کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دفاع‌ رضا توفیقی از موسی خادمی/ استاندار را درک کنید

27 خرداد 1393 ساعت 19:53




در چند روز گذشته در سایت‌ها و محفل‌های برخی سیاسیون داعیه‌دار کاندیدا شدن در مجلس شورای اسلامی از هر دو طیف، برخی منصوبین به اصلاح‌طلبی و البته در مصاحبه‌های نماینده مردم کهگیلویه، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی از مدیریت سید موسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است که بدون قضاوت در مورد خوب و بد این تحرکات به سراغ یکی از بزرگان جریان اصلاح‌طلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا نظرات او را در این زمینه جویا شویم.reza

در این مصاحبه که برای آنجام آن چند روز تلاش کردیم، بعد از ورود به اتاق مهجور و مظلوم آقای رضاتوفیقی، محور مصاحبه در سه مبحث شرایط حاکم بر دولت تدبیر و امید، وضعیت استانداری کهگیلویه و بویراحمد و برخی مسائل متفرقه مانند لغو کنسرت‌های اخیر موسیقی در این استان قرار داده شد و در این سه حوزه سوالاتی از وی پرسیده شد که در این شماره به موضوع استاندار کهگیلویه و بویراحمد اشاره می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی  ابتکارجنوب با رضا توفیقی در پاسخ به سوالات مطرح شده است.

وی  در مورد وضعیت سیاسی این استان و برخی تحرکات علیه استاندار بومی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: هیچ تحرک سازمان یافته و منسجمی علیه استاندار شکل نگرفته و اگر دغدغه و اعتراضی هست موردی و شخصی است؛ اگر چیزی جز این است اطلاعی از آن ندارم.

موضع اصلاح‌طلبان چه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و چه بعد از آن حمایت از آقای روحانی بود و اکنون نیز در استان‌ها حمایت از نمایندگان دولت در دستور کار اصلاح‌طلبان است.

فضای تنفس در برخی ادارات باز شده است

مهمترین نگرانی‌ها در مورد انتصابات است که باید بگویم در استان ما به نسبت سایر استان‌ها، کمیت تغییرات و انصابات بد نبوده ولی در کیفیت آنها انتقاد داریم و برخی انتصابات مورد نظر مجموعه اصلاح‌طلبان نیست اما این بدین معنی نیست که نیمه خالی لیوان را ببینیم و مدیری را مطلق تایید کرد و یا مطلقا رد کرد؛ باید دید استاندار فعلی و مدیران فعلی به نسبت استانداران و مدیران قبلی عملکرد مثبت‌تری دارند یا نه؟ و آقای استاندار نماینده چه دولتی است و چه مجلسی بر سر کار هست و فضای کلی حاکم بر کشور چگونه است؟

باید به این موضوع توجه کنیم که در اداراتی که تغییر اتفاق افتاد، در راه و شهرسازی، دانشگاه یاسوج، علوم پزشکی، شهرک‌های صنعتی، آب و فاضلاب‌ها و نمونه‌های دیگر، آیا خود کارکنان و مراجعین آن ادارات تغییر را احساس نمی‌کنند؟ آرامش و امنیت بیشتری دارند؟ نفسشان باز شده؟ بله اینگونه شده و باید قدر این فضای جدید را دانست و شکرگذار این اقدامات باشیم.

اتهام طایفه‌گرایی خادمی را پررنگ نمی‌دانم

بالاخره اینکه برخی این ور و آن ور می‌گویند طایفه‌گرایی شده، ضمن اینکه من این ایراد را خیلی پر رنگ نمی‌دانم ولی باید گفت: کی در این استان طایفه‌گرا نبوده؟ کی شهرستان‌گرا نبوده؟ ما جریان محور در استان کم داریم و غالبا یا کاندیدا محورند یا شهرستان محور و گرایش طایفه‌ای دارند ولی این گرایشات طایفه‌ای و شهرستان محوری را در تیم جدید مدیریتی استانداری غلیظ نمی‌بینم که لازم باشد از رسانه فریاد زد و یک مجموعه پر تلاش را تخطئه کرد و تخریب.

