کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جایگاه مدیریت فرهنگی در توسعه ی استان

10 شهريور 1393 ساعت 13:44


صادق خاک‌نژاد*
مباحث مربوط به مدیریت در حوزه های مختلف از جمله مسائل مورد بحث در همیشه ی احوال می باشد . اما ساختار فرهنگی جوامع و امکان پوشش خرده فرهنگ ها در سطح خرد و کلان جامعه باعث شده تا نگاهی حساس در عرصه ی جهانی به فرهنگ و مدیریت آن را شاهد باشیم.
موضوعی به نام فرهنگ که مطابق تعریف تایلور مجموعه ای است پیچیده از دانش ها ،باورها،هنر ها ،قوانین ، اخلاقیات،عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد در گستره ی دنیای امروزی امری مهم و حساس برای برنامه ریزی و توسعه ی فرهنگی هر ملتی به شمار می رود.
از آنجاییکه این مقوله با مذهب،زبان،ارزش های فکری، زیباشناسی، سازمان های اجتماعی و ... ارتباط تنگاتنگ دارد حساسیت و نگاه مدیران ارشد را در انتخاب و ساماندهی مدیریت های فرهنگی بیشتر می نماید
بی شک سیاست و اقتصاد دو بال ارزشمند برای یک جامعه ی در حال توسعه است. این مقوله ها که تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی جوامع مختلف دارد بوسیله ی فرهنگ جهانی شده و ارزش های فکری، اجتماعی و سیاسی یک جامعه را در درون خود بالنده و تا حد امکان به دیگر فرهنگ ها انتقال می دهد. فرهنگ های فولکلور دارای پتانسیل خاصی برای ارتباط با دنیای مدرن می باشند. با توجه به بکر بودن سنت ها و گرایش های فرهنگی در جوامعی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد، این توان ایجاد می شود تا با ساماندهی بخش فرهنگ، همه ی زمینه های درونی و بیرونی این جامعه روند رو به رشدی به خود بگیرد.
دارا بودن پتانسیل طبیعی جهت جذب توریسم، ارتباط با جنوب و شمال و قرار گرفتن در ترانزیت زمینی بخش گردشگری از یک سو، و از سوی دیگر استعدادهای انسانی در زمینه هنر و رشد روزافزون دانش رشته های هنری و بالا رفتن قابلیتها و شعور سیاسی و فرهنگی در بین هنرمندان کار را برای انتخاب مدیران فرهنگی سخت تر نموده است و حساسیت بیشتری برای استاندار ،معاونان و نمایندگان مجلس ایجاد کرده است. اما با این وجود با گذشت بیش از یک سال از امید برای بهتر شدن و انتظار برای تدبیر احسنت هنوز دستگاه های فرهنگی تکلیف مشخصی را برای خود تعریف ننموده اند.
آنچه سردرگمی فرهنگی نامیده می شود و یا شاید به تعبیری بی توجهی فرهنگی ،نگاه های بالا دست و سرازیر شدن این طرز تفکر به جوامع پایین دستی است. آنجاییکه سیاست و فرهنگ به هم گره می خورند وبافت های سنتی سیاسی و قومی به هم تنیده می گردد و سختی کارزار را دو چندان می نماید. اما متاسفانه علی رغم توجه جدی دولت به همه ی بخش ها کماکان حوزه فرهنگی مورد بی توجهی است و هیچ اهتمامی برای حل و فصل مشکلات این بخش دیده نمی شود . و این در حالی است که مدت ها است صحبت از تغییر در همین حوزه فرهنگی می شود و علی رغم استقبال و رضایت جامعه هنری از گزینه ی مطرح که فردی فرهنگی،دانشگاهی و دارای مقبولیت مردمی می باشد اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.
قطعا قطعی شدن این انتخاب با فاکتورهای ذکر شده در کنار بهره گیری از مشاورت نخبگان و پیش کسوتان هنری و فرهنگی و هم چنین حمایت مادی و معنوی مسئولین از حوزه فرهنگ موجب آشتی مجدد هنرمندان با فرهنگ و حرکت در جهت تولید خواهد شد.
امید است با اقدام عاجل و انقلابی در عر صه فرهنگ استان به خروج از این سردرگمی سرعت داده شود.
*کارشناس ارشد پژوهش هنر


کد مطلب: 61889

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/61889/جایگاه-مدیریت-فرهنگی-توسعه-ی-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1