کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کش و قوس‌های مذاکرات هسته‌ای دولت تدبیر

25 مرداد 1393 ساعت 0:13


علی اکبر رحیم فر
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

مذاکرات هسته ای ایران و غرب در طی ده سال گذشته  با کش و قوس های فراوانی همراه بوده اما مهمتر از همه یکسال مذاکراتی بود که دولت تدبیر وامید اقای روحانی با غرب داشته از جهات مختلفی این مذاکرات مهم و حساس بوده. این مذاکرات دارای حواشی ومتن بسیار زیادی بوده که باید درس هایی از ان بگیریم تا در اینده با چشم روشن تری به تحولات و مسایل نگاه کنیم .hasti
۱- این مذاکرات ثابت کرد که تیم دیپلمات های دولت تدبیر وامید از بهترین و قویترین دیپلمات ها در سطح جهانی بود وبه خوبی بر هنر  و علم دیپلماسی مسلط هستند.
۲- وقتی رهبری با دوراندیشی و تحلیل مسایل روز می فرماید به مذاکرات با امریکا خوشبین نیستم. ریس جمهور نیز نباید به مذاکرات اظهارخوشبینی می کرد .
هرچند که اقای روحانی گفتند که ما خود را برای همه شرایط و حتی بدتر از این اماده کرده ایم ولی ایجاد امید و توقع موفقیت در سطح افکار عمومی کار چندان مناسبی نبود.
۳-دولت و مردم باید همیشه امادگی روبرو شدن با هر شرایطی را در وضعیت فعلی داشته باشند چه مذاکرات فایده ای داشته باشد و چه نداشته باشد.
۴- دولت تدبیر وامید حسن روحانی فاقد پشیبان تشکیلاتی  قوی و منسجم در بین احزاب و مردم بوده و هرگاه روند وفعالیتی در این زمینه شروع شده به اسم طرفداری از فتنه و یا اصلاح طلبی با انها برخورد شده . مهمتر از همه اینکه اقای روحانی  اگر بخواهد با اصلاح طلبان مرزبندی کند و مجالی به انها ندهد  موفق نخواهد شد. واین درحالی می باشد که مخالفین  و منتقدین مذاکرات هسته ای داری انسجام تشکیلاتی و اتاق فکر و نفوذ بالایی هستند.
۵-برای موفقیت در مذاکرات هسته ای ویا هرگونه مذاکره دیگری با دنیا ابتدا باید هر دولتی در زمینه سیاست داخلی به حل مشکلات و باز کردن گره های داخلی اقدام نماید سپس با اطمینان خاطر وبا پشتوانه کامل جناح ها و احزاب سیاسی به میز مذاکره برود.
۶-مشکل جمهوری اسلامی با غرب مشکل تعداد سانتریفوژ نیست بلکه بحث اسلام . مقاومت و حقوق بشر مورد نظر غرب است. تا وقتی که مقام معظم رهبری  از رفتار وگفتار امریکا وسران غرب به لحاظ اعتماد و راستگویی به یقین نرسند و ایشان تعامل و تفاهم را در رفتار گفتار و نیات انها نبیند . امیدی به مذاکره مثبت و فایده دار نیست.
۷-شفافیت و پاسخگو بودن به مردم از اصول مهم باشد.
۸- مذاکره ای که از شواهد واحتمالات سیاسی بی نتیجه و بی فایده است نباید بر ادامه ان اصرار ورزید.
۹-این مذاکرات ثابت کرد که هنر و علم دیپلماسی  با وجود فرزندان توانمند ایرانی در این عرصه متاسفانه در کشور هنوز نهادینه نشده و همانند عدم وجود احزاب قوی و واقعی کمرنگی وعدم نهادینگی ان احساس می شود.
۱۰- در مذاکره است که دنیا ما را می شناسد و ماهم دنیارا.
با ارزوی سربلندی برای دیپلمات های ایران عزیز
*وبلاگ نویس و فعال سیاسی


کد مطلب: 59532

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/59532/کش-قوس-های-مذاکرات-هسته-ای-دولت-تدبیر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1