به شدت مخالف شهرستان گرایی و شهرستان محوری هستم و این گونه نگرش‌ها  را بر نمی‌تابم و مایلم بعد از خدا و دین محوری، جریان محور باشیم و اصلاح‌طلبان نیز باید در طول خدامحوری، جریان محور و اصلاحات محور باشند در غیر این صورت هر کسی چه استاندار چه نماینده و چه مدیر و اشخاص حقیقی غیر از این فکر کند، چه ملا باشد چه مکلا،  دچار واپس‌گرایی شده است.

جهت‌گیری برخی انتصابات درست نبود

پس با قاطعیت می‌گویم که این دولت را باید حمایت کرد و نماینده این دولت در استان نیز نباید تضعیف و تخطئه شودعلاوه بر این مدیرانی که خوب عمل می‌کنند نباید تضعیف شوند. اگر چه جهت‌گیری برخی انتصابات را مناسب نمی‌بینم ولی در کلیت نباید استاندار را تضعیف و تخطئه کنیم؛ ما در شرایط خاصی هستیم و اصلاح‌طلبان باید سطح انتظارات و توقعات خود را کاهش دهند و این انتظارات را به تناسب دولت انتخابی، وزیر کشور و مجلس اصولگرا تنظیم کنند و واقعیات را ببیننند.

معتقد نیستم به اینکه منتظر آرمانی عمل کردن باشیم اگر چه خوب است ولی واقعیت‌ها را دیدن و واقع‌گرایی بسیار لازم هست در این شرایط و این دولت و این مجلس و این دستگاه‌های فرهنگی حاکم، کار کردن به همین راحتی نیست؛ شعار دادن بسیار راحت است، من هم می‌توانم شعار دهم ولی وقتی به میدان اجرا برویم خواهیم دید تا چه اندازه موانع وجود دارد؟

استاندار را هم درک کنید هم نقد کنید ولی تضعیف نه

در همین استان کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان مجلس خودشان برای آمدن آقای خادمی توافق کردند و اکنون باید خودشان دفاع کنند ولی می‌بینیم که هر کدام مطالبات و خواسته‌های خود را دارند و جریانات، افراد، گروه‌ها، کاندیداهای گذشته و آینده و کاندیداهای احتمالی هر کدام مطالبات خاص خود و مجموعه خود را دارند؛ حال با این همه پیچیدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقعا مدیریت سخت است؛ کمتر استانی وجود دارد که شرایط این استان و پیچیدگی‌اش را داشته باشد؛ برای همین است که آقای صوفی، استاندار اسبق این استان گفته است که هر مدیری یکسال در این استان دوام آورد، مدیر خوبی است.

معتقدم استاندار و مدیران انتصابی در این استان را باید هم درک کرد و هم نقد؛ آقای استاندار را باید نقد کرد ولی نقدها باید متناسب با واقعیت‌ها و شرایط و اوضاع و احوال باشد؛ خود من هم نقد دارم دوستان دیگری هم نقد دارند ولی این نقدها را نباید رسانه‌ای کرد و به فضای عمومی جامعه کشاند.

خوب می‌بینیم یک نماینده مجلس مطالبات و انتظاراتی دارد که می‌آید و استاندار را نقد می‌کند، می‌خواهد استاندار و مدیران ارشد طبق نظر او عمل کنند، بالاخره این نماینده خواسته‌های خاص خود را دارد ولی نحوه نقد بسیار مهم است باید دقت و انصاف را به خرج دهیم.

همه معترضین بگویند چه گزینه‌هایی را برای مسئولیت به خادمی پیشنهاد دادند؟

کسی که طایفه‌گرایی را در مجموعه استانداری مورد انتقاد قرار می‌دهد دیگر خودش نباید طایفه‌گرا باشد و کسی که به انتصابات ایراد می‌گیرد باید پیشنهاد داشته باشد و ببیند چه کسی را برای فلان مسئولیت پیشنهاد دارند و یا پیشنهاد دادند؟ همه کسانی که امروز به انتصابات نقد دارند باید این را بگویند چه کسانی را برای مسئولیت گرفتن معرفی کردند؟

جمعی از اصلاح‌طلبان مقیم یاسوج پیشنهادات و گزینه‌هایی برای انتصاب مدیران به آقای استاندار دادند، ولی بخش کمی از انها عملی شدند اما این اصلاح‌طلبان تحمل کردند و هیچ‌گاه نیامدند و در رسانه‌ها تخطئه کنند و بگویند کلا این استاندار و این دولت را قبول نداریم چرا که باید شرایط کلی کشور را هم دید.

