کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

12 آبان رحلت کرامت ایل؛

یادی از آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی (ره)؛ استوانه انقلاب و عشایر / کم‌کاری و ضعف دستگاه‌های اداری و فرهنگی در خصوص بزرگداشت آیت‌الله ملک‌حسینی (ره)

13 آبان 1403 ساعت 12:30

لزوم یادآوری یاد و نام بزرگان و الگوسازی برای نسل جوان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی ماست. حضرت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک حسینی (ره)، به عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ دینی و اجتماعی، نمونه‌ای از شجاعت و مقاومت در برابر نظام ستم‌شاهی پهلوی بود. ایشان با تحمل شکنجه‌ها و ایستادگی در برابر ظلم، الگویی الهام‌بخش برای جوانان و تمامی افرادی است که به دنبال تحقق عدالت و حفظ ارزش‌های دینی هستند.


لزوم یادآوری یاد و نام بزرگان و الگوسازی برای نسل جوان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی ماست. حضرت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک حسینی (ره)، به عنوان یکی از شخصیت‌های بزرگ دینی و اجتماعی، نمونه‌ای از شجاعت و مقاومت در برابر نظام ستم‌شاهی پهلوی بود. ایشان با تحمل شکنجه‌ها و ایستادگی در برابر ظلم، الگویی الهام‌بخش برای جوانان و تمامی افرادی است که به دنبال تحقق عدالت و حفظ ارزش‌های دینی هستند.
متأسفانه کم‌کاری برخی دستگاه‌های فرهنگی و ادارات مسئول در معرفی و شناساندن چنین شخصیت‌هایی به جامعه، باعث شده تا نسل جوان کمتر با این عالمان دینی و برجسته آشنا شوند. زنده نگه داشتن یاد و خاطره بزرگان مانند آیت‌الله ملک حسینی(ره) می‌تواند نقشی مهم در تربیت و هدایت نسل جدید ایفا کند. اگر ادارات و نهادهای فرهنگی به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند و الگوسازی مناسبی ارائه دهند، می‌توانیم شاهد جامعه‌ای باشیم که به ارزش‌های دینی و اجتماعی اصیل پایبند است.
آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک حسینی(ره)، به عنوان یکی از علمای برجسته دینی، نمونه‌ای از شجاعت، ایمان و ایستادگی در برابر ظلم بود که می‌تواند الگوی ارزشمندی برای نسل جوان باشد. با این حال، کم‌کاری برخی ادارات و دستگاه‌های دولتی در معرفی چنین شخصیت‌های مهم تاریخی و دینی، باعث شده که بسیاری از جوانان از شناخت و درک ارزش‌های والای این بزرگان محروم بمانند. 
عدم توجه به معرفی و شناساندن علمای دینی به نسل جدید، علاوه بر این که منجر به بی‌توجهی به میراث معنوی و فرهنگی ما می‌شود، ارتباط جوانان با الگوهای دینی را نیز تضعیف می‌کند. این امر می‌تواند موجب از دست رفتن بخشی از هویت فرهنگی و دینی جامعه شود.
برای رفع این مشکل، ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی و ادارات مسئول، برنامه‌هایی هدفمند و موثر برای معرفی شخصیت‌های بزرگی چون آیت‌الله ملک حسینی داشته باشند. این اقدامات می‌تواند شامل برگزاری مراسم بزرگداشت، تولید محتواهای آموزشی و فرهنگی و ایجاد فرصت‌هایی برای آشنایی بیشتر جوانان با این الگوهای دینی باشد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، شهرداری یاسوج، سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، استانداری کهگیلویه و بویراحمد و سایر دستگاه‌های اداری و فرهنگی حتی یک بنر به‌منظور بزرگداشت آن عالم بزرگ دینی نصب نکرده‌اند. 
لازم به ذکر است که دومین کنگره ملی آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی به‌زودی در استان برگزار می‌شود و برخی دستگاه‌های فرهنگی در حال تدارک این بزرگداشت هستند.
یادی از آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی (ره)؛ استوانه انقلاب و عشایر
نگاهی به شخصیت فقید آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی
 آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی جزو معدود شخصیت‌های معاصر کهگیلویه و بویراحمد است که در تمامی عرصه‌ها از دینی و مذهبی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در میان تمامی فرهنگ‌ها و قومیت‌های استان صاحب‌نفوذ است و درعین‌حال یک چهره ملی شناخته شده نیز به شمار می‌آید.
