کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ربع قرن رقابت تاریخی موحد با تاجگردون ها

11 آبان 1394 ساعت 19:33


بهنام عکاشه(این مطلب در اَمرداد ۱۳۹۳ نگاشته شده است)
movahed-tajgardounhaقفس افسانه ای شاید پررنگ ترین خاطره ای باشد که مردم گچساران از موحد در انتخابات مجلس چهارم به یاد دارند.
همان قفسی که هنگامی که مردم در خیابان بشارت منتظر ورود سیدمحمد موحد بودند به یکباره باز شد و او با هیمنه ای وصف ناپذیر سخنرانی اش را آغاز کرد.
مردم که برای دیدن تعدادشان پشت سر را نگاه می کردند ناگاه با نهیب او روبرو شدند که:«به پشت سر نگاه نکنید. همه با ما هستند» و همین یک جمله کافی بود تا حاضرین در خیابان بشارت را مجاب کند در مقابل حاج بهرام تاجگردون به او رای بدهند و اینچنین نیز شد.
آن سخنرانی یکی از شلوغ ترین سخنرانی های تاریخ سیاسی گچساران شد و فقط می توان سخنرانی تاریخی حاج بهرام در بهمن ۱۳۷۸ را شلوغ تر از آن دانست.
تعداد زیادی از مردم در راهپیمائی آن روز چهره ای ناآشنا برای گچسارانی ها داشتند و نتایج صندوق ها پس از آن نشان داد موحد در گچساران و باشت آنگونه که در سخنرانی اش نشان داده موفق نبوده است و بزرگواری از او نسبتا برتر جلوه داده است.
اما با رای انبوه او در کهگیلویه، مرد افسانه ای که بعدا مردم استان او را سناتور نامیدند موفق شد به مجلس برود و او ربع قرن روی صندلی سرخ و سبز مجلس از حوزه های مختلف تکیه دهد.
جدال دیدنی حاج بهرام و موحد در آن سال یکی از پرهیجان ترین مبارزات سیاسی در تاریخ گچساران و استان می باشد.
شاید پرانتقادترین تاجگردون تاریخ، بهتر از این نمی توانست نتیجه بگیرد. اسطوره اصلاح طلبان گچساران و کهگیلویه در میان مردان انتخاباتی آن سال ها تنها کسی بود که می توانست ادعا کند که در دهه پنجاه، نقش بی بدیلی در انقلاب اسلامی ایران داشته است.
او به طرزی باورنکردنی در انتخابات دوره دوم مجلس به نجفی رهنانی که طلبه ای خوشنام، شاغل در سپاه گچساران بود بازی را واگذار کرده بود و او که نمی توانست چنین شکستی را تحمل کند هچنان سکان اجرائی گچساران و حتی کهگیلویه را در دست داشت و به انتخاب فرماندارانی مطابق میلش دست می زد.
چپ های گچساران شکست از نجفی را به دست های پشت پرده نسبت می دهند ولی برای شکست از موحد هیچ گاه اِن قُلتی نیاوردند و این گونه بود که بزرگترین شکست چپ ها شکل گرفت و انگار سرنوشت اینچنین بود که تاجگردون باز هم از یک روحانی شکست بخورد.
اما این شکست مقدمه ای شد برای کادرسازی در آینده و ردصلاحیت حاج بهرام در دوره پنجم بیشترین کمک را به مردی کرد که بیش از همه چپ می زد.
انگار او عادت داشت ساز چپ بزند. حاج بهرام در آن دوره با انتخابی نامطمئن و نومیدکننده از محقق حمایت کرد ولی او با سخنرانی کم رمق در گچساران نشان داد که زنان و مردان شهر فقط برای سخنرانی های او کل و گاله می زنند.
و اینچنین موحد توانست محقق را هم که به پشتوانه حاج بهرام در انتخابات حضور داشت شکست دهد تا دومین ناکامی تاجگردون ها در برابر روحانی دهدشتی رقم بخورد.
اما چهارسال بعد در حالی که موحد در حوزه کهگیلویه توانسته بود منطقیان و لاهوتی را که یاران قدیمی حاج بهرام بودند شکست داده و برای بار سوم به مجلس راه یابد، در گچساران تراژدی انتخابات ششم در گچساران در حال شکل گرفتن بود.