برخی انتقادات از خادمی، غرض‌ورزی است/ قبول ندارم

بسیاری از حملات به دولت در کشور سازماندهی شده است و برخی انتقاداتی که در استان به آقای خادمی گفته می‌شود، پشت آن غرض‌ورزی است اگر چه برخی انتقاداتی که در رسانه‌ها به آن اشاره نشده به او وارد است ولی مسائلی و انتقاداتی که تاکنون گفته شده را وارد نمی‌دانم.

باید این را بگویم که در سطح کشور تخریب و تضعیف دولت با اهدافی چون عدم موفقیت در مذاکرات هسته‌ای، عدم رای آوردن اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و این آرزو که در انتخابات چهار سال دوم ریاست‌جمهوری، آقای روحانی را به شکست بکشانند، انجام می‌شود ولی که اگر ادامه یابد، رای آوردن روحانی و اصلاح‌طلبان دشوار می‌شود.

من همه اصولگرایان را نمی‌گویم ولی برخی از انها واقعا می‌خواهند دولت را زمین بزنند که امید است با حمایت مردم و آن بخش از اصولگرایان معتدل، دولت زمین نخورد.

همه مشکلات و توقعات یک شبه برآورده نمی‌شود

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم باید با شرایط موجود که ناشی از شرایط دولت است، ساخت و نباید به استاندار حمله کرد و یکسره همه مدیران استان را تخریب کرد؛ بالاخره استانداری آمده با همه این مشکلات، نبودن بودجه؛ خالی بودن کیسه، تعطیل شدن استخدام، پروژه‌های نیمه‌تمام، مطالبات مردم، مطالبات پیمانکاران، مطالبات اصلاح‌طلبان و مشکلات زیاد دیگری که انباشته شده و مدیرانی که آمدند نمی‌توانند یک شبه همه این‌ها را پاسخ دهند گرچه باز هم تاکید می‌کنم جهت‌گیری‌ها در برخی موارد سیاسی قابل دفاع نیست.

اصلاح‌طلبان انتقادات خود را به سطح جامعه نکشانند

در این شرایط انتظار می‌رود، اصلاح‌طلبان حداقل انتقادات خود را خصوصی منتقل کنند و این تنش‌های جزئی را به سطح جامعه نکشانند و اصولگرایان نیز انصاف به خرج دهند و نگاهی به هشت سال گذشته بیندازند؛ چقدر استخدام بی‌رویه و بدوم ملاک و معیار کردند و همان استخدامی‌ها اکنون در جای اصلی خود نیستند؛ چقدر امتیازات نابجا دادند؟ یکی از دوستان ما به شوخی می‌گفت در دولت قبل حتی به محل گدایی یک گدای اصلاح‌طلب گیر دادند و آن محل را به یک گدای اصولگرا دادند!

البته وقتی دولت و مجلس دست اصولگرایان بود این حق آنها بود که مدیران از خودشان باشد؛ ما همیشه گفتیم مدیران، فرماندران و بخشداران باید با دولت هماهنگ و همسو باشد اگر چه اصول آن این است که پست‌های سیاسی فقط با تغییر دولت‌ها باید عوض شود ولی در کشور ما اینگونه است و مدیریت‌ها سیاسی هستند؛ اصولگرایان وقتی نوبتشان بود همه را جارو کردند و همه این را دیدند ولی در این دولت وقتی یک مدیر در یک شهرستان عوض می‌شود داد و فریاد می‌کنند که وای مسلمانی نیست!

اصولگرایان می‌خواهند در این دولت هم همه‌کاره باشند

اعتدال به معنی این نیست که همان مدیران قبلی سر کار باشند ضمن اینکه همه شعارهای دولت زیر مجموعه اصلاح‌طلبی تعریف شد و اعتدال جزئی از اصلاح‌طلبی است؛ اصولگرایان دولت را به دست گرفتند و تندروترین‌ها را بر سر کار آوردند حالا می‌گویند اصلاح‌طلبان نباشند چون هر اصلاح‌طلبی افراطی است! خیر چنین چیزی نیست و اصلاح‌طلبان همانند اصولگرایان یک طیف هستند.

