کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دفاع مدیرکل پدافند از مردم سادات‌محمودی

9 خرداد 1393 ساعت 20:39


 
مدیرکل پدافند و دفاع غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با بهره برداری از سد خرسان سه در محاصره مخازن آب بالادستی و بدون استفاده قرار می گیرد.
محمود مومن نسب  افزود: در حالی که سایه برخی مطالعات غیراصولی باقیمانده از سدهای مارون و کوثر هنوز بر سر مردم کهگیلویه و بویراحمد سنگینی می کند هم اکنون نوبت سد خرسان سه است.
وی بیان کرد: زیر آب رفتن ۱۷ روستا، قطع کامل ارتباط برخی مناطق روستایی از جمله مازه کز، ناپدید شدن حوزه های جنگلی، مرتعی و زراعی، تنک شدن پوشش گیاهی، قطع راه های ارتباطی، افت شدید محصولات کشاورزی، از بین رفتن اشتغال و امرار معاش ساکنان، فرسایش خاک حوزه های بالادستی و وارد شدن آسیب کلی به مراکز آموزشی، درمانی، خدماتی، تاسیسات، شبکه های زیربنایی، آثار و جاذبه های فرهنگی، گردشگری و مذهبی ار جمله بخشی از خسارت های وارده به مردم منطقه است.
مومن نسب اظهار کرد: گرچه سد خرسان سه یکی از طرح های مهم کشور است ولی دلیلی ندارد که مزایا و محاسن ساخت آن از جمله تامین آب، برق، انرژی، رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه جاذبه های گردشگری برای حوزه های پایین دستی و بحث نگرانی و تبعات منفی آن برای حوزه بالادستی باشد.
وی عنوان کرد: مسوولان وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قبل از زمان آبگیری و بهره برداری از سد خرسان سه برنامه عملیاتی، اطمینان بخش و اعتمادآور خود برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به حوزه بالادستی سد را به صورت شفاف به کهگیلویه و بویراحمد ارایه دهند.
مومن نسب ابراز داشت: از آنجا که ساختگاه و سامانه انتقال و اهداف سد خرسان سه در کهگیلویه و بویراحمد تعریف نشده کنترل الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل آن به این استان ارتباط مستقیم ندارد.
وی افزود: با توجه به اینکه سرشاخه های اصلی حوزه آبریز سد خرسان سه از حوزه های آبریز کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود و بخش حداکثری حجم آبی مخزن آن روستاهای حوزه سادات محمودی را دربرمی گیرد انتظار می رود که مسوولان وزارت نیرو، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و مدیران اجرایی چهارمحال و بختیاری در برنامه ریزی های اقتصادی، توسعه ای و اجتماعی ملاحظات کهگیلویه و بویراحمد را با حساسیت ویژه ای منظور کنند.


کد مطلب: 50433

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/50433/دفاع-مدیرکل-پدافند-مردم-سادات-محمودی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1