کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

منطقه ویژه؛ لیشتر بهترین گزینه و امامزاده جعفر حذف شد

26 تير 1393 ساعت 10:06


khadmiاستاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مهم منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران با لحاظ شدن تمام جوانب امر و کار کارشناسی دقیق و اصولی اجرا شود.
سید موسی خادمی عصر چهارشنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران افزود: در این صورت میزان بازدهی و سوددهی طرح افزایش یافته و از بروز هرگونه مشکل احتمالی در آینده ممانعت خواهد شد.
وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران جزو طرح های مهم صنعتی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بوده و تلاش متولیان امر برای شتاب بخشی در اجرای آن ضروری است.
خادمی اظهار کرد: طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران جزو هفت منطقه مورد تصویب دولت است که باید در نقاط مختلف کشور اجرا شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: مناطق ویژه اقتصادی از عوامل مهم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستنذ و منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران نیز از این قاعده کلی مستثنی نخواهد بود.
داریوش دیودیده افزود: مسوولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به طور جدی به دنبال جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستند ولی ممکن است برخی قوانین موجود در زمینه سرمایه گذاری با یکدیگر تعارض داشته یا تامین کننده نیازها و انتظارات سرمایه گذاران نباشد که با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران این مشکل اساسی تا حدودی برطرف می شود.
وی بیان کرد: در مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران تا حد قابل ملاحظه ای به انتظارات سرمایه گذاران داخلی و خارجی پاسخ داده شده و در گیرودار برخی محدودیت ها و بروکراسی اداری قرار نمی گیرند.
دیودیده اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی برای اهداف خاصی تصویب و ایجاد می شوند و در آنها صنایع متعدد و مرتبط با یکدیگر راه اندازی شده و فعالیت های مشترک اقتصادی به وجود می آید.
وی عنوان کرد: در اینگونه مناطق از جمله منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران علاوه بر کاهش هزینه های اجرای طرح های اقتصادی، صنعتی و معدنی می توان زیرساخت های مورد نیاز را نیز به نحو مطلوبتر و آسانتری تامین کرد.
دیودیده ابراز داشت: مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران یک قطب برجسته صنعتی، معدنی و تجاری بوده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند دسترسی مطمئن تری به آن داشته باشند.
وی افزود: قرارداد مطالعاتی و پژوهشی مکان یابی اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران اسفندماه 92 بین سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج با اعتباری افزون بر 250 میلیون ریال منعقد شد.
دیودیده گفت: زمین مورد نیاز برای اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران بیش از 500 هکتار است.
مجری مکان یابی طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران، کارشناس ارشد رشته زمین شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج نیز در این نشست، گفت: منطقه ویزه اقتصادی محدوده حراست شده بتدری یا غیربندری است که از شمول برخی قوانین عمومی کشور خارج بوده و با استفاده از مزایایی شامل بخشودگی های مالیاتی، عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به توسعه اقتصادی کمک می کند.
احسان عزیزی افزود: مناطق ویژه اقتصادی دارای رویکردهای خاصی بوده و در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه جدی قرار دارند.
وی بیان کرد: وجود ظرفیت های چشمگیر نفت و گاز در کهگیلویه و بویراحمد، قرار داشتن 13 میدان نفتی با میزان ذخیره نفت خام حدود 126 میلیارد بشکه در این استان که 29 درصد نفت خام کشور را شامل شده و پس از استان خوزستان مقام دوم را دارد ضرورت اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی را در گچساران صدچندان می کند.
عزیزی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای توانمندی قابل توجهی در عرصه نفت و گاز است و بر اساس گزارش های رسیده روزانه حدود 750 هزار بشکه نفت از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تولید می شود.
وی عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران دارای آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی متعددی است که از مهمترین آنها می توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش میزان رفاه عمومی در این شهرستان اشاره کرد.
عزیزی ابراز داشت: مطالعات مکان یابی این منطقه باید بر اساس روش های روز دنیا باشد زیرا در غیر اینصورت منجر به رکود و تعطیلی آن شده و اهداف مورد نظر اجرای آن تحقق نمی یابد.
وی افزود: 17 ملاک علمی و کارشناسی شده برای مکان یابی اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران لحاظ شده که مهمترین آنها شامل وجود زیرساخت ها، نرخ و شیب زمین، میزان بارش سالانه، سطح آب زیرزمینی، میزان زلزله خیزی و دسترسی یه آب مورد نیاز، راه های اصلی و بنادر جنوبی کشور از جمله بندر دیلم است.
عزیزی گفت: در این نشست سه منطقه دشت لیشتر، بلیسک و دشت امام‌زاده جعفر به عنوان سه منطقه مد نظر بود که با توجه به وضعیت زلزله‌خیزی، نزدیکی به دریا، وجود خدمات آب و گاز و برق و جاده دسترسی و ارزانی و چندین شاخصه دیگر دشت لیشتر به عنوان بهترین نقطه طبق پژوهش‌ها مطرح شد و مقرر شد منطقه امامزاده جعفر بنا به دلایل متعدد از جمله وجود معارضان اجتماعی از اولویت های مورد نظر برای اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نفت، گاز و پتروشیمی گچساران خارج شده و منطقه دیگری به جای آن از سوی مشاور طرح مورد بررسی قرار گیرد./ایرنا و فارس


کد مطلب: 55785

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/55785/منطقه-ویژه-لیشتر-بهترین-گزینه-امامزاده-جعفر-حذف

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1