اصولگرایان به این دولت رای ندادند و اگر دادند قابل اشاره نیست ولی می‌خواهند در این دولت هم همه کاره باشند؟ نمی‌شود چنین چیزی.

سطح انتظارات از خادمی، واقع‌بینانه نباشد بی‌انصافی کردیم

ولی از سوی دیگر باید وعده‌های دولت در وفاق ملی را درک کنیم و با توجه به شرایط کلی کشور از نماینده دولت در این استان توقع داشته باشین نه حالت آرمانی.

اصلاح‌طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد همانند کشور و عمده استان‌ها حضور کم‌رنگی در دولت دارند و آنچه اکنون در استان ما در حوزه انتصابات وجود دارد نمونه‌ای است از انچه که در هیئت دولت هست نه چیز جدیدی که استاندار آن را ابداع کرده باشد.

سطح انتظار ما از مدیران ارشد این استان باید به اندازه امکان و شرایط و واقعیات باشد که اگر غیر از این باشد دچار بی‌انصافی شدیم.

حامیان استاندار امروز منتقد او شدند

باید این را تاکید کنم که نمایندگان مجلسی که در این استان در امدن آقای خادمی نقش داشتند الان دیگر خودشان که نباید نقد کنند بلکه باید حمایت و کمک کنند و اگر ایرادی وجود دارد آن را خصوصی انتقال دهند و کارها را به رسانه‌ها نکشانند.

این نمایندگان منتقد و ناراضی، ما را مجبور نکنند در مورد هشت سال گذشته حرف بزنیم، پرونده‌ها را دربیاوریم و عملکردها را بررسی کنیم؛ قرار بود با تشکیل این دولت و به تبع آن در استان‌ها یک وفاق ملی ایجاد شود برای حل مشکلات عدیده داخلی و بین‌المللی؛ جناح‌ها و گروه‌ها با هم کنار بیایند نه اینکه با کوچکترین عزل و نصبی برآشفته شویم و همه چیز را تخطئه کنیم و فضای کار و تلاش برای توسعه این استان را ملتهب کنیم.

این‌ها به جای انتقاد باید استاندار را حمایت کنند نه اینکه خودشان تخطئه کنند و حتی اتهام و برچسب بزنند.

سهم اصولگرایان و انتظارات اصلاح‌طلبان هر دو زیاد است

اصولگرایان نیز نباید ناراضی باشند چرا که هشت سال مملکت در اختیارشان بود و من نمی‌گویم صدا و سیما، قوه قضائیه، هیئت نظارت و این‌ها، همین دولت را می‌گویم همچنان اصولگرایان قدرت اصلی را دارند؛ در همین استان وضع همین گونه است هنوز در بسیاری از شهرستان‌های ما تغییر خاصی اصلا نداشتیم و همان مدیران قبلی بر سر کار هستند، آنها باید راضی باشند این اصلاح طلبان هستند که باید ناراضی باشند هر چند همواره گفتم که باید انتظارات خود را کاهش دهند؛ آنها فکر می‌کردند هشت سال گذشته مال آقایان اصولگرا بوده حالا نوبت ما است که بعد از این همه فشار یک نفسی بکشند.

ولی سطح انتظارات اصلاح‌طلبان بسیار با واقعیات فاصله دارد و آنها فکر می‌کنند دوم خرداد دیگری رقم خورده ولی دوم خرداد با 24 خرداد متفاوت است.

در این استان باید به تغییرات جزئی راضی باشیم و از سوی دیگر نباید اینگونه باشد که هر کدام از ما پست و مسئولیتی گرفتیم مداحی کنیم و اگر نگرفتیم شروع کنیم به تخطئه و تخریب.

