کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقدی بر سخنان اخیر کمالوندی

17 مرداد 1393 ساعت 23:59


 فضیل رضوی

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

نقدی بر مصاحبه ی اخیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  با یکی از نشریات استان

آقای کمالوندی مدیرکل محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بعد از مدت ها حضور در بالاترین جایگاه فرهنگی استان اخیرا با یکی از نشریات استانی مصاحبه ای انجام دادند و مطالب و مواردی را ایراد فرمودند که در جواب به این مصاحبه ذکر چند نکته ضروری است: KAMALVND
1-آقای کمالوندی در همان ابتدای مصاحبه می گویند:«امروز پس از 38 ماه برای اولین بار است که مصاحبه مطبوعاتی می دهم» و این موضوع یعنی مصاحبه ندادن را از افتخارات خود می دانند و نکته جالب آنکه نشریه محترم نیز بر روی این مصاحبه زیاد از حد مانور می دهد و زحمت پرسیدن دلیل این همه دوری و فاصله‌ی آقای مدیر با مطبوعات را از ایشان جویا نمی شود.
ظاهرا آقای کمالوندی یا نمی دانند در چه جایگاهی هستند و یا نمی خواهند بدانند. ایشان یک مقام فرهنگی هستند و همراهی و حضور در رسانه‌ها و مصاحبه انجام دادن از جمله وظایف ایشان می باشد. وی در این 38 ماه طبق گفته خودشان نه تنها تن به مصاحبه با خبرنگاران رسانه ها ندادند که در این 38 ماه چاره ای برای رفع مصائب و مشکلات جامعه خبرنگاری استان نیاندیشیدند. مشکلات صنفی حوزه ی خبرنگاران سال هاست علی رغم پیگیری ها و دادخواهی ها کماکان ادامه دارد و تنها کاری هم که در این 38 ماه صورت گرفته است وعده های همیشگی بوده که آخرین مورد آن در دیدار اهالی رسانه با آقای استاندار در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد  و بعد از آن دیدار آقای مدیرکل در گفت و گوی تلفنی با بخش خبر شبکه دنا قول بهبود اوضاع در امور خبرنگاران را دادند که البته همگان و بویژه جامعه خبرنگاری می دانند سرنوشت این وعده چون سایر وعده های ایشان چه خواهد شد.
2- آقای مدیرکل در ابتدای مصاحبه مدعی می شوند که مجموعه ی مدیریتی استان از ایشان کاملاً راضی هستند و در یک جلسه ای در وزارت فرهنگ  با حضور آقای دکتر خادمی تصمیم بر ابقاء شان گرفته شد.
این چندمین باری است که آقای کمالوندی چنین ادعایی کرده اند  و از استاندار و مجموعه ی مدیریتی استان مایه گذاشته اند.  ظاهرا ایشان به خوبی پی به انفعال مجموعه ی استانداری برده اند و می دانند هر چه بگویند و هر ادعایی نمایند کسی نیست که تکذیب نماید و یا تذکری دهد. در حالی که همه به خوبی می دانند مجموعه ی استانداری و بویژه شخص استاندار و معاون سیاسی و امنیتی ایشان به جد دنبال معرفی یک فرد دانشگاهی، فرهنگی و مورد وثوق مردم و هنرمندان برای اداره ی فرهنگ و ارشاد استان بوده اند و حتی کارهای نهایی معرفی ایشان نیز انجام گرفته بود. که به یکباره و با یک تصمیم از بالا وزارت خانه تصمیم گرفتند حکم آقای کمالوندی و چند تن دیگر از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر استان ها را تمدید نمایند. اتفاقی که هرگز مورد تایید جامعه هنری و فرهنگی استان نمی باشد و بارها دلخوری و اعتراض خود را نسبت به این تصمیم نشان داده اند، حال این سوال و تردید وجود دارد که چگونه ممکن است مدیر فرهنگی دولت قبلی که برنامه های آن با این دولت متفاوت است بتواند مجری خوبی در اجرای برنامه های فرهنگی دولت تدبیر و امید که قرار بود «امید» خلق و تولید نماید، باشد.
هنرمندان و اهالی فرهنگ استان به خوبی در جریان هستند که آقای استاندار همچنان پیگیر تغییر در این حوزه می باشند و در دیدار هنرمندان با ایشان در ماه مبارک رمضان نیز فرمودند: تغییر خواست به حق مردم و هنرمندان میباشد وتغییر هم اتفاق خواهد افتاد منتها نمی توان تا قبل از تغییر اجازه داد کارها تعطیل بماند.
البته در این میان شایسته بود روابط عمومی استانداری و مسئول دفتر استاندار که دست بر قضا روابط حسنه ای با آقای مدیرکل دارند از انفعال در می آمدند و برای یک بارهم شده به چنین اظهار نظراتی و مایه گذاشتن ازآقای استاندار جواب میدادند و یا حداقل یک تکذیبه و یا  تاییدیه صادر می کردند تا جامعه هنری و فرهنگی استان که کماکان در تعلیق و بلاتکلیفی به سر می برند تکلیف خود را می دانستند.
