کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در باب مدیر خبرنگاران یا خبرنگار مدیران؟!

3 شهريور 1393 ساعت 9:26


قاسم خشت زر


یک سالی از عمر دولت روحانی گذشته و در حالی که دولت دارد اوایل سال دوم عمر خود را آغاز می‌کند بازار عزل و نصب‌ها نیز داغ‌تر شده و هرکس به دنبال گرفتن سهم خود از غنائم پست‌ها و مدیریت‌هاست.

البته چیزی که در انتصاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد جالب به نظر می‌رسد انتصاب چند خبرنگار و مسئول سایت و روزنامه محلی  به عنوان مدیران جدید در بدنه تیم مدیریتی استان بود.

با انتصاب محمود مومن نسب به عنوان مدیرکل پدافند غیرعامل استارت این طرح زده شد و با قرار گرفتن هوشنگ جهانبخش به عنوان مدیرکل تعاون روستایی و زینب قربانی به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی این موضوع به صورت جدی تر دنبال شد و با انتصاب سعید نظری به عنوان مدیر منابع طبیعی بویراحمد کاملا مشخص شد که چانه‌زنی خبرنگاراران استان کارساز شده و علاوه بر گروه‌های سیاسی خبرنگاران نیز تلاش کرده اند که از سیاسیون عقب نمانند و سهم خود را از غنائم مدیریتی مطالبه کنند و در این مسیر نیز موفق بودند.

به هر ترتیب و با انتصاب این «مدیران خبرنگار» و یا «خبرنگاران مدیر» مردم و مدیران ارشد استانی عملکرد آنها را در بوته آزمایش قرار داردند تا ببینند خبرنگاران چند مرده حلاجند و بدون شک عملکرد ضعیف یا قوی این مدیدران خبرنگار خواهد توانست نگاه مدیران ارشد وسیاسیون را به کارایی مدیریتی خبرنگاران تغییر دهد.

البته باید اعتراف کرد در مدتی که از تصدی مسئولیت ها توسط خبرنگاران گدشته به خوبی می توان روند و عملکرد کاری آنها را تجزیه و تحلیل و حتی پیش بینی کرد، ولی چیزی که به وضوح به چشم می‌خورد اینست که «مدیران خبرنگار» هنوز آنچناین که باید وارد فاز مدیریتی نشده اند و گویا دوست ندارند برخی مسائل خبری را با مدیریت عوض کنند و پیه مدیریت را آنچنان که باید به بدن خود بچسپانند.

در نگاه اول چیزی که به عینه قابل مشاهده است حضور بی‌وقفه مدیران خبرنگار در تمامی نشست‌های خبری و تجلیل از خبرنگاران است چیزی که شاید برای یک خبرنگار موقعیت مناسبی برای تهیه خبر و سوژه یابی باشد ولی برای این مدیدران مصداق کامل بازی با وقت و وقت گذارنی است.

نگارنده به عنوان کسی که روزانه اخبار و گزارش های خبری مربوط به استان را رصد می‌کند، به یقین می‌گویم که مدیران خبرنگار یا همان خبرنگاران مدیر از زمان تصدی مسئولیت‌ها با تمایل بیشتری در نشست های خبری و مراسمات تجلیل از خبرنگاران حضور دارند و گویا از حضور مستمر در این جلسات هم ابایی ندارند.

در پایان ذکر چند نکته و چند توصیه به مدیران خبرنگار خالی از لطف نیست.

اول اینکه با رویه ای که این مدیران در پیش گرفته اند قطعا راه به جایی نخواهند برد و دستگاه متبوع خود را با مشکل مواجه خواهند کرد چرا که به جای پرداختن و پیگری امورات مربوط به دستگاه های خود سعی در حضور در این نشست ها می‌کنند.

دوم اینکه در حال حاضر انتظار تمرکز بر روی کار خبری و خبرنگاری از این افراد نخواهد رفت و بیش از هرچیز باید به وظیفه ای که بر عهده آنها نهاده شده بپردازند.

سوم اینکه آنها باید بدانند که وقتی در چنین نشست ها و جلساتی تلف می‌کنند وقت همه مردم است، از روستائیان که امید به تدابیر و پیگیرهای های مدیرکل تعاون روستایی دارند و عرصه های طبیعی در معرض نابودی بویراحمد گرفته تا اهالی کتاب و اعضای کتابخانه ها و پدافندی که باید با پیگرهای مدیرکل آن غیرعامل شوند همه چشم انتظار همت و عزم این مدیران است تا شاید با تدبیر و عزم جدی گامی اساسی برای رفع مشکلات پیش روی خود بردارند.

چهرام اینکه اگر دغدغه هدایا و دریافت جوایر ناچیز را دارند می‌توانند این کار بر عهده شخص دیگری بگذارند تا در سایه حضور در این جلسات نه شان مدیران زیر سوال برود و نه وقت مدیران و دستگاه های متبوع آنها تلف شود.

در پایان امیدواریم که این مدیران به خود بیایند و بیش از آنکه کار از کار بگذرد رویه خود را تغییر دهند و از فاز خبرنگاری بیرون آیند و به کار مدیریتی خود بپردازند... 1111-(1) 1111-(2) 1111-(3) 1111-(4)


کد مطلب: 60684

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/60684/باب-مدیر-خبرنگاران-یا-خبرنگار-مدیران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1