کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد:

شهبازی: ابر چالش کهگیلویه و بویراحمد آسیب‌های اجتماعی است

29 شهريور 1403 ساعت 2:22

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم‌ترین چالش کانون زیرساخت‌های فرهنگی است که این موارد حلقه‌های مفقوده مهمی هستند.


مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم‌ترین چالش کانون زیرساخت‌های فرهنگی است که این موارد حلقه‌های مفقوده مهمی هستند.
سلیمان شهبازی پور در گفت‌وگو با خبرنگار کبنانیوز افزود: در استان زیرساخت متناسب با دنیای روز کودک نداریم. با نگاه سنتی پدر و مادر در دنیای مدرن امروز کار را نمی‌توانیم جلو ببریم.
وی تأکید کرد: هم اینک هیچ سینمای کودک و نوجوان نمی‌بینید. هیچ پارک اختصاصی برای کودکان و یا کتابخانه مختص برای آن‌ها وجود ندارد وقتی این زیرساخت‌ها وجود نداشته باشد کودک و نوجوان به سمت کافه‌ها کشیده می‌شوند.
شهبازی گفت: زیرساخت‌های کانون در استان خیلی قوی نیستند به‌گونه‌ای که طرحی داریم که تکمیل آن ۱۲ سال طول کشیده است.
وی عنوان کرد: دستگاه‌های متولی در حوزه فرهنگ باید دغدغه فرهنگ داشته باشند. استان ما نیازمند مدیر دغدغه‌مند فرهنگی است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حلقه مفقوده اصلی هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی است که این مهم وجود ندارد. بهزیستی و ارشاد و سایر دستگاه‌ها هر کدام راه خود را می‌روند و موازی‌کاری وجود دارد. آسیب‌های اجتماعی ابر مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با بیان اینکه بوی مرگ کودکان و نوجوان از خیابان‌های شهر می‌آید، افزود: تنظیم یک سند راهبردی لازمه استان در زمینه آسیب‌های اجتماعی است و تقسیم کار باید اتفاق بیفتد. چشم‌انداز و برنامه مدونی نداریم.
شهبازی پور: از نقش مهم خانواده غفلت کرده‌ایم و اگر حال خانواده خوب باشد حال کودک و نوجوان هم خوب است.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ابعادی را که باید به آن بپردازیم بحث خانواده است. اگر گفتمان در خانواده به وجود بیاید کودک و نوجوان زندگی بهتری خواهند داشت و به سمت آسیب‌ها کشیده نخواهند شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید محتوای فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها تولید کنند؛ اما در استان ضعف وجود دارد.                                           
شهبازی بیان کرد: باید از خود بپرسیم چه فضایی در خانواده ایجاد شده که کودک و نوجوان به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند. دلیل پناه‌بردن کودک و نوجوان به فضای مجازی اضطراب است.
وی افزود: به‌جای فرزندآوری باید اول والد پروی شود و از آسیب‌ها پیشگیری شود. خانواده‌ها آمادگی لازم برای تربیت فرزند ندارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار زیربنایی در کشور کم انجام شده است. نمودار آسیب‌های اجتماعی را در ۱۰ سال گذشته بررسی کنیم نگران‌کننده است.
شهبازی افزود: اصل جوانی جمعیت اصل قابل‌قبول در تمام دنیا است. اما فرزندپروری به‌تنهایی نمی‌تواند موضوع را رفع کند. باید به مسائل فرهنگی و سواد زندگی خانواده‌ها باید توجه شود. مهارت‌آموزی ما بسیار پایین است و زوجین ما مهارت ندارند.
کانون در سطح کشور ۲ سند راهبردی تدوین کرده که کتاب کار کانون و خانواده است و دیگری شورای نوجوان تشکیل شده است.
نوجوانی دوره استقلال‌طلبی و هویت‌یابی است و دوره‌ای حساس است. نوجوان نیاز به محتوا دارد.

وی عنوان کرد: در استان هفت کتابخانه سیار داریم که باید در شعاع ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر را پوشش دهند. تماشاخانه سیار امسال ۲۰ روز را در حاشیه شهر، پیوست کوچ عشایر و کنگره شهدا فعالیت داشتند.

کار فرهنگی رنج زیاد دارد. در مراکز خصوصی برای خانواده‌ها کلاس رایگان برگزار می‌کنیم.
شورای خانواده داریم و این اقدام برای اولین‌بار به خانواده‌ها ارائه شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما منبع درآمد خاصی نداریم. اما قرار است چهار سینمای کودک و نوجوان برای استان‌ در شهرهای گچساران لنده یاسوج راه‌اندازی شود که در درآمدزایی مؤثر خواهد بود. همچنین در شهرهای دهدشت و باشت کانون زبان ایجاد خواهد شد.
ایجاد زیرساخت، جذب خیرین و جذب منابع دولتی در درآمدزایی مؤثر است.
تنها دستگاه تخصصی حوزه کودک و نوجوان هستیم.
وی ادامه داد: طرح کانون و مدرسه را در ایام مدرسه داریم که از روز اول مهر تا پایان سال برنامه داریم و مدارس را برای بازدید دعوت می‌کنیم و این کانون تعطیلی ندارد.
شهبازی تأکید کرد: مهم‌ترین برنامه جشنواره استانی قصه‌گویی است که کودک، نوجوان، خانواده‌ها و سایر افراد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
یکی از رسالت‌های کانون پرورش فکری استعدادیابی است و جشنواره‌ای متعدد برگزار می‌کنیم تا افراد توانمند شناسایی شوند.
 


کد مطلب: 490801

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490801/شهبازی-ابر-چالش-کهگیلویه-بویراحمد-آسیب-های-اجتماعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1