کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار به داروخانه های گچساران

19 خرداد 1393 ساعت 0:19


سیدمحمدهادی فخراحمد

گرانفروشی و احتکار شایع  در بازار محصولات غذایی ، با شدت بیشتری در داروخانه ها ظهور و نمود پیدا کرده است. گرانی دارو - قصه پرغصه بیماران و بیماردارانی که مجبورند داروها را تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر، گرانتر از قیمت خریداری کنند و راهی جز سکوت نداشته باشند.

برای خرید یک داروی پیش پا افتاده مثل پماد تبخال هم که به داروخانه های گچساران مراجعه میکنی هرگز خبری از قیمت هایی خرد نیست و همیشه مبلغی که از متصدیان این داروخانه ها میشنوید مضربی از ۵۰۰ است و هرگز دارویی با قیمتی مثل ۱۳۵۰تومان ۲۲۵۰ یا امثال این نیست.

این در حالی است که همین پماد تبخال مورد اشاره  دارای قیمت درج شده ۱۱۵۰ تومان است و در داروخانه ها به قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه میشود.

اکثر داروخانه ها  برای نسخه های پزشک حتی اگر تک قلم دارو هم باشد بدون هیچ  رو در بایستی مبلغ حق فنی را از بیمار اخذ می کنند در حالی که پزشک آنها در محل حضور ندارد ، در همین شهر داروخانه ای وجود دارد  که بیش از یکسال است پزشک مربوطه به آن قدم نگذارده و اصلا در شهر دیگری و خارج از استان زندگی میکند.

آنچه بیش از همه چیز  آشکار است ضعف سیستم های نظارتی و کوتاهی آنها در انجام بازرسی های مداوم و سخت گیرانه و همچنین عدم وجود جریمه هایی بازدارنده از سوی سازمانهای مربوط مانند تعزیرات حکومتی برای متخلفان اینچنینی است ، وضعیت آنگاه بدتر میشود که با بررسی وضعیت داروخانه های شبانه روزی  که مشتریانی به مراتب بیشتر از سایر داروخانه ها دارند مشخص می شود درصد گرانفروشی آنها از سایر داروخانه های شهر بیشتر است و قیمت ها را به دلخواه خود تغییر میدهند.

از آنجا که بررسی خبرنگاران ما می تواند برای افکار عمومی و مخاطبان عزیز جالب باشد نمونه ای از بررسی وضعیت داروها در ۳ داروخانه ... را ارائه میکنیم.

داروخانه دکتر... ابتدای خیابان ...:  بسته قرص شیاف استامینوفن برای کودکا ن - قیمت درج شده روی بسته ۲۲۵۰ تومان برای ۱۰ عدد. قیمت اخذ شده ۲۰۰۰ تومان برای ۵ عدد.

داروخانه دکتر .... مرکز شهر .... بسته۵ عددی قرص شیاف استامینوفن برای کودکا ن - قیمت روی بسته بندی ۱۱۵۰ تومان  مبلغ اخذ شده ۱۵۰۰ تومان که در این مورد اعتراض همکار ما نیز نتیجه ای در بر نداشته است.

داروانه دکتر ... جنب ....- پماد سیکلوویر (تب خال) قیمت درج شده ۱۱۵۰ تومان - مبلغ اخذ شده ۱۵۰۰ تومان.

تصویر کنید بیمارانی را که با بضاعت کم مالی نیمه شب به این داروخانه ها مراجعه می کنند در حالی که شاید بزرگترین دغدغه شان پس از بیماری کرایه تاکسی باشد که با آن به خانه برگردند آنگاه باید ۵-۶ قلم دارو مانند سرم ، آمپول و سرنگ و یا قرص و پماد برای خود تهیه کنند و برای هرکدام مجبورند ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان اضافه پرداخت کنند.

انگار برخی از پزشکان دارو ساز ما  نه تنها انصاف را فراموش کرده اند بلکه به شغل خود فقط به عنوان نوعی تجارت پر سود  نگاه میکنند و فراموش کرده اند سوگندی را که در آخرین روز تحصیل خود در دانشگاه بر زبان آورده اند.

یاد آن دوران آسپرین های صورتی رنگ بخیر که داروخانه ها بجای باقی پول دارو به بیماران میدادند در این زمانه پزشکان بخاطر تعهدی که دارند و زیان های احتمالی آسپرین آن سنت قدیمی را کنار گذاشته اند و به لبخند و گاهی هم اخم و تخمی به بیماران بسنده میکنند.

حال باید پرسید اگر این قیمتهای درج شده روی بسته بندی داروها  نباید رعایت شود چرا درج می شود و اگر باید درج و اجرا شود چرا نظارتی بر روی آنها صورت نمی گیرد؟ این داروها که حق فنی و... ندارند و اصولا نسخه ای هم  نبوده که حق فنی دریافت گردد. بدون شک داروخانه ها  کسب و کار سکه ای دارند  و لبان و لپ هایشان از این رونق  پر سود بی رقیب گلگون است ،

از مسئولان  انتظار می رود با اتخاذ تدابیری مانند ارائه صورت حساب داروها به مشتریان همچون بسیاری از فروشگاههای این شهر ، داروخانه داران را مجبور کنند تا به قیمت های مصوب پایبند باشند.


کد مطلب: 51606

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/51606/هشدار-داروخانه-های-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1