کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بلاد شاپور میراثی که ماندگار نخواهد ماند

5 خرداد 1393 ساعت 12:01


 
بافت قدیم شهر دهدشت بلاد شاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند جلوگیری از تخریب آن نیازمند توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت پادشاهان صفویه داشت.
وجود بیش از دوهزارخانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.
متروکه ماندن چهره ی این شهر تاریخی درحالی است که آثار و معماری بلاد شاپور با داشتن سبک و معماری خاص چشم هر بینده ای را به خود خیره می کند.
وجود ارگ قدیمی، مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده است.
یکی از مشکلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت وجود منازل شخصی در این بافت است که از مساحت ۳۷ هکتاری بافت تاریخی دهدشت حدود یک سوم آن در تملک اداره گردشگری و مابقی حریم خصوصی است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا می گوید: مشکل اصلی این اداره کمبود اعتبار برای خرید حریم این بافت تاریخی است.
خداداد مزارعیان اظهار کرد: برای خرید منازل محدوده این بافت تاریخی ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
وی با بیان اینکه تمام ساخت و سازهای اطراف بافت تاریخی دهدشت غیرقانونی است تصریح کرد: برای افراد خاطی پرونده تشکیل و در مراجع قضایی در حال بررسی است.
مزارعیان با بیان این که از سال ۹۱ تاکنون هیچ اعتباری به این بافت تخصیص داده نشده عنوان کرد: در صورت عدم بازسازی و نظارت این بافت در آستانه تخریب جدی قرار دارد.
بافت تاریخی دهدشت به شماره ۳ /۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

گزارش: حسین خدمتی


کد مطلب: 49620

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/49620/بلاد-شاپور-میراثی-ماندگار-نخواهد-ماند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1