کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش زنده: نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه‌؛

حاشیه و متن نشست خبری مسعود پزشکیان / پزشکیان درمورد رفع حصر: مشکل آقای کروبی حل شده است/ برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم مشکل آقای کروبی حل شده است/ برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم

26 شهريور 1403 ساعت 20:28

نخستین نشست خبری رئیس جمهور امروز برگزار شد؛ بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران این نشست را پوشش می‌دهند.


نخستین نشست خبری رئیس جمهور امروز برگزار شد؛ بیش از ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران این نشست را پوشش می‌دهند.
نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی از ساعت ۱۵ آغاز شد. گفته می‌شود بیش از ۳۰ سوال در این نشست قرار است از رئیس‌جمهور پرسیده شود. به گفته‌ی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌شود که این طولانی‌ترین نشست خبری ریاست جمهوری باشد.
       
پزشکیان: مشکل کروبی حل شده است/ برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم/ ولی نگاه این است که نباید با نظام درافتاد
     
 
رئیس جمهور از رفع حصر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی خبر داد و گفت در خصوص موسوی نیز کارهایی در حال انجام است.
 پزشکیان در پاسخ به خبرنگار «انتخاب» درمورد رفع حصر گفت: مشکل آقای کروبی حل  شده است.
 وی افزود:  برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم. ولی نباید با نظام درافتاد.
 رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: دیگر باید چه کار می کردیم؟ همین که یکی حل شده است یک قدم است، آن یکی قدم هم بگذارید باشد.
نکته‌پراکنی پزشکیان درباره گشت ارشاد
پزشکیان: گشت ارشاد هنوز اذیت می‌کنه؟ قرار نبود دیگه برخورد کنن، دوباره پیگیری میکنیم اذیت نکنن:
   
    

انتقاد پزشکیان به بنزین وارداتی

پنج میلیارد می‌دیم بنزین وارد کنیم، بعد نمی‌تونیم پول بازنشسته‌ها رو بدیم، پول نهاده و حقوق معلم و ... رو بدیم، حق این‌ها رو نمی‌تونیم بدیم...
       
واکنش پزشکیان به حقوق دریافتی رئیس جمهور:
کسی که پول می‌ده اینجاست، بگو چقدر پول میدی به ما؟/ واقعیت اینه که من به این پو‌ل‌ها نیازی ندارم...
      
واکنش پزشکیان به علت تأخیر در نشست خبری:
باید به یک ثباتی می‌رسیدیم و بعد می‌نشستیم با شما خبرنگاران و ... صحبت می‌کردیم. الان به یک ثبات نسبی رسیدیدم.
       

پزشکیان: دولت‌ها در روند کار ناترازی ایجاد کردند

به خاطر ناآگاهی و نبود علم مدیریت هر که روی کار آمده با خودش یک لشکر آورده و هزینه‎‌ها را بالا برده است:

واکنش رئیس جمهور به گرانی نان
 مسعود پزشکیان گفت: سفرهای مردم نباید مشکل پیدا کند.
بدهی گندم کاران و پرستاران مشکل داشتیم و تا جایی که بتوانیم تلاش داشتیم جل بکنیم.

تلاش ما برای حل ناترازی و بی عدالتی ها است.
هرچه قدر پول چاپ کنیم سفره مردم فقیرتر خواهد شد و سفره مردم بی رنگ تر نشود.
واکنش پزشکیان به سوال کیهان: چطور وفاق و وحدت کنیم؟
      
پزشکیان گفت: اگر کسی در گذشته بر اساس یک نگاه کاری کرده ولی توانمند است به او بگوییم نمی‌شود الان حضور داشته باشی؟
پس چطور وفاق و وحدت کنیم؟
       
وفاق به این معنی نیست که افراد هیچ گناهی نداشته باشند، این طور که وفاق شکل نمی‌گیرد.
فقط مجسمه‌ها اشتباه ندارند.

پزشکیان: می‌دانید من را به‌خاطر عدم التزام به اسلام رد کرده بودند؟!
       
می‌خواهید مشکلات مملکت را در یک جمله بگویم؟

پاسخ پزشکیان به تقاضای مجری برای دادن پاسخ‌های کوتاه: می‌خواهید مشکلات مملکت را در یک جمله بگویم؟
       
پزشکیان: آب‌های زیرزمینی در حال تمام شدن است
پزشکیان: نشست زمین در تهران وحشتناک است، آب‌های زیرزمینی در حال تمام شدن است
بدون توجه به منابع در حال توسعه شهرها هستیم و ادامه این وضعیت  غیرممکن است.
       
باید توسعه شهری را جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد.
امکانات بزرگی در کنار خلیج فارس وجود دارد که بیشتر کشورها حسرت ده کیلومتر آن را دارند.

پزشکیان: تمرکز را از مراکز باید به جاهای دیگر هدایت کنیم
       
پزشکیان گفت: باید توسعه را به مکان‌هایی برد که امکان توسعه وجود دارد.
ما یک امکان بزرگ در کنار دریای خلیج فارس داریم که دنیا حسرت آن را می‌کشند.