به هیچ وجه رد نمیکنم که در میان اصلاح طلبان و اصولگرایان افرادی هستند که مطالبات آنها بر مبنای منافع شخصی است و این قابل انکار نیست ولی نباید در بین هر دو جناح جمعیت عظیم فرصت‌طلبان را فراموش کنیم، که در هر دولتی می‌خواهند سهم داشته باشند؛ فرصت طلبانی که البته در میان اصولگرایان امکان نفوذ کمتری دارند و کمتر می‌توانند از اصولگرایان امتیاز بگیرند ولی از اصلاح طلبان به مراتب بیشتر امتیاز می‌گیرند.

ایجاد تعادل در میان این همه خواسته و تنوع سلایق کار راحتی نیست

این همه توقع کاندیدا و سلایق و جریانات و تعدد و تنوع آنها در این استان هم هست؛ واقعا کار مدیریت ارشد این استان در ایجاد تعادل سخت است هر چند مدیر باید خودش با مشورت گرفتن از همه در نهایت تصمیم بگیرد و مقتدرانه البته با حفظ آرامش و امنیت همه جانبه عمل کند.

این استان اقتضای یکی به میخ زدن و یکی به نعل زدن ندارد و جایی لازم است یک تصمیم قاطع گرفت و برید تا آرامش و امنیت برقرار شود.

اولویت اول توسعه این استان است و رفع بیکاری و پرداختن به این مسائل؛ سرمایه‌گذاری، گردشگری، پژوهش، رشد رسانه، کتاب، هنر، کشاورزی، تولید و این‌ها باید دغدغه اصلی ما باشد که انصافا در این جهت‌گیری‌ها در موضوعات مطرح شده، قابل دفاع است.

مسئول امنیت این استان با استاندار است و امنیت و آرامش در این استان باید سرلوحه کارها باشد تا توسعه و سایر پیشرفت‌ها محقق شود.

جهت‌گیری کلی مسائل سیاسی را قابل دفاع نمی‌دانم

اگر چه جهت‌گیری کلی در مسائل سیاسی و انتصابات را چندان قابل دفاع نمیدانم ولی جهت گیری در حوزه‌های برنامه ریزی، اقتصاد، سرمایه گذاری و جذب سرمایه قابل دفاع و درست است و این جهت گیری استاندار برای توسعه استان درهمه حوزه ها یک جهت‌گیری قابل قبول است؛ هم اصولگرایان هم اصلاح طلب باید فارغ از اینکه چه کسی در این جهت گیری نقش دارد، دفاع و کمک کنند.

اگر اصولگرایی و یا استاندار هر دولتی کار خوبی شروع کرده باید حمایت شود، فرقی ندارد کار خوب را چه کسی انجام داده است اگر این استان برایمان مهم است باید از جهت‌گیری‌های تیم مدیریتی استان به سمت توسعه دفاع کنیم.

هیچ گروهی به صورت سازمان یافته علیه استاندار نیست

من سراغی ندارم فردی یا گروهی به صورت سازمان یافته علیه استاندار اقدامی کرده باشد همه این استان بر استاندار بومی اجماع داشتند؛ حالا همه یکدست شویم و بگوییم خادمی نباشد، سوال این است که چه کسی باشد؟ من فکر نمیکنم آلترناتیو بهتری (نسبت به خادمی) با توجه به شرایط موجود در دولت و مجلس پذیرفته شود.

قبل از این هر گروه و جریانی پیشنهاداتی داشتند ولی آقای خادمی اکنون استاندار شده و باید حمایت شود؛ اصلاح طلبان و همه جریانات باید جایگاه استاندار و استانداری را حفظ کنند او مسئول امنیت این استان است؛ حوزه رای‌گیری با حوزه تصمیم‌گیری متفاوت است.

هم خود استاندار، هم جناح‌ها و هم افراد شاخص سیاسی باید حرمت این جایگاه را حفظ کنند.

تا حال این استان از این تخریب‌ها و تخطئه‌ها علیه همدیگر سودی نبرده و من از همه افراد و جناح‌ها انتظار دارم که دغدغه اصلی خود را توسعه این استان قرار دهند و حال که جهت‌گیری کلی استاندار در مورد مسائل غیر سیاسی صحیح است، همه به او کمک کنیم.



گفت و گو از کریم بنام



کد مطلب: 52707

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/52707/دفاع-رضا-توفیقی-موسی-خادمی-استاندار-درک-کنید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1