کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زارع و خادمی؛ آغاز انتخاب های نوگرایانه

18 خرداد 1393 ساعت 17:49


بهنام عکاشه
ketab (33)«برای نخستین‌بار یک زن در کهگیلویه و بویراحمد رئیس بیمارستان شد». این خبری کوتاه بود که در سالروز دوم خرداد ۱۳۹۱ در فضای گچساران پیچیده شد و بدین ترتیب یک زن برای اولن بار رئیس بیمارستان شهید رجائی شد.
همان روز در مقاله ای حضور این طیف قدرتمند اجتماعی را در صحنه مدیریت استان به فال نیک گرفته و ادامه این روند را گامی در راه توسعه استان و سهیم نمودن بخش مهمی از جامعه در سرنوشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کردم.

اگر چه آن روند ادامه پیدا نکرد و بعد از حافظ قرآن هیچ زن دیگری نتوانست بر کرسی با اهمیتی در استان تکیه بزند ولی  فراموشی مدیریت استان(بویژه مجمع نمایندگان و استاندار) را مردم دهدشت، یاسوج و گچساران با انتخاب سه زن در شوراهای شهر جبران نمودند.

محبوبه رضائی، ایراندخت اکبر نژاد، زهرا زمانی با آرای خیره کننده در انتخابات شوراهای شهر بخش مهمی از جنبش اجتماعی زنان را به دست گرفتند و نشان دادند زنان می توانند به عناون رهبران جامعه عمل نمایند.

این جنبش اگرچه توسط مردان قدرتمند استان هنوز هم جدی گرفته نمی شود و تلاش هائی غیرارادی از سوی مدیریت استان برای جلوگیری از پاگیری جنبشی زنانه در استان وجود دارد ولی مقاومت این طیف می تواند به بروز و ظهور پایگاه جدیدی منجر شود که می تواند روند فضای جامعه مردسالار در استان را تلطیف نماید.

تعدد خبرنگاران زن در رسانه های دولتی و سایت های خبری و استفاده از زنان در مشاغل دون پایه اداری اگر چه به دلایلی مانند قناعت به حقوق و مزایای اندک از سوی کارفرمایان صورت گرفت ولی در نهایت، دسترسی آسان تر به اطلاعات و ارتباط با اجتماع موجب شد این طیف بیش از هر زمان دیگری در استان نمود اجتماعی پیدا کرده و خودنمائی نماید.

اما انتخاب یک مدیرکل که به نسبت یک وزیر در استان می باشد نشان دهنده بلوغ سیاسی مدیران استان از سوئی و آغازی بر پایان مردسالاری به عنوان امری مذموم در اجتماع مردم استان باشد.

انتخاب غلام محمد زارع و موسی خادمی حرکتی روشنفکرانه و مبتنی بر قبول واقعیات جدید در استان می باشد. شاید این انتخاب با مقاومت هائی از سوی منتقدان زارع و خادمی مواجه شود و غیبت مدیر قبلی نشانه ای از این نارضایتی می باشد ولی اصرار و ایستادگی این دو بر انتخابی غیرمتعارف می تواند نشانه ای از نوگرائی در استان باشد.

نشستن باصلابت یک زن در کنار قربانی در جلسه معارفه و حضور و استقبال ویژه زنان در این جلسه می تواند سمبل اتحاد آنها در آینده استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

در نگاه های مصمم و با اعتماد به نفس زینب قربانی خلف آباد و زهرا زمانی می توان گذشت چندین سال تحقیر و بی اعتمادی از سوی مردان استان را دید.

هایده حافظ قرآن علیرغم برخی ضعف ها در حوزه مدیریتش، در کنار حمایت های جریان حاکم در گچساران از خود برندی ساخته است که نماد مدیریت قدرتمند این قشر می باشد.

زهرا زمانی، محبوبه رضائی، ایراندخت اکبرنژاد، هایده حافظ قرآن و حالا زینب قربانی به واقعیت های جدید در جامعه گچساران، دهدشت، یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده اند که با دوری از حس انتقام نسبت به گذشته، فخرفروشی و تکبر و فرار از حاشیه در راه توسعه استان گام می نهند.

قبل از آنها باید به مدیرانی که به جنبش زنان استان احترام گذاشته و آن را دیده و درک کرده اند تبریک گفت.

نام حاج زارع و سیدموسی خادمی به عنوان مردانی که اولین مدیرکل زن استان را انتخاب کردند هیچ گاه فراموش نمی شود.

--------


نظرسنجی کبنا در این باره:




[poll id="3"]


کد مطلب: 51497

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/51497/زارع-خادمی-آغاز-انتخاب-های-نوگرایانه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1