه های معتبر کشور بصورت ثابت برپا بوده است.
یکی از ویژگی های بارز حجت الاسلام پایدار اعتماد کردن به جوانان است که این امر باعث تربیت حلقه هایی از مدیران جوان در مجموعه های تحت اشراف وی شده است.
ساختار اداری مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تشکیل شد و تا حد زیادی روندهای اداری تسهیل شد، که بعنوان نمونه می توان از راه اندازی اتوماسیون اداری تحت وب برای نخستین بار در بین حوزه های علمیه نام برد.
دوران مدیریت حجت الاسلام پایدار همزمان با فتنه ها و بحران های مختلفی همچون فتنه ۸۸ بود که انصافا این روحانی بابصیرت و انقلابی بخوبی سکان هدایت حوزه را بدست گرفت تا جایی که جریان های دینی و فرهنگی دیگر نیز تحت لوای حوزه علمیه قرار گرفتند؛ در مواردی نظیر فتنه ۸۸ حوزه علمیه کهگیلویه و بویر احمد خط شکن بود و همواره در صف اول دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی قرار داشت.
قانونمند کردن اجازه تلبس (پوشیدن لباس روحانیت) که برای نخستین بار در حوزه علمیه استان انجام شد و ایشان شخصاً بر این مسئله پافشاری می کردند که هر طلبه ای که نمرات خوبی کسب کرد نباید لباس روحانیت بپوشد بلکه باید از حیث اخلاقی و رفتاری و دیگر شئون روحانیت نیز تایید شوند
قانونمند کردن اجازه تلبس (پوشیدن لباس روحانیت) که برای نخستین بار در حوزه علمیه استان انجام شد و ایشان شخصاً بر این مسئله پافشاری می کردند که هر طلبه ای که نمرات خوبی کسب کرد نباید لباس روحانیت بپوشد بلکه باید از حیث اخلاقی و رفتاری و دیگر شئون روحانیت نیز تایید شود.
از دیگر جهات تحول حوزه علمیه استان در سالهای اخیر می توان به احداث چندین ساختمان مجهز برای مدارس علمیه اشاره کرد.
این چند مورد کوتاه و صدها مورد از موارد مثبت دیگر که مجال آن در این گزارش نمی گنجد را برای آن برشمرده شد که به این بیان حکیمانه سکاندار کشتی انقلاب حضرت امام خامنه ای برسیم: «با حرکت عادی نمی‌ شود پیش رفت؛ باحرکت عادی و احیاناً خواب‌آلوده و بی‌حساسیت نمیشود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است. باید حرکتی که می شود، هم علمی باشد، هم پر قدرت باشد، هم با برنامه باشد، و هم مجاهدانه باشد.»
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


کد مطلب: 68735

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/68735/بهانه-خداحافظی-استاد-پایدار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1