تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۹۲۷۴۳
کبنا بررسی کرد
در چهارراههای شهر یاسوج چه خبر است؟ / افزایش نگران کننده متکدیان در مرکز کهگیلویه و بویراحمد / نبود تعامل بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و دستگاههای متولی / اقدامات و برنامههای پراکنده و کماثر بهزیستی، شهرداری و کمیته امداد
۰
کبنا ؛افزایش تکدیگری در شهر یاسوج به یک مسئله اجتماعی نگرانکننده تبدیل شده و نقش دستگاههای دولتی مانند استانداری کهگیلویه و بویراحمد، شهرداری یاسوج، بهزیستی، و کمیته امداد در مدیریت و کاهش این پدیده مورد نقد و بحث است. به نظر میرسد که برخی از این نهادها در اجرای مسئولیتهای خود با چالشهای مدیریتی و ضعف در برنامهریزی مواجهاند و این امر بهطور مستقیم در افزایش تکدیگری تأثیرگذار بوده است.
یکی از عوامل اصلی که به افزایش تکدیگری دامن میزند، نبود برنامههای مؤثر اشتغالزایی و حمایتهای مالی پایدار برای خانوادههای کمدرآمد است. نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی، که باید در حمایت از اقشار ضعیف جامعه نقش محوری ایفا کنند، با بودجه و امکانات محدود و برنامههای کمتأثیر روبهرو هستند. این مسئله باعث میشود خانوادهها به دلیل مشکلات مالی به استفاده از کودکان و نوجوانان در کارهای خیابانی و حتی تکدیگری روی بیاورند.
استانداری کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان نهاد مرکزی و نظارتی در استان، نیازمند ایجاد هماهنگی و ارتباط میان نهادهای مسئول در حوزه اجتماعی است. عدم تعامل مؤثر بین استانداری، شهرداری، بهزیستی، و کمیته امداد سبب شده تا این نهادها بهجای اقدامات مشترک و جامع، برنامههای پراکنده و کماثر داشته باشند. این فقدان هماهنگی و مدیریت ناکارآمد باعث شده تا نهادهای مسئول نتوانند بهطور کامل به وظایف خود عمل کنند و در نتیجه، مشکل تکدیگری رو به افزایش گذاشته است.
شهرداری یاسوج بهعنوان نهاد مسئول در نظارت بر فضای شهری، میتواند با ایجاد واحدهای نظارتی سیار و افزایش حضور مأموران شهری، کنترل بیشتری بر افراد متکدی داشته باشد و با ایجاد برنامههای بازدارنده از افزایش تکدیگری جلوگیری کند. اما نبود این نظارت کافی، زمینه را برای افراد و گروههای متکدی و بهویژه برای اتباع خارجی فراهم کرده تا از این وضعیت سوءاستفاده کنند.
بهزیستی باید نقش پررنگی در توانمندسازی اقشار آسیبپذیر داشته باشد. با این حال، بهنظر میرسد که برنامههای بهزیستی در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل مشکلات بودجهای و مدیریتی، نتوانستهاند پاسخگوی نیازهای واقعی این گروهها باشند. برنامههای آموزشی و توانمندسازی برای نوجوانان و خانوادههای کمدرآمد، در صورت اجرایی شدن، میتوانند در کاهش تکدیگری بسیار مؤثر باشند؛ اما بهنظر میرسد که این اقدامات کافی نبوده و بسیاری از خانوادهها از حمایت لازم محروم هستند.
یکی از دلایل اصلی موفقیت تکدیگری، کمکهای نقدی مردم به متکدیان است. نبود آگاهی کافی از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این کمکها، باعث شده تا بسیاری از شهروندان بدون توجه به پیامدهای آن، با احساسات ترحمبرانگیز، به متکدیان کمک کنند. این موضوع باعث افزایش انگیزه افراد و گروههای مختلف برای ادامه تکدیگری شده است.
کمیته امداد و بهزیستی بهعنوان نهادهای حمایتی اصلی باید در شناسایی و حمایت از خانوادههای آسیبپذیر نقش فعالی ایفا کنند. بهنظر میرسد که این نهادها در اجرای طرحهای مؤثر و کاربردی، با مشکلاتی همچون بودجه محدود، برنامهریزی ناکارآمد و عدم توانمندی در پاسخ به نیازهای رو به افزایش روبهرو هستند.
