کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطلب قدیمی؛باشت تا همیشه مدیون سیدقدرت خواهد بود

27 آبان 1394 ساعت 7:44


بهنام عکاشه
dr-rahmani-aslاستقبال مخاطبین از پیگیری تاریخ سیاسی و اجتماعی منطقه گچساران و باشت موجب شد حزب موتلفه، به عنوان جریانی که همواره یک پای ثابت انتخابات در گچساران بوده است را به عنوان هدف بعدی مصاحبه هایم هدف قرار دهم.
دفتر حزب موتلفه با تابلوی کهنه اش که هنوز در خیابان شهید بلادیان چهره به چهره مردم گچساران دوخته است پذیرای من می شود. اگرچه دوربین مناسبی برای تصویربرداری نداشتم و محیط اطاق هم آنگونه نبود که انتظار بود ولی همانند مصاحبه سیدقدرت این مصاحبه هم می تواند رازهائی از تاریخ سیاسی گچساران بگشاید. انتخاباتی که کمتر کسی باور می کند در اولین دوره اش، آنها که بعدها راست شدند هم از حاج بهرام حمایت کرده اند.
از دکتر رحمانی که با روی گشاده پذیرای من شد سپاسگزارم؛
کبنانیوز؛ دور اول شما از حاج بهرام تاجگردون حمایت کردید.
دکتر رحمانی؛ آقای تاجگردون به عنوان نیروی تاثیرگذار و اصلی در انقلاب بود و قبل از انقلاب با همکاری چند تن از دوستان سیاسی انقلاب را در گچساران هدایت کرده بودند. آن موقع بحث جناح بندی سیاسی مطرح نبود. بحث انقلاب و ضدانقلاب مطرح بود. ایشان به عنوان نیروی برتر و شاخص استان کاندیدای بچه های انقلابی گچساران شد.
کبنانیوز؛ چه شد که انشقاق بوجود آمد؟
دکتر رحمانی؛ بعد از هر انتخابات و پدیده سیاسی، اختلاف سلیقه ها بروز پیدا می کند و منجر به تقسیم بندی جناح ها شد. در نهایت تصمیم بر آن شد که شخص دیگری را در دور دوم کاندیدای خود کنیم.
کبنانیوز؛ می گویند در اویل دهه شصت در هنگام ورود آقای تاجگردون به یکی از روستاها برخوردی با ایشان صورت گرفته است. آیا این اتفاق در پررنگ تر شدن این اختلافات نقش نداشت؟
دکتر رحمانی؛ من تکذیب می کنم. ما چنین چیزی نداشتیم. حالا شاید جوانی بوده یا شغلی می خواسته یا مغرض بوده، این ربطی به جریانات حزبی و انگیزه سیاسی نداشته است.
کبنانیوز؛ آیا اختلافات اینقدر بود که شما به نیروئی که چندان شناختی از او نداشتید رو بیاورید؟
دکتر رحمانی؛ ایشان جزء بچه های سپاه بود و با نیروهای انقلاب هماهنگ بود و به ایشان تکلیف کردند. دوستانی که تمایلی به ادامه نمایندگی حاج بهرام نداشتند به روی آوردند.
کبنانیوز؛ از جریان شما این شخص وارد مجلس می شود و با نظر امام(ره) مخالفت می کند در جریان مک فارلین و ایشان منزوی می شوند. نظرتان چیست؟
دکتر رحمانی؛ حالا یک بحث سیاسی روز خودش بوده است. این دسته بندی ها وجود داشته است.
کبنانیوز؛ یعنی قبول ندارید اشتباه کردید؟
دکتر رحمانی؛ نه از اول انقلاب تا الان هر کسی از رای خود باید دفاع کند و رایش قابل احترام است. در آن روز شرایط ایجاب می کرد که پشت سر آقای نجفی رهنانی باشیم.
کبنانیوز؛ ولی شما چه عقبه ای از ایشان سراغ داشتید و شناخت تان چه بود؟
دکتر رحمانی؛ بالاخره یک سال ایشان در منطقه بود و بدون حساب و کتاب هم نبود. از نظر تقوی و علم شناسایی شده بود و به عامه مردم معرفی شد.
کبنانیوز؛ در دور سوم چه اتفاقی افتاد؟
دکتر رحمانی؛ در این دوره شرایط به گونه ای نبود که مجددا آقای نجفی را مطرح کنیم. کم کم فضای گچساران و استان به سوی قومی و طایفه ای پیش می رفت. آقای بزرگواری هم که طلبه فعال بسیجی بود مطرح شد و او را از جبهه به مسائل سیاسی کشاندند. نزدیک به سی و چندهزار رای هم آورد. در آن دوره آقای کریمیان هم از حوزه کهگیلویه رقیب آقای بزرگواری بودند که رای جناح راست تقسیم شد.