واقع این است که حاج بهرام توانسته بود در روز چهارشنبه تاریخی در گچساران و سخنرانی معروف خود گوی رقابت را از لیدر اصلی موحد در گچساران برباید و با اختلافی بحث برانگیز انتخابات را به نام خود به پایان برساند.
این گونه به نظر می رسید که تاجگردون انتقام دو دوره پیشین را از یاران موحد گرفته اما شورای نگهبان با گزارش هائی که از گچساران به دستش رسیده بود این انتخابات را باطل کرد و اتفاقات در گچساران به نقطه خطرناک رسیده بود که با ترور سعید حجاریان مغز اصلاحات و وضعیت خاص کشور در اسفند ۱۳۷۸ گچساران و باشت به یکباره آرام شد.
یک بار دیگر یاران موحد توانسته بودند جلوی تاجگردون قد علم نمایند و این بار مرحوم نبی زاده که موفق شده بود لقب اسطوره اصولگرایان را برای خود تثبیت نماید این کار را کرده بود.
او تنها کسی است که از وقتی کهگیلویه از حوزه گچساران جدا شد دو بار به مجلس راه یافت ولی بیماری ناگهانی و تقارن نمایندگی او با قدرت گیری دوم خردادی ها این مرد با نفوذ را آنچنان که مورد انتظار بود بر اوضاع مسلط نکرد.
او از چنان اتوریته ای برخوردار بود که یک دهه پس از مرگش، اصولگرایان هنوز حسرت رهبری او را می خورند و مشکلات این سال های آنها در وحدت شان، به فقدان کاریزمای او در راست ها بازمی گردد.
اما در دور بعد که حاج بهرام ردصلاحیت شده بود او با انتخاب یکی از اصلاح طلبان(از میان حاج رحیمی و رهام عبدی پور) نتوانست جلوی یاران موحد تاب بیاورد و با اختلافی اندک بازی را به همفکران موحد واگذارد.
این انتخابات مانند پتکی بود که بر سر اصلاح طلبان کوبیده شد و آنها نتوانستند تا سال ها در عرصه انتخابات حتی به مبارزه پایاپای دست بزنند و در سه انتخابات پیاپی، اصولگرایان به رهبری نبی زاده، علیمراد جعفری و سیدقدرت حسینی توانستند شگست هایی سنگین و آسان، به یاران حاج بهرام تاجگردون(حاج رحیمی، شهرام شریفی و غلامرضا تاجگردون) تحمیل کنند.
این روند تا انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ ادامه داشت تا اینکه غلامرضا تاجگردون با قدرت طلسم را شکست و بعد از ۲۰ سال که مجلس در قبضه اصولگرایان گچساران بود، اصلاح طلبان رابه این مسند برساند.
اما ورود غلامرضا تاجگردون به عرصه سیاسی گچساران همزمان با محو موحد از کهگیلویه بود و این تاجگردون نتوانسته است در یک رقابت پایاپای با او شرکت کند.
اگرچه مدت زیادی تا شروع مبازرات انتخاباتی ۱۳۹۴ باقی مانده ولی شاید بتوان حدس زد تاجگردون ها این بار احتمالا با توان بیشتری نسبت به دو دوره دوم و چهارم پا به عرصه رقابت ها می گذارند.
واقع این است که انتقادات معمول در دور بعد از پیروزی تاجگردون ها در مجلس(دوره های دوم و چهارم) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. البته اینکه این موج نسبی رضایتمندی تا زمان انتخابات ادامه داشته باشد بستگی به رفتارهای سیاسی تاجگردون در یک سال آینده خواهد داشت.
اما رقبای وی در انتخاب گزینه نهائی مردد مانده اند. لیست بلندبالای گزینه ها بر روی میز اصولگرایان است و آنها فعلا همه گزینه ها را در نظر داشته و سیاست شان وحدت و نگه داشتن گزینه ها دور میز است.
یکی از گزینه هائی که این روزها بر روی آن تمرکز زیادی صورت گرفته است موحد است و بیشتر از همه گزینه های بیرونی روی آن بحث است.