شهرداری یاسوج با ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی میتواند به پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و کاهش انگیزه آنها برای تکدیگری کمک کند. همچنین، شهرداری میتواند با هماهنگی با پلیس و سایر نهادها، واحدهای نظارتی شهری را برای کنترل تکدیگری تقویت کند؛ اما عدم تمرکز شهرداری بر این اقدامات و نبود سازوکارهای عملی برای کنترل تکدیگری، از عوامل ضعف مدیریتی این نهاد بهشمار میآید.
استانداری کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان نهاد ناظر و هماهنگکننده باید بهطور مستقیم به عملکرد نهادهای مسئول نظارت کند نبود این هماهنگیها و نیز عدم اجرای طرحهای پیشگیرانه، میتواند نشانهای از سوءمدیریت و عدم توجه کافی به این مسئله باشد.
هدایت عظیمی فر معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ماده ۵ و ۶ آییننامه شهرداریها جمعآوری متکدیان وظیفه شهرداری است.
عظیمی فر بیان کرد: شهرداری یاسوج باید گرمخانه داشته باشد، تا بتواند این افراد را جمعآوری کند و اگر این افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند، برای ارائه خدمات به این دو اداره مراجعه میکنند.
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز حرفهای دیگری در این باره میزند و میگوید: باید همه دستگاههای امر مثل بهزیستی و کمیته امداد، استانداری به کمک شهرداری بیایند تا یک راهکار اصولی و صحیح پیدا کنیم، شهرداری به تنهایی قادر به جمعآوری متکدیان نیست.
هدایت اکبری اظهار کرد: یک دستگاه به تنهایی نمیتواند این بحث را جمع کند، باید ادارات مختلف از جمله نیروی انتظامی، استانداری، دادستانی، بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری پای کار بیایند.
اکبری بیان کرد: شهرداری تنوع خدمات زیادی دارد، از پاکبانی و پاکیزگی خیابانها گرفته تا مهندسی ساختمان، و وضعیت مالی خوشایندی نیز ندارد.
وی گفت: اگر بخواهیم جایگاهی برای کودکان کار و متکدیان ایجاد کنیم، باید بودجهای برای این کار درنظر گرفته شود.
اکبری خاطرنشان کرد: در شورای برنامهریزی فریاد زدیم که درصدی از کل بودجه استان را به شهرداری اختصاص دهید، هر کسی که خانه میسازد، مهمانخانه و اتاق پذیراییاش بهترین جای خانهاش است، الان مهمانخانه استان یاسوج است، چون تمام مردم استان برای انجام امور خود به یاسوج میآیند و باید بودجهای اختصاصی برای شهر یاسوج در نظر گرفته شود.
عضو شورای شهر یاسوج گفت: از استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
وی بیان کرد: قبلاً مشهد حاشیه پذیرترین شهر ایران بوده و الان یاسوج بیشترین حاشیه نشین را دارد، بنابراین این شهر نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولان دارد.
یکی از عوامل اصلی که به افزایش تکدیگری دامن میزند، نبود برنامههای مؤثر اشتغالزایی و حمایتهای مالی پایدار برای خانوادههای کمدرآمد است. نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی، که باید در حمایت از اقشار ضعیف جامعه نقش محوری ایفا کنند، با بودجه و امکانات محدود و برنامههای کمتأثیر روبهرو هستند. این مسئله باعث میشود خانوادهها به دلیل مشکلات مالی به استفاده از کودکان و نوجوانان در کارهای خیابانی و حتی تکدیگری روی بیاورند.
استانداری کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان نهاد مرکزی و نظارتی در استان، نیازمند ایجاد هماهنگی و ارتباط میان نهادهای مسئول در حوزه اجتماعی است. عدم تعامل مؤثر بین استانداری، شهرداری، بهزیستی، و کمیته امداد سبب شده تا این نهادها بهجای اقدامات مشترک و جامع، برنامههای پراکنده و کماثر داشته باشند. این فقدان هماهنگی و مدیریت ناکارآمد باعث شده تا نهادهای مسئول نتوانند بهطور کامل به وظایف خود عمل کنند و در نتیجه، مشکل تکدیگری رو به افزایش گذاشته است.
شهرداری یاسوج بهعنوان نهاد مسئول در نظارت بر فضای شهری، میتواند با ایجاد واحدهای نظارتی سیار و افزایش حضور مأموران شهری، کنترل بیشتری بر افراد متکدی داشته باشد و با ایجاد برنامههای بازدارنده از افزایش تکدیگری جلوگیری کند. اما نبود این نظارت کافی، زمینه را برای افراد و گروههای متکدی و بهویژه برای اتباع خارجی فراهم کرده تا از این وضعیت سوءاستفاده کنند.