کبنانیوز؛ در دوره چهارم چه اتفاقی افتاد؟
دکتر رحمانی؛ جرقه وحدت در این دوره در گچساران زده شد. به دنبال این بودیم کسی از آن حوزه باشد که امکان رای آوری در این حوزه را هم داشته باشد. جناح راست با محوریت مرحوم نبی زاده جلساتی در گچساران داشتند. با جمع بندی هائی که داشتیم متاسفانه به ائتلاف نرسیدیم و گروهی از آقای بزرگواری حمایت کردند و در نهایت در دور چهارم با اکثریت قاطع، آقای موحد نماینده مجلس شدند.
کبنانیوز؛ در دور پنجم به تدریج بحث نظارت استصوابی مطرح شد.
دکتر رحمانی؛ در انتخابات دور پنجم اکثر نیروهای آقای بزرگواری هم به آقای نبی زاده پیوستند و مردم هم شناخت بیشتری داشتند. آقای بزرگواری هم در صحنه نیامدند. برخی دوستان جریان چپ هم به سراغ آقای محقق رفتند. به دلایلی آقای تاجگردون ردصلاحیت شد و نیروهایش هم به سمت آقای محقق رفتند.
کبنانیوز؛ در دور ششم چه اتفاقاتی افتاد؟
دکتر رحمانی؛ در این دوره دو حوزه کهگیلویه و گچساران از هم جدا شد. جمعی از نیروهای جناح راست در آن زمان ثبت نام کردند که پنج یا شش نفر بودند و آقای تاجگردون هم مطرح بودند.
آقای شریفی هم بود ولی هم جوان بود و هم شناختی از ایشان وجود نداشت. ترک ها هم کاندیدایی داشتند به نام آقای حیدری. نهایتا آقای تاجگردون ۲۶ هزار رای آوردند و آقای نبی زاده ۱۱ هزار رای آوردند و در اصولگرایان اول شدند.
انتخابات به دلایلی که شورای نگهبان اعلام کرد ابطال شد و گچساران به میان دوره ای رفت. در میان دوره ای راست ها روی آقای نبی زاده وحدت کردند و آقای تاجگردون هم دست آقای حاج رحیمی فرماندار فعلی را بالا برد ولی به هر حال مرحوم نبی زاده شناخته شده و توانمندتر بود.
کبنانیوز؛ جریان ابطال انتخابات چگونه بود؟ من خودم شاهد بودم که در وقایع آن دو روز کسانی درخیابان جولان می دادند که اصلا در ستادهای حاج بهرام نبودند. حتی در تجمع آرامی که روبروی فرمانداری وقت صورت گرفت نیز حضور نداشتند. مشخص بود که حاج بهرام تاجگردون و نیروهای چپ که نقش رهبری این جریان را داشتند از این غائله فاصله گرفته بودند و عده ای سوء استفاده می کردند.
دکتر رحمانی؛ تشخیص شورای نگهبان بود. ولی جریانات در انتخابات گچساران به گونه ای است که بزرگان و ریش سفیدان معمولا اوضاع را جمع و جور می کنند.
اوایل صبح حول و حوش ساعت ۱۰-۱۱ مقداری هیجان و غرور و جوانی بر اوضاع حاکم بود و می شد قضیه را مهار کرد ولی این گونه نشد تا این که به سیاهی شب کشیده شد و افراد سوء استفاده گر و ضدانقلاب وارد قضیه شدند. متاسفانه جریانات سیاسی به این موضوع بی توجه بودند و این قضیه بدون مشکل خاصی خاتمه پیدا کرد و این نشانه ای از دموکراتیک بودن جامعه گچساران است. شما در نظر بگیرید در این شهر چندین قوم و طایفه زندگی می کنند.
کبنانیوز؛ باور می کردید آقای ناطق نوری ۷۶ سر یک سفره با خاتمی بنشیند؟
دکتر رحمانی؛ در سیاست فراز و نشیب وجود دارد و طبیعی است. رفتن و آمدن یک فرد از یک جناح تاثیری آنچنانی ندارد. ریزش و رویش در جریانات سیاسی وجود دارد. برخی افراد از آن جریان هم بودند که به این سمت گرایش پیدا کردند.