گزینه های داخلی که همان فولادی، جعفری و سیدقدرت هستند بر روی یک گزینه مورد تفاهم هنوز به نتیجه ای نرسیده اند و در واقع بر روی گزینه بحثی صورت نگرفته است.
جشن ساز، صابری، موحد نام هائی هستند که در لایه های اجتماعی درباره شان صحبت می شود. میان اینها آنکه نامش بیش از دیگران زمزمه می شود موحد است و هنوز در سطح سران درباره او اظهارنظری صورت نگرفته است.
موحد که در انتخابات گذشته با حکم شورای نگهبان موفق نشد در رقابت با بزرگواری حاضر شود ولی مشخص نیست که امسال نیز پشت درهای بسته انتخابات بماند.
این بزرگترین مشکل دوستان موحد است. عدم اطمینان به تائید صلاحیت او بزرگترین نگرانی دوستان او در گچساران و دهدشت است.
شاید عدم حضور او در کهگیلویه و کاهش نگرانی های اجتماعی بتواند گرهی از این مشکل بگشاید ولی این فقط در حد گمانه است که یاران او در گچساران مطرح می کنند.
واقع این است که همانقدر که او توان داشت در سخنرانی معروفش در گچساران، این شهر را پر از چهره های ناآشنا کند در انتخابات آینده هم شاید بتواند این کار را انجام دهد.
موحد تاکنون در برابر تاجگردون ها و هیچ رقیبی شکست نخورده است و نمی خواهد این اعتبار تاریخی با یک شکست تاریخی خدشه دار شود و برای همیشه از عرصه سیاسی استان بیرن برود.
او مردی است که نامش با برد در انتخابات عجین شده است و یک باخت می تواند تمام اعتبار چندین ساله اش را زیر سوال ببرد.
رقیب او تاجگردون ها هستند. اگرچه آنها شکست را در دوره های مختلفی تجربه کرده اند ولی احتمالا این بار با همه ادوار گذشته مجلس فرق داشته باشد.
تاجگردون توانسته قشر رای دهنده بی تفاوت را با خود همراه نماید. طبقه متوسط شهری با پیوستن به تاجگردون می توانند بزرگترین برگ برنده او در رویاروئی احتمالی با موحد باشند.
هرچند هنوز ارتش بیکاران بزگترین مانع او در انتخابات آینده می باشند. او تا کنون موفق شده از رویاروئی با این ارتش قدرتمند بدون رهبر دوری کند ولی معلوم نیست اگر کسی بتواند پیشاپیش این گروه حرکت کند تاجگردون موفق باشد.
موحد با شگرد کار شخصی می تواند بخش مهمی از آرای تاجگردون را به سبد خود واریز نماید اما معلوم نیست این هم بتواند موحد را در رویاروئی تاریخی با تاجگردون موفق کند.
او در تنها رقابت رودررو با تاجگردون ها در سال ۱۳۷۰ که همانا حاج بهرام در بدترین شرایط سیاسی به سر می برد نتوانست در گچساران و باشت کاری از پیش ببرد.
برخی اصولگرایان حامی موحد می گویند در آن سال فقط گروه کمی از راست های گچساران به رهبری نبی زاده گرد موحد بودند و بقیه که بخش اعظمی از اصولگرایان گچساران بودند بزرگواری را دوره کرده بودند و این را دلیلی بر ناکامی موحد در گچساران و باشت می دانند.
تاجگردون با اعتماد به نفس مدیریت گچساران را به دست گرفته است و موحد در بهترین حالت حتی نمی داند می تواند بازی کند یا نه. شاید هم او در آخرین دقایق بازی بتواند ذخیره استراتژیکی برای اصولگرایان شود.
موحد ۲۰ سال پیش توانست از قفس افسانه ای بیرون بیاید و برای مردم گچساران دست تکان دهد. این بار ولی آیا می تواند در مقابل چشم تاجگردون ها از قفسی که برای او درست کرده اند بیرون آمده و در رقابتی که مردم کهگیلویه به کمکش نمی آیند موفق باشد؟
به پاسخ همه این سوالات در زمستان ۱۳۹۴ خواهیم رسید.


کد مطلب: 57600

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/57600/ربع-قرن-رقابت-تاریخی-موحد-تاجگردون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1