به گزارش ایرنا، کمتر شخصیتی را می‌توان در جنوب کشور و حتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نام برد که مانند آیت‌الله ملک‌حسینی در  میان اقوام و طوایف مختلف با هر گرایش و سلیقه‌ای نفوذ داشته باشد و این اثرگذاری همچنان پس از حیاتش پابرجا و ماندگار است .
سید کرامت الله ملک‌حسینی فرزند سید صدرالدین معروف به "آقا صدرا" در سوم مهرماه سال ۱۳۰۳ در روستای "گوشه شاه قاسم" متولد شد. او ۴-۵ ساله بود که رضاشاه پهلوی برای سرکوبی عشایر منطقه بویراحمد و تسلط بر آنها، امیر لشکر شیبانی را به منطقه می‌فرستد. عشایر موفق به شکست‌دادن فرستاده شاه می‌شوند، ولی براثر اغتشاش منطقه، مرحوم سید صدرالدین به‌اتفاق خانواده خویش به روستایی در اطراف یاسوج به نام "چرکس" از توابع "دژکرد" مهاجرت کردند.
 در این دو سال سید کرامت الله در مکتب‌خانه همان جا خواندن و نوشتن را فراگرفت. در همین زمان بود که دوباره نیروهای دولتی به سمت عشایر غیور دنا آمده و اگر چه این بار نیز عشایر آماده دفاع از حیثیت خویش بودند، ولی بر اثر خیانت برخی افراد، نیروهای دولتی موفق به تسلط بر منطقه شده و از طرف شاه طاغوتی یک نفر بر این منطقه حاکم شد و بازور و اجبار، مردم و از جمله پدر مرحوم ملک‌حسینی را به تل خسرو فرستادند.  
آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی از همان ابتدا  در مکتب‌خانه ده، نزد ۲ روحانی  به نام‌های «ملاباقر» و «کربلایی ملا جواد» نصاب الصبیان، دیوان حافظ و گلستان سعدی را فراگرفت.   
بعد در تل خسرو، مدرسه‌ای ابتدایی تأسیس شد و سید کرامت الله  در آن جا ثبت‌نام کرده و کتاب‌های نظم و نثر فارسی، حکم و امثال، تاریخ، جغرافیا و ریاضی، فرائد الادب و مرزبان‌نامه را فراگرفت.  
وی از همان زمان نبوغ و هوش خویش را به همگان نشان داد و از شاگردان ممتاز کلاس به شمار می‌آمد.
در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل به شیراز رفت و وارد کلاس ششم شد. تحصیلات را در مقطع متوسطه تا سال ۱۳۱۹ ادامه داد و سپس بر اساس علاقه بسیار و نیز پیشینه روحانیت در خاندان خود، به تحصیل علوم دینی روی آورد.  
ادبیات عرب را بیش از همه نزد پدر و عموی خویش (سید امرالله ملک‌حسینی) که در ادبیات قوی بودند فراگرفت، تا این که حوادث شهریور ۱۳۲۰ روی داد و رضاخان از ایران رانده شد. در این زمان وی برای ادامه تحصیل وارد مدرسه منصوریه شیراز شد.    
آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی به‌موازات تحصیل معقول، علوم منقول و از جمله فقه و اصول را از محضر علمای شیراز فراگرفت. 
تحصیلات سید کرامت الله در شیراز پنج سال طول کشید و او برای استفاده بیشتر و تکمیل تحصیلات خویش راهی حوزه علمیه قم شد و در درس بزرگان حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید که اغلب از پرورش‌یافتگان شیخ عبدالکریم حائری یزدی بودند، حاضر شد و طی سالیان متمادی در فقه و اصول و حکمت دارای تبحر بسیار شد و به درجه اجتهاد رسید.   
  اما آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) با استاد معزز دیگری برخورد می‌کند که بیش از همه از وی تأثیر پذیرفته و مسیر زندگی مجاهدانه‌ای را تا انتهای زندگی برای وی رقم می‌زند و این شخص کسی جز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیست. 
آیت‌الله ملک‌حسینی صبح  و غروب در درس فقه و اصول امام راحل حضور می‌یافت و جزو شاگردان قدیمی امام محسوب می‌شد. ازاین‌رو که قبل از انتقال حوزه درس امام به مسجد سلمانی، مرحوم ملک‌حسینی به امام پیوسته بود.  
یک سال قبل از رحلت آیت‌الله بروجردی یعنی از سال ۱۳۳۹، سید کرامت الله ملک‌حسینی که اینک مجتهدی والامقام بود، به شیراز بازگشت و کرسی تدریس خویش را در این شهر علم پرور دایر کرد. محل تدریس هم مدرسه علمیه خان بود؛ همان مدرسه‌ای که چهار قرن قبل مرحوم ملاصدرا در یکی از مدرس‌های آن برای دوستداران حکمت، به تدریس فلسفه و حکمت و عرفان پرداخته بود.