کبنانیوز؛ در گچساران هم شاهد چنین پدیده ای بوده ایم؟
دکتر رحمانی؛ بله جذب و دفع بوده و خواهد بود. رای های مقطعی هم همیشه بوده است. در دور اول کسانی بودند که با آقای تاجگردون بودند ولی به سمت موحد رفتند. در دور بعدی کسانی بودند که آقای تاجگردون دست آقای محقق و حاج رحیمی را بالا برد هم انتظار داشتند همه به آن سمت بروند. به هر حال اینها رویش بودند.
کبنانیوز؛ خدمات آقای موحد به آن صورت در گچساران نمودی نداشته است یا حداقل جامعه در جریان این نیست. شاید هم بوده و من نمی دانم.
دکتر رحمانی؛ این که نمی شود. این به این معنی است که نظام در این شهر کار نکرده است. به هر حال نظام کار کرد. در روستاها به خصوص خیلی کار شد. ایشان سماجت بیشتری داشت. شاید یک نماینده بیشتر یکی کمتر ولی به هر حال کار در همه دوره ها شده است ولی این کار را نام کرده و فقط افراد برای تسریع کارها پیگیری کرده اند.
کبنانیوز؛ برخی می گویند نگاه بیشتری ایشان به حوزه کهگیلویه داشتند و شاید هم طبیعی بود.
دکتر رحمانی؛ به هر حال محروم تر هست حوزه کهگیلویه. همین الان هم در برخی جاهای آن حوزه مردم با مشک آب می آوردند. این بخشی اش طبیعی است. تا جائی که می دانم در گچساران و باشت خدمات ارزنده ای شد. در کل در جریان راست، رضایتمندی نسبت به عملکرد ایشان وجود داشت؟
کبنانیوز؛ انتخابات دور اول شورای شهر چگونه برگزار شد. ترک ها در آن انتخابات بزرگترین ائتلاف تاریخ سیاسی را در گچساران شکل دادند و پیروز شدند. چیزی که کمتر تکرار شد.
دکتر رحمانی؛ در انتخابات شورای اول بزرگان طوایف کاندیدا شده بودند. شوراها رنگ قومی و منطقه ای دارند و بیش از صد نفر در انتخابات آمدند و افرادی که همه دارای وزن بودند. چون در این شهر هم تنوع قومیت ها و طوایف داشتیم. قشر زیادی از این مربوط به قومیت عظیم تر لر بود و در درجه بعدی قوم قشقائی بود. در آن دوره لرها چندان به قومیت دامن نزدند. حالا ترک ها شعار وحدت قوم قشقائی را دادند و کسی هم ایرادی نگرفت.
بحث وحدت در آن دوره ها برای این بود که تکلیف مردم مشخص شود. به هر حال ترک ها در این دوره موفق شدند و مردم گوش می گرفتند به بزرگان شان. جمع بندی شد و موفقیت هم حاصل شد. از طرفی بزرگان اقوام دیگر نمی خواستند به بحث قومیت وارد شوند. بزرگان شان وارد نشدند که برای مردم و کاندیداها تکلیف نکنند.
علاوه بر این که وجهه خوبی هم نداشت که شورای یکدست در گچساران شکل بگیرد و خودشان هم راضی نبودند ولی شورای بی حاشیه ای بود و خدماتی هم انجام داد.
کبنانیوز؛ مرحوم نبی زاده پاسخگوئی مناسبی به مردم داشت و شاید از مردم دارترین نماینده های گچساران بوده است ولی به لحاظ عمرانی عملکرد ایشان چشم نواز نبود.
دکتر رحمانی؛ باید دید دولت در دست کی بوده و استاندار و مجلس دست کی بوده؟ هیچ مدیرکلی و وزیری و استانداری این جریان را حمایت نمی کرده و ایشان صرف حسن خلق شان برخی کارها را با تعامل پیگیری می کردند. ما هم به عنوان دست اندرکار دفتر امورات مردم را نمی گذاشتیم لنگ شود.
کبنانیوز؛ به نظر می آید تاریخ جریان اصولگرایان گچساران را می توان به دو دوره بعد و قبل از وفات مرحوم نبی زاده تقسیم کرد. بعد از ایشان جریان راست به نوعی دچار سکته می شود و به نظر می آید بعد از فوت ایشان موفقیت چندانی نداشتید.
دکتر رحمانی؛ طبیعی است. قبلش زمینه اختلافات بود و حضور ایشان به تقویت وحدت منجر شد. با مرگ ایشان، اختلافی که در کثرت سلایق در دور ششم شکل گرفته بود باز هم بروز پیدا کرد. جناح رقیب هم کاندیدا نداشتند. اصراری هم بر این نبود. آقای جعفری و حسینی و خورشیدی و خواجه زاده همگی از یک جریان بودند. دلیلی برای میانجیگری نبود. همه این کاندیداها از جریان اصولگرا بودند.
