کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کهگیلویه بدون موحد

12 خرداد 1393 ساعت 0:45


 فضیل رضوی


مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

سالی که گذشت کهگیلویه دهمین سال مرگ سیاسی موحد را پشت سر گذاشت، مردی که ۱۶ سال بر اریکه قدرت کهگیلویه بزرگ تکیه زده بود تا اینکه با رد صلاحیتش در مجلس نهم، بزرگواری زخم خورده از انتخابات مجلس سوم و چهارم زهر چشمی اساسی از موحد گرفت.m

موحد با نقش موثر مرحوم نبی‌زاده روزهای اوج خود راشروع کرد و ۱۶سال مسند نمایندگی مجلس کهگیلویه را بر عهده داشت، او با برنامه‌ریزی خاص بعد از اولین حضور خود در مجلس نیروهای نزدیک به خود را در نقاط مختلف کهگیلویه گلچین کرد و با حمایت آنها حتی توانست  بخش زیادی از آرای مناطق بویراحمد نشین کهگیلویه و چرام را به سمت خود بکشد و براستی که رمز موفقیت موحد نیز همین بود.

بعد از جریانات و اغتشاشاتی که در انتخابات مجلس ششم در کهگیلویه به وقوع پیوست و موحد صلاحیت حضور در حوزه کهگیلویه را کسب نکرد موحد به اجبار به کوچی سیاسی دست زد، شاید از آن بتوان نیز به عنوان مقدمات رد صلاحیت موحد یاد کرد.

موحد ۴ سال سخت را در حوزه انتخابیه بهبهان گذراند، چهار سالی که برای موحد به قیمت از دست رفتن بخش زیادی از مهره‌های وی در کهگیلویه شد، اینگونه بود که او کم کم به فراموشی سپرده شد.


استفاده موحد از شیوه‌های خاص جلب نظر و رای مردم که بعدها در ادبیات سیاسی مردم به «موحدیسم» شهرت یافت باعث شد موحد در انتخابات متعدد چپ و راست را در هم بکوبد ولی بخت در انتخابات مجلس نهم با این ابرقدرت یاری نکرد و با  رد صلاحیتش چنان زمینگیر شد که بدون شک بدترین دوران سیاسی موحد با همین موضوع رقم خورد.

موحد اما روحیه خود را از دست نداد تلاش‌های زیادی را برای نشان دادن خود در صحنه انجام داد، وی که در ۲۰ سال نمایندگی کهگیلویه و بهبهان خود عامه مردم را به فراموشی سپرده بود و با تامین و تطمیع عده ای انگشت شمار عنوان سناتوری مجلس را برای  خود رقم زده بود مدتی را در میان مردم گذراند، بی آنکه بداند این حرکات دیگر برای احیای او فایده‌ای ندارد.

بعد از عدم حضور موحد، کسانی چون مژدهی، فیاض بخش و حبیبی هر یک سعی کردند به نوعی با اعلام اینکه به موحد نزدیک هستند و گزینه وی در انتخابات مجلس هستند، اما او با حرکت چراغ خاموش و زیرکی هرچه تمام‌تر از حمایت علنی و جدی از هریک از این کاندیداها اجتناب کرد، چرا که میدانست اگر هر یک از آنها در صحنه نبرد از رقیب شکست بخورند به منزله شکست مجدد خود خواهد بود و او به هیچ وجه راضی به انجام چنین کاری نشد.

امروزه و پس از یکه‌تازی بزرگواری در صحنه سیاسی کهگیلویه بزرگ، رقبای بزرگواری فعالیت‌های خود را برای جلب نظر و رای مردم آغاز کرده‌اند و در این بین از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

در بین رقبای بزرگواری، مژدهی و حبیبی بیش از دیگران سودای نمایندگی مجلس را در سر دارند و بدون شک از هیچ تلاشی در این بین مضایقه نخواهند کرد و باید به انتظار نشست و دید که آینده سیاسی کهگیلویه بزرگ چگونه رقم خواهد خورد.


کد مطلب: 50201

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/50201/کهگیلویه-بدون-موحد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1