کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حجم بالای گردشگران طبیعت دنا را نابود می‌کند

8 مهر 1393 ساعت 9:29


عزیزالله جعفری با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن اقلیم‌های متقاوت دارای  گونه‌های متعدد گیاهی است، اظهار کرد: بخش زیادی از این گیاهان خواص دارویی دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج بیان کرد: حفاظت از این گونه‌های گیاهی به خصوص گونه‌هایی که در معرض خطر نابودی و انقراض هستند باید در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.
جعفری با اشاره به اینکه ورود بیش از اندازه گردشگران  به عرصه‌های بکر و زیستگاه‌های گیاهان خوراکی و دارویی در مناطق مختلف کوه دنا باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به  پوشش گیاهی این کوه شده است، تصریح کرد: دسترسی آسان و ورود بدون محدودیت گردشگران به مناطقی مانند کوه‌گل، گردنه بیژن، کاکان و دنای شرقی پوشش گیاهی این مناطق را با تهدید جدی مواجه کرده است.
این پژوهشگر گیاهشناس خاطرنشان کرد:  برای جلوگیری از نابودی گیاهان و مراتع باید علاوه بر تکثیر و احیای این گونه‌های گیاهی  از برداشت آنها نیز جلوگیری شود.
وی توجیح گردشگران و ظرفیت‌سنجی مناطق گردشگری برای ورود گردشگران و نیز توزیع بسته‌های فرهنگی را گامی مهم در جهت آشناسازی آنها با اهمیت منابع طبیعی و حفظ گونه‌های گیاهی دانست و بیان کرد:  متاسفانه رها شدن زباله‌ و تخریب پوشش گیاهی در برخی مناطق گردشگری استان به خصوص در دامنه‌های دنا صحنه‌هایی را به وجود آورده است که جای تاسف دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج اذعان داشت: همانگونه که در همه جای دنیا عمل می‌شود باید برای ورود گردشگران به مناطق بکر و طبیعی زمان و ظرفیت منطقه سنجیده شود و سعی شود محیط به صورت طبیعی و با پوشش غنی گیاهی حفظ شود.
جعفری از مسئولان و دستگاه‌های متولی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گردشگری و منابع طبیعی خواست تا در زمینه حفاظت و رعایت بهداشت و کنترل مناطق گردشگری با دغدغه بیشتری عمل کنند.
انتهای پیام/خ


کد مطلب: 66076

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/66076/حجم-بالای-گردشگران-طبیعت-دنا-نابود-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1