کبنانیوز؛ آقای جعفری در دور بعدی راهی مجلس شد.
دکتر رحمانی؛ ایشان به عنوان یک فرد سمج و پیگیر شناخته می شوند و کتابی را هم تهیه کردند که کمتر نماینده ای این کار را می کرد. اینکه برخی کتاب را از عوامل باخت می دانند، بالاخره بیلان کاری باید منتشر می شد. با حرف شما مخالفم. آن موقع سایتی و رسانه ای نبود. الان خیلی رسانه ها تاثیرگذارند. آن موقع اینطور نبود. به هر حال آقای جعفری برای این کار زحمات زیادی کشیده بود و نتیجه کارهایشان را به مردم گزارش دادند.
کبنانیوز؛ به هر حال نمی توان ارزیابی دقیقی از دوره نمایندگی آقای جعفری داشت چون هم زمان خیلی کم بود و هم ایشان با دولت زاویه نسبی داشتند.
دکتر رحمانی؛ بله زمان کم بود ولی در همین زمان کم هم کارهای خوبی کردند که قابل تقدیر است. خدماتی هم انجام داد.
کبنانیوز؛ برخی به اینکه نمایندگان تلفن شان را پاسخ نمی دهند انتقاد جدی دارند.
دکتر رحمانی؛ این بسیار غلط است. نماینده گاهی در نشستی است. گاهی در صحن است و گاهی مصاحبه می دهد. گاهی در نشستی با وزیری وکیلی حضور دارد. این بی انصافی است که انتظار داشته باشیم نماینده چه سیدقدرت چه جعفری چه تاجگردون باید همیشه جواب بدهد. آنها باید وقت داشته باشند برای شهر برنامه ریزی کنند.
کبنانیوز؛ آقای حسینی را چگونه دیدید؟
دکتر رحمانی؛ ایشان هم کارهای بزرگی کردند. مدیریت استان را به سمت تعادل بردند. پست های مدیرکلی را به بچه های گچساران و باشت داد باشت را شهرستان کردند. به هر حال اعداد و ارقام جمعیت باشت با این حرکت همخوانی نداشت.
سابقه باشت به لحاظ تعداد ادارات و مغازه ها بیشتر از گچساران بوده است. اگر به جای گچساران، باشت در زمان قدیم شهرستان می شد، شرایط کنونی گچساران را داشت. به هر حال این زمینه ها در زمان سیدقدرت بوجود آمد و باید مردم باشت اول مدیون نظام جمهوری اسلامی باشند و پس از آن پیگیری ها و نفوذ کلام سید قدرت حسینی. آنها برای همیشه مدیون سیدقدرت هستند.
کبنانیوز؛ در موتلفه این سیاست وجود دارد که هر دوره از یکی در این حوزه حمایت می کند؟
دکتر رحمانی؛ ما به تنهائی تصمیم نمی گیریم. مجموعه اصولگراها، ائتلاف چهارده گانه اند که تصمیم می گیرند ولی ما در موتلفه همیشه خود را سنگ زیرین آسیاب می دانیم. زمینه هائی از ارزیابی های هیئت های استانی به تهران داده می شود و تصمیم گیری می شود. در انتخاباتی که آقای جعفری قبول شد از کسی حمایت نکردیم.
در دور بعد اطلاعات و ارقام شهرستان به تهران داده شد و تصمیم بر این شد که آقای سیدقدرت حسینی حمایت شود. در دوره قبل تصمیم بر این شد که از آقای جعفری حمایت شود ولی با پیگیری آقای حسینی و جمعی از تصمیم گیران و برای اینکه اختلافی بوجود نیاید نهایتا مقرر شد کسی را اعلام نکنیم و نیروها آزاد باشند.
از طرفی آقای اسماعیلی هم از این طیف وارد انتخابات شده بود و آقای فولادی هم کاندیدا بودند. به هر حال رای اصولگرایان پخش شد و آقای تاجگردون رای آورد.
کبنانیوز؛ سال ۱۳۹۴ هم روزهای سختی پیش رو دارید؟ و نظرتان راجع به عملکرد آقای تاجگردون چیست؟
دکتر رحمانی؛...
ادامه این مصاحبه را در روزهای آینده بخوانید...


کد مطلب: 58020

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/58020/مطلب-قدیمی-باشت-همیشه-مدیون-سیدقدرت-خواهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1