رئیس‌جمهور: هایپرسونیک داریم ولی از نوعی که یمنی‌ها شلیک کرده‌اند، این نوع را نداریم
       
حتما از جوانان، بانوان و مذاهب در مناصب دولتی استفاده می‌کنم

      
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: حرفتان کاملا درست است. میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد را انتخاب کردند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی درآمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند به همین وضعیت مبتلا شده‌ایم.
وی ادامه داد: کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.
پزشکیان تاکید کرد: حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.

شوخی رئیس جمهور با خبرنگار هم‌میهن
       
پزشکیان: با این وضعیت ناترازی در مسائل مختلف مثل گاز و بنزین نمی‌شود ادامه داد
       

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
        
وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

پزشکیان: اکثر تولیدکنندگان به خاطر نبود FATF گلایه دارند
      

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق و گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به حل ناترازی‌ها عمل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

پزشکیان: بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه است؛ با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود
        
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین مینی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می‌کنند، ایران و چین هردو جزو سازمان شانگ‌های و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: در رابطه با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشور‌های همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجی گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط‌های منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از جا‌هایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه نوشته شده و قرار بود اجرایی شود عملیاتی کنیم. راه‌های ارتباطی بین کشور‌های منطقه شکل گرفته و می‌تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه‌هایی را می‌خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر آنان گلایه دارند که، چون اف‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است.

حاشیه نشست خبری رئیس جمهور؛ پاسخ جالب پزشکیان به خبرنگار
      
در این مراسم مسعود پزشکیان که تسلط بر زبان انگلیسی دارد، متوجه سوال خبرنگار چینی به زبان انگلیسی شد و قصد پاسخ داشت که مترجم نیز همزمان شروع به ترجمه کرد. رئیس جمهور نیز در واکنش به این موضوع خطاب به مترجم با لحن شوخی گفت: میخای ترجمه کنی؟ باشه بکن!

باید مسائل خود با دنیا از جمله FATF و برجام را حل کنیم؛ چاره‌ای جز حل موضوع FATF نداریم
        
پزشکیان همچنین در پاسخ به ادامه پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم، افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف‌ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
وی ادامه داد: در سفر به عراق و اقلیم کردستان و سایر شهر‌های عراق درباره انجام پروژه‌های مشترک به توافق رسیدیم عین همین کار را می‌توانیم با سایر همسایگان‌مان داشته باشیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزاد برای انتقال سرمایه‌های خارجی به داخلی است، حتما بر مبنای حکمت و مصلحت اقدام می‌کنیم.

پزشکیان: همه با هم برادیم

مسعود پزشکیان در ادامه نشست خبری گفت: چرا رفتار ما مسلمانان با هم حسرت بار نیست؟ در احادیث و سخنان رسول خدا گفته شده شما با هم برادرید. چرا با هم مرز داریم؟ چرا نمی‌توانیم راحت بین کشور‌های مسلمان سفر کنیم؟ هر زمان با یکدیگر به راحتی رفت و آمد کردیم، یعنی فرهنگمان را توسعه داده ایم و تبدیل به قدرت بزرگی در منطقه می‌شویم.
پزشکیان یادآور شد: رسول خدا که به مدینه آمد دعوا‌ها و اختلافات بین قبایل خیلی بود. همین قبایل که ۱۰۰ سال با هم کشتار می‌کردند گفتند که با هم پیمان برادری ببندید. گفتند بیانش ساده است، اما اجرای آن ساده نیست. مسلمان برادر مسلمان است و همه ید واحد در برابر دشمنان هستند. پیامبر نگفت مؤمنان برادر هستند. پیامبر گفت همه برادر هستید و در مقابل دیگران ید واحد هستید؛ چرا باید در کشور با هم اختلاف داشته و با هم دعوا کنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر بر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا. حرکت بدون خطا در اقتصاد، مدیریت و پزشکی هر کدام معنای خود را دارد. مومن و مسلمان حرف مستند می‌زند که به سادگی تغییر نمی‌کند.

پزشکیان: تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم با وفاق جلو بیاییم
       
پزشکیان در ابتدای نشست خبری امروز دیدگاه خود را در زمینه وفاق ملی و تشکیل کابینه تشریح کرد. مهمترین نکات مطرح شده توسط رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید:
باور من این است همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند باید بر اساس توانمندی در جایگاهی باشند که حق‌شان است، قومیت و نژاد و هر چیز دیگری نباید مانع این موضوع باشد.
اولین کار رسول خدا بستن پیمان برادری میان قبایلی بود که صد سال با هم در جنگ بودند؛ این کار به زبان راحت است، ولی در عمل خیلی دشوار است.
نیامدم اینجا سخنرانی کنم آمدم به سوالات خبرنگاران جواب بدهم.
پزشکیان با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

ورود پزشکیان به سالن نشست خبری
       
 

         
توضیحات خبرنگار صدا و سیما درباره فضای نشست خبری
       

 


کد مطلب: 490725

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490725/حاشیه-متن-نشست-خبری-مسعود-پزشکیان-درمورد-رفع-حصر-مشکل-آقای-کروبی-حل-شده-یکی-هم-داریم-کار-می-کنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1