3-آقای کمالوندی در ادامه می فرمایند:(«کفتر» خوب است «کفتر بازی» خوب نیست). حرف صائب و اصولی که دغدغه ی همه اهالی حوزه فرهنگ می باشد. اما کاش ایشان به مردم استان توضیح می دادند که آیا مدیریت خود ایشان محصول کفتر بازی بود یا خیر؟ اتفاقا همان کفتربازی وسیاست زدگی که ایشان از آن برائت می جویند عامل اصلی انتصاب ایشان به عنوان مدیر در دوره آقای سید محمد حسینی بوده است. همان وزیر محترمی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری، خود و مجموعه ی وزارت تحت مدیریتش بسیج شده بودند تا با حضور در کمپین یکی از نامزدها یعنی آقای جلیلی دوره مدیریتشان را تداوم دهند و از پیروزی دولت تدبیر و امید جلوگیری نمایند و در همین یاسوج و در مصلی شهر یکی از نیروهای وزرات و مسئول دفتر شعر وزرات خانه که دست بر قضا از بچه های همین استان بودند یعنی آقای قادر طراوت پور با چه حرارتی و صدای بلندی شعار پیروزی سر می دادند.
کفتر بازی آقای مدیر تا انتخابات ریاست جمهوری هم ادامه داشت و زمانی  که آقای هاشمی رفسنجانی جهت حضور در انتخابات ثبت نام کرده بود و برخی از بچه های هنرمند قصد فعالیت برای ایشان را داشتند ایشان به آنها پیغام دادند:«که خواب خوش دیدید برای ما هم تعریف کنید».
4.مدیر کل محترم در بخش دیگری از مصاحبه خود ادعا می کنند: «که از آمار دوره ی قبلی تنها دو برگه (A4)  تحویل گرفته اند».
که باید در جواب ایشان به این نکته اشاره کرد که اولا: آمار برای کسی رزومه و گزارش کار نمی شود و اتفاقا همین آمار زدگی آفت فرهنگ و هنر جامعه ما می باشد. و تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ و نامگذاری سال به نام فرهنگ جهادی برای مقابله با همین روش آمار دهی در حوزه فرهنگ می باشد و امروز جامعه نیاز به کیفیت و کار جهادی دارد نه آنکه دو هزار صفحه آمار آماده شود و دنبال پر کردن فرم ارزشیابی برای خود باشیم.
در ثانی سوال پیرامون همین دو هزار صحفه آمار ادعایی می باشد و آن این که آیا در این همه آمار هیچ کار انجام شده ای در شهرستان ها وجود دارد؟ آیا بجز توجه به تئاتر که آنهم محصول حمایت مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی کشور آقای قادر آشنا بوده است خبری از سایر رشته های هنری هم هست؟ آیا در آمار و گزارش کار شما هم کار انجام شده ای برای مردم و جامعه وجود دارد؟ آیا در 38 ماه حضور شما برای شخصیت ها و مفاخر استان از جمله حضرت آیت الله ملک حسینی کاری انجام شده است؟ آیا اثری از تولید کتاب و اثر ارزشمند بویژه در حوزه فرهنگ استان در رزومه ی دوهزار صفحه ای شما وجود دارد؟ و هزاران سوال و پرسش بی پاسخ دیگر.....
5. در این مصاحبه که از ابتدا تا انتها جز مظلوم نمایی چیز دیگری نیست مصاحبه شونده ی محترم ادعاهای زیادی می کند: «برخی که منافع شان به خطر می افتد، صدایشان در می آید»، «مخالفان عملکرد فرهنگی (دلواپسان) موفق نمی شوند»، «برخی فقط منتظر شکست امثال ما هستند»، «کوبیدن قدرت طلبانه دیگران عین نامردی است» و....
قضاوت این گفته ها با خود مردم و هنرمندان خواهد بود و مردم و اهالی هنر و فرهنگ بهتر هر کس دیگری واقعیت های فرهنگی استان و مشکلات موجود را می دانند و شاید بهترین جواب به این صحبت ها «سکوت » باشد. اما آقای مدیر که اتفاقا مدعی نقدپذیری هستند باید بدانند دغدغه های هنرمندان استان قدرت طلبی نیست بلکه نگرانی از آینده هنر و فرهنگ تعطیل شده استان می باشد و ضمنا نگرانی آنها از نوع دلواپسانی نیست که ایشان در جواب «بنر» پاره کردنشان گفتند: «من هم مدیر نبودم با شما همراه می شدم».
امروزه رکود بر فرهنگ استان حاکم شده است و هیچ خبری از تولید و خلاقیت نیست و در حالی که در دوره وزارت آقای جنتی، وزرات بر خلاف دوره قبلی یک وزرات «کاری» می باشد ( آقای کمالوندی خود نیز به کاری بودن وزرات آقای جنتی اشاره داشته اند) ما در فرهنگ و ارشاد استان جز جابجایی  بی حاصل افراد و خط و نشان کشیدن برای مخالفان و ادامه وعده و وعید دادن صرف به هنرمندان و البته حمایت از نورچشمی ها از همان نوعی که حاضرند در جلسات به «شو»های مختلف بلند شوند و داد بزتند: «که ما خود مقصریم نه آقای کمالوندی»، اتفاق خاص دیگری در استان رخ نمی دهد.
با همه این اوصاف مردم و جامعه هنر و فرهنگ استان کماکان به امیدِ تدبیرِ آقای استاندار و اقدام انقلابی ایشان در عرصه فرهنگ و هنر استان نشسته اند.


کد مطلب: 58817

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/58817/نقدی-سخنان-اخیر-کمالوندی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1