کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

۵۸۹ روستای کهگیلویه و بویراحمد خالی از سکنه هستند / تلاش کردیم در روستا‌ها شغل ایجاد کنیم تا برای یافتن کار از روستا مهاجرت نکنند

17 مهر 1403 ساعت 9:28

مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح استان ۲ هزار و ۲۳۲ روستای کددار وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است و از آن موقع تاکنون آمار جدیدی گرفته نشده است.


مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح استان ۲ هزار و ۲۳۲ روستای کددار وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است و از آن موقع تاکنون آمار جدیدی گرفته نشده است.
به گزارش کبنا، پانزدهم مهر در تقویم ایران روز روستا و عشایر نام‌گرفته است، توسعه و ترویج فرهنگ روستایی با تأکید بر نقش روستا، روستائیان و عشایر غیور به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور است.
این روز فرصتی برای یادآوری مسائل و مشکلات روستاییان و همچنین ایجاد فرصت‌های برابر در زمینه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و کاهش چالش‌های زندگی در مناطق روستایی است.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر در روستا‌ها سکونت دارند.
مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دراین‌رابطه، گفت: در سطح استان ۲ هزار و ۲۳۲ روستای کددار وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است و از آن موقع تاکنون آمار جدیدی گرفته نشده است.
کوروش درخشان‌زاده افزود: بدون تردید آمار روستا‌های خالی از سکنه استان به دلیل مهاجرت‌های معکوس افزایش‌یافته است و در این ۱۰ سال بازگشت معکوس زیاد داشته‌ایم.
وی تأکید کرد: از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه استان، ۶۰۰ مورد دارای دهیاری و شورا هستند.
مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: توسعه پایدار روستا‌ها ملزم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دقیق و کارآمد بود و مدیریت روستا‌ها از طریق دهیاری و شورا به مردم داده شد. دهیار به‌عنوان نماینده دولت در روستاهاست و نیازمندی‌های جامعه محلی ما را برطرف و ظرفیت‌های روستا‌ها را معرفی می‌کنند. در این چند سال توجه زیادی به دهیاری‌ها شد و اعتبارات خوبی به آن‌ها تزریق شد.
درخشان‌زاده عنوان کرد: یکی از اولویت‌های نظام توجه ویژه به روستاهاست چون روستا کانون تولید و ارزش‌آفرینی است و سنگر تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و نقش روستا در تولید و اقتصاد کشور تعیین‌کننده است.
وی ادامه داد: عده‌ای که گمان می‌کنند روستاییان تنها در بخش دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کنند در اشتباه به سر می‌برند؛ زیرا روستاییان می‌توانند در تولید فرهنگ، هنر، سنن پیشتاز باشند.
مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: خیلی از روستا‌های ما که خالی از سکنه بودند به واسطه اشتغال‌زایی در روستا‌ها مهاجرت معکوس داشته‌اند. تلاش داشته‌ایم روستائیان استان را در زمینه صنایع‌دستی، پرورش مرغ بومی و محلی، اشتغال خانگی و بوم‌گردی توانمند کنیم.
درخشان‌زاده افزود: همچنین در بحث مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کار‌های خوبی در کهگیلویه و بویراحمد صورت‌گرفته است.
وی عنوان کرد: استان ما یکی از استان‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان پایلوت و مرکز روستا محور قرار بگیرد به‌خاطر اینکه نیمی از جمعیت ما روستایی است.
مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل استان ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر در روستا‌ها سکونت دارند. رشد چشمگیری در اشتغال روستایی استان به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی وجود داشته است.
درخشان‌زاده گفت: ۹۰ درصد روستا‌های شهرستان دنا آسفالت است و روستا‌های مارگون به دلیل پراکندگی کمتر از آسفالت برخوردارند. ۹۸ درصد روستا‌های ما گازرسانی شده‌اند.
وی بیان کرد: باید تلاش کنیم باهمت مسئولان به‌ویژه جناب استاندار که عشایرزاده و روستازاده است زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم و در کنار آن شغل ایجاد کنیم تا مجبور نشوند برای یافتن شغل به شهر‌ها مهاجرت کنند. تسهیلات اشتغال‌زایی به افرادی که مایل به ایجاد شغل در روستا‌های استان دارند، داده می‌شود.


کد مطلب: 491490

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/491490/۵۸۹-روستای-کهگیلویه-بویراحمد-خالی-سکنه-هستند-تلاش-کردیم-روستا-ها-شغل-ایجاد-کنیم-یافتن-کار-روستا-مهاجرت-نکنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1