آیت‌الله ملک‌حسینی در این مدرسه به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و طلاب بسیاری از دروس ایشان بهره وافر می‌بردند. بعدها و پس از پیروی انقلاب نیز مدرسه امام صادق (ع) و مدرسه امام رضا (ع) را احداث کرد و هم چنین برای خواهران طلبه نیز فاطمیه‌ای بنا گذاشت تا بیش از بیش علاقه‌مندان به علوم حوزوی بتوانند به آموختن دانش بپردازند.  مرحوم ملک‌حسینی شاگردان بسیاری تربیت کرد.
نوشته‌هایی که از آیت‌الله ملک‌حسینی به‌جامانده، تقریرات فقه آیت‌الله بروجردی، تقریرات اصول آیت‌الله بروجردی، تقریرات دروس آیت‌الله محق داماد، تقریرات بسیاری از دروس فقه و اصول امام خمینی و رساله‌ای در لقمه (یک مبحث فقهی) است.  
 یکی از شاخص‌های اصیل رفتاری مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید کرامت الله ملک‌حسینی روحیه  مبارزه و داشتن روح انقلابی ایشان است. وی که روحیه مبارزه را از اسلاف و گذشتگان خود به ارث برده بود، به واسطه آشنایی با امام خمینی (ره) لهیب آتش مبارزه با نظام طاغوت در وجود ایشان شعله‌ور شده و علاوه بر انجام وظایف خویش اعم از ارشاد مردم و تدریس دروس دینی و تربیت طلاب، به روش‌های مختلف به مبارزه با رژیم پهلوی برمی‌خیزد.  
آیت‌الله با مرحوم نواب صفوی و مرحوم واحدی مراوده داشت و در جریان انجمن‌های ایالتی و ولایتی از مشرب امام راحل (ره) به‌شدت طرف‌داری کرد و در دیگر موارد نیز با نظام طاغوتی در می‌افتاد.  
در جریان حمله رژیم شاه به مدرسه فیضیه و قتل و جرح طلاب علوم دینی مرحوم ملک‌حسینی در فیضیه حضور داشت و به‌شدت مجروح شد. در جریان قیام ۱۵ خرداد ۴۲ نیز نقش مهم ایشان را در منطقه در تهییج مردم و هماهنگ‌کردن روحانیت غیرقابل‌انکار است. چنان که ساواک وی را ممنوع المنبر اعلام کرده و بارها تحت تعقیب قرار داد. وی نیز نزدیک به یک سال در شهرهای مختلف تحت تعقیب بود و مدتی را نیز در زندان و حبس گذراند. بارها به ساواک فراخوانده شد و در اسناد ساواک و کتاب‌های تاریخ سیاسی معاصر نام ایشان به‌عنوان یک شخصیت مبارز که در راه اهداف قیام امام خمینی بسیار ساعی و پر تلاش بوده، ذکر شده است. وی طلاب را برای تبلیغ به مناطق اطراف شیراز و یاسوج و دهدشت می‌فرستاد و به همراه آنها رساله امام خمینی را نیز پخش می‌کرد. درحالی‌که به‌همراه‌داشتن رساله‌ی امام خمینی در آن زمان جرم بزرگی محسوب می‌شد. 
بالاخره پس از مبارزات طولانی‌مدت روحانیت و با مشارکت مردم، رژیم شاهنشاهی سقوط کرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران تأسیس شد. امام راحل نیز باتوجه‌به حُسن سابقه مرحوم ملک‌حسینی و اعتماد و نفوذ وی در بین مردم منطقه، اقدام به تعیین آیت‌الله به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار خویش در منطقه کرد.
آیت‌الله ملک‌حسینی  پس از پیروزی انقلاب با تمام قوا در راه تحقق آرمان‌های امام خمینی تلاش می‌کرد و سعی در راه اتحاد نیروهای داخلی و ازبین‌بردن آثار منفی دوران فلاکت‌بار و فساد انگیز پهلوی از ابتدایی‌ترین اقدامات وی بود. 

آیت‌الله‌العظمی ملک‌حسینی (رحمت‌الله علیه) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به مدت سه دهه فعالیت‌های بسیاری در جهت سازندگی و پیشرفت منطقه انجام داده و سعی در راه زدودن غبار کدورت‌ها، ایجاد روحیه همگرایی برادرانه، رفع معضلات اجتماعی، ترغیب مردم برای شرکت در تظاهرات و حضور در مشارکت‌های مردمی از جمله رأی‌دادن در عرصه‌های مختلف داشت.  
خود وی هم مناصب و مسئولیت‌های مهمی را برعهده داشت که از بین آنها می‌توان به تأسیس دادگاه انقلاب در استان با صدور حکم امام و دادن اختیارات تامه از سوی امام به وی، ریاست ستاد پشتیبانی جنگ در استان چند سال، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دور دوم و سوم، نمایندگی ولی‌فقیه در استان بعد از ارتحال امام راحل (ره) و در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی) را نام برد.
آیت‌الله سید کرامت الله ملک‌حسینی ۱۲ آبان‌ماه سال ۹۱ پس از عمری مبارزه و تلاش، دار فانی را وداع گفت. 
دومین کنگره ملی آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی (ره) به‌زودی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.


کد مطلب: 492442

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/492442/یادی-آیت-الله-سید-کرامت-الله-ملک-حسینی-ره-استوانه-انقلاب-عشایر-کم-کاری-ضعف-دستگاه-های-اداری-فرهنگی-خصوص-بزرگداشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1