بهزیستی باید نقش پررنگی در توانمندسازی اقشار آسیبپذیر داشته باشد. با این حال، بهنظر میرسد که برنامههای بهزیستی در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل مشکلات بودجهای و مدیریتی، نتوانستهاند پاسخگوی نیازهای واقعی این گروهها باشند. برنامههای آموزشی و توانمندسازی برای نوجوانان و خانوادههای کمدرآمد، در صورت اجرایی شدن، میتوانند در کاهش تکدیگری بسیار مؤثر باشند؛ اما بهنظر میرسد که این اقدامات کافی نبوده و بسیاری از خانوادهها از حمایت لازم محروم هستند.
یکی از دلایل اصلی موفقیت تکدیگری، کمکهای نقدی مردم به متکدیان است. نبود آگاهی کافی از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این کمکها، باعث شده تا بسیاری از شهروندان بدون توجه به پیامدهای آن، با احساسات ترحمبرانگیز، به متکدیان کمک کنند. این موضوع باعث افزایش انگیزه افراد و گروههای مختلف برای ادامه تکدیگری شده است.
کمیته امداد و بهزیستی بهعنوان نهادهای حمایتی اصلی باید در شناسایی و حمایت از خانوادههای آسیبپذیر نقش فعالی ایفا کنند. بهنظر میرسد که این نهادها در اجرای طرحهای مؤثر و کاربردی، با مشکلاتی همچون بودجه محدود، برنامهریزی ناکارآمد و عدم توانمندی در پاسخ به نیازهای رو به افزایش روبهرو هستند.
شهرداری یاسوج با ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی میتواند به پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و کاهش انگیزه آنها برای تکدیگری کمک کند. همچنین، شهرداری میتواند با هماهنگی با پلیس و سایر نهادها، واحدهای نظارتی شهری را برای کنترل تکدیگری تقویت کند؛ اما عدم تمرکز شهرداری بر این اقدامات و نبود سازوکارهای عملی برای کنترل تکدیگری، از عوامل ضعف مدیریتی این نهاد بهشمار میآید.
استانداری کهگیلویه و بویراحمد بهعنوان نهاد ناظر و هماهنگکننده باید بهطور مستقیم به عملکرد نهادهای مسئول نظارت کند نبود این هماهنگیها و نیز عدم اجرای طرحهای پیشگیرانه، میتواند نشانهای از سوءمدیریت و عدم توجه کافی به این مسئله باشد.
هدایت عظیمی فر معاون اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ماده ۵ و ۶ آییننامه شهرداریها جمعآوری متکدیان وظیفه شهرداری است.
عظیمی فر بیان کرد: شهرداری یاسوج باید گرمخانه داشته باشد، تا بتواند این افراد را جمعآوری کند و اگر این افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند، برای ارائه خدمات به این دو اداره مراجعه میکنند.
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز حرفهای دیگری در این باره میزند و میگوید: باید همه دستگاههای امر مثل بهزیستی و کمیته امداد، استانداری به کمک شهرداری بیایند تا یک راهکار اصولی و صحیح پیدا کنیم، شهرداری به تنهایی قادر به جمعآوری متکدیان نیست.
هدایت اکبری اظهار کرد: یک دستگاه به تنهایی نمیتواند این بحث را جمع کند، باید ادارات مختلف از جمله نیروی انتظامی، استانداری، دادستانی، بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری پای کار بیایند.
اکبری بیان کرد: شهرداری تنوع خدمات زیادی دارد، از پاکبانی و پاکیزگی خیابانها گرفته تا مهندسی ساختمان، و وضعیت مالی خوشایندی نیز ندارد.
وی گفت: اگر بخواهیم جایگاهی برای کودکان کار و متکدیان ایجاد کنیم، باید بودجهای برای این کار درنظر گرفته شود.
اکبری خاطرنشان کرد: در شورای برنامهریزی فریاد زدیم که درصدی از کل بودجه استان را به شهرداری اختصاص دهید، هر کسی که خانه میسازد، مهمانخانه و اتاق پذیراییاش بهترین جای خانهاش است، الان مهمانخانه استان یاسوج است، چون تمام مردم استان برای انجام امور خود به یاسوج میآیند و باید بودجهای اختصاصی برای شهر یاسوج در نظر گرفته شود.
عضو شورای شهر یاسوج گفت: از استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
وی بیان کرد: قبلاً مشهد حاشیه پذیرترین شهر ایران بوده و الان یاسوج بیشترین حاشیه نشین را دارد، بنابراین این شهر